سالانه 20 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می شوند

0
(0)



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر است، گفت: سالانه حدود 20 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می شوند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سهرابی با بیان اینکه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان یکی از اولویت های حوزه سلامت است، اظهار کرد: در واحدهای بهداشتی درمانی علاوه بر آموزش خودمراقبتی، غربالگری سه نوع شایع سرطان، سینه، روده بزرگ و دهانه رحم انجام می شود.

وی با بیان اینکه سرطان بعد از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر است، افزود: سالانه حدود 20 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آمار سرطان در ایران گفت: در کشور ما سالانه بیش از 135 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و تا سال 1420 این تعداد بیش از این افزایش خواهد یافت. بیش از 100 درصد است و تعداد بیماران در سال آینده به بیش از 290 هزار نفر خواهد رسید.

سهرابی درباره انواع شایع سرطان نیز گفت: پس از سرطان پوست (BCC & SCC) که شایع ترین انواع سرطان در جهان هستند، بر اساس گزارش ملی برنامه ملی ثبت سرطان (2017)، سرطان سینه در زنان سرطان روده بزرگ (کولورکتال) و سرطان پروستات در مردان و معده از سرطان های شایع در کشور هستند.

این متخصص افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی را از جمله دلایل افزایش برخی از انواع سرطان در ایران و جهان عنوان کرد.

وی افزود: در اوایل دهه 60 امید به زندگی تقریباً 58 سال بود، اما اکنون این رقم برای مردان 76 سال و برای زنان 78 سال است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

سهرابی تغییر سبک زندگی مانند مصرف دخانیات، مصرف غذاهای شور، چرب، پرکالری و کم تحرکی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان می داند و تاکید می کند: این رفتارها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بروز سرطان به عنوان مثال عادات غذایی نادرست نقش دارند. اضافه وزن خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سینه و روده بزرگ را افزایش می دهد.

وی استعمال دخانیات را رفتاری پرخطر دانست و گفت: امروزه دخانیات به عنوان مهمترین عامل خطر قابل پیشگیری سرطان شناخته شده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه، عوامل محیطی مانند افزایش مصرف سوخت های فسیلی و آلاینده ها و برخی عوامل مضر شیمیایی در محیط کار از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است.

سهرابی با اشاره به اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: با وجود افزایش ابتلا به سرطان در سال های اخیر، با روش های نوین درمانی، بقای بیماران تا حدودی بهبود یافته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی اظهار داشت: علاوه بر درمان‌های مؤثرتر امروزی، افزایش آگاهی و دسترسی مردم به روش‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری، فرصتی برای شناسایی سرطان در مراحل اولیه آن فراهم می‌کند. مداخلات و درمان های موثرتری برای سرطان ارائه می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: افراد مشکوک پس از بررسی های اولیه برای ارزیابی های تخصصی به سطوح بالاتر معرفی می شوند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)