رونمایی از سازه حجمی عروج در عباس‌آباد

0
(0)

به گزارش ایسنا، سید محمدحسین حجازی؛ مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد درباره رونمایی از سازه یادمان بزرگداشت مردان میدان با عنوان عروج توضیح داد و گفت: پروژه عروج از جمله آثار هنری و ماندگار در این دوران است و طی این سال‌ها منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد سعی کرده فعالیت‌هایش همسو با منظر حیات اجتماعی، فرهنگی و هنری باشد و زاویه فضای دینی و مذهبی را از نگاه هنر ببیند. این اثر با الهام و اقتباس از مینیاتور معراج حضرت محمد(ص) اثر سلطان‌محمد نقاش در قرن شانزدهم میلادی و ترکیب با عناصر معماری و اسلیمی و ختایی برگرفته از هنر ایرانی – اسلامی و نمادهایی مثل محراب، گنبد، کتیبه، نقوش گیاهی مثل درخت و بوته طراحی شده است. در ترکیب‌بندی اثر تلاش شده با استفاده از فرم اسپیرال(حلزونی) که یکی از بدیع‌ترین و مفهومی‌ترین نمادهای ایرانی اسلامی است به عنوان زمینه اصلی استفاده شود.

مدیر عامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در ادامه به انتخاب رونمایی اثر در این مناسبت و استفاده از چنین اثر هنری اشاره کرد و گفت: به منظور پاسداشت مقام شهید والامقام سردار دل‌ها و معرفی ابعاد شخصیتی به جوانان، قالب هنر بهترین گزینه بود و امیدواریم با رونمایی از این اثر برای گذر فرهنگ بتوانیم کاری ماندگار و مناسب برای مخاطبان منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد داشته باشیم. چه بسا که گذر فرهنگ ۶ فصل دارد که هر فصل موضوع آنها متفاوت است و فصل اول آن با سازه عروج آغاز شد.

منطقه گزینه مناسبی برای معرفی شخصیت سردار به نسل جوان است

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از پرده‌برداری از سازه عروج، درباره پیام چنین سازه‌ای با معرفی شخصیت سردار دل‌ها با عنوان عروج توضیح داد و گفت: در واقع هدف از ساخت چنین سازه هنری سعی بر این است که برای نشان دادن و ماندگار شدن شخصیت‌های مهم جامعه از مقوله هنر کمک بیشتری گرفته شود چون انتقال پیام با آثار هنری تاثیر ماندگارتری روی مردم می‌گذارد و این اثر هنری زیبا که از اثر هنری قدیمی و سنتی الهام گرفته بسیار زیبنده منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد است و به طور حتم چنین اثری در چنین مکانی که گزینه انتخاب نسل جوان است باعث می‌شود تا همه بینندگان و به‌ویژه جوانان را بیشتر به فکر کردن سوق بدهد و به عمق وجود این شخصیت توجه داشته باشند.

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر آنکه جانمایی این سازه در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد مناسب است، در ادامه بیان کرد: « بر اساس گزارش‌ها روزانه تعداد زیادی گردشگر به منطقه مراجعه می‌کنند و مکان برای جانمایی اثر با دقت خوبی صورت گرفته است اما با این حال معتقدم تا جای ممکن می‌توانیم نمونه چنین آثاری را در جاهای عمومی اکران کرد مثلا جاهایی مثل میادین، آب‌نماها و بوستان‌ها. در واقع تهران هم مکان به اندازه کافی در شهر دارد و هم هنرمند زیاد است و موقعیت‌های باز خوبی برای استقرار وجود دارد. در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیگیر این موضوعات هستیم که ساخت اثرهای هنری مثل سردیس، تندیس، المان‌های حجمی باید در شهر کار شوند و شاهد تاثیرات معرفتی آنها به روی مردم باشیم و تجربه دنیا نشان داده آثار مفهومی هنری هرچه به مردم نزدیک‌تر باشند، اثرگذارتر خواهند بود.

جامعه به معرفی اسطوره‌ها با آثار هنری نیاز دارد

نرگس معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با حضور در مراسم رونمایی سازه عروج در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد درباره ساخت چنین سازه هنری با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کرد و گفت: شهید قاسم سلیمانی به معنای واقعی سردار دل‌ها بود که محبوبیت زیادی بین مردم کشور ما داشتند و چنین شخص بزرگی نیاز به معرفی ندارند. اما برای ترویج فرهنگ و به‌ویژه فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان با معرفی چنین اسطوره‌هایی و با کمک ابزار هنر اقدامات خوبی را انجام بدهیم. حجم نگاره‌ای که امروز با عنوان عروج رونمایی شد الهام گرفته از یک اثر ارزشمند هنری از استاد محمود نقاش بود که به‌طور حتم چنین آثاری تاثیرگذاری عظیمی هم به همراه دارند. در همین راستا باید یادآور شد که می‌توان از بقیه ابزارهای هنری دیگری در قالب‌های مختلف مانند دیوارنگاره، حجم‌نگاره و حجم‌واره‌ها به صورت آثار حجمی، هنری، موسیقی یا نمایشی بهره ببریم.

معدنی‌پور در ادامه تاکید کرد: «بنابراین می‌توان با کنار هم قرار دادن فرهنگ و هنر به نتیجه خوبی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رسید و به‌ویژه اگر این روند برای معرفی قهرمانان و اسطوره‌هایمان به کار گرفته شود. به نظر می‌رسد اثری که امروز رونمایی شد به خاطر الهامی که از اثر هنری ارزشمند گرفته شده، هم در خورمقام این شهید بزرگ است و هم می‌تواند تاثیرگذاری خودش را به لحاظ ابعاد مختلف داشته باشد و البته که باید در کنار این اثر هنری شناسنامه خوبی برای معرفی همه ابعاد این موضوع هم تهیه شود.

وی همچنین به جانمایی این حجم هنری در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد اشاره کرد و گفت: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد یکی از قطب‌های فرهنگی پایتخت محسوب می‌شود و قرار گرفتن چنین اثری در چنین فضایی تناسب معنایی خوبی دارد و چنانچه طرح جامع گذر فرهنگی در این منطقه اجرا شود این اثر و سایر آثاری که قرار است در آینده جانمایی شوند، می‌توانند ارزشی برای این منطقه به لحاظ حجم مراجعه نیز داشته باشند.

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد پتانسیل خوبی برای آثار هنری دارد

حمید جوانی؛ شهردار منطقه ۳ نیز در برنامه رونمایی از سازه عروج در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به ابعاد تاثیرگذاری چنین المان نوینی در قطب گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: «منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به دلیل مستقل بودن در حوزه گردشگری و فرهنگی در تهران این پتانسیل را دارد تا با اجرای برنامه‌های مختلف تاثیرگذاری ژرفی به روی همه اقشار جامعه داشته باشد و چه بسا در این‌باره نمی‌توان از تاثیر مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری دیگری مثل دریاچه خلیج‌فارس و برج میلاد به واسطه حضور اقشار مختلف غافل شد. البته ناگفته نماند که اگر چنین المان‌هایی با تکنولوژی روز همراه باشند و به نحو مطلوب ساخته شوند دستاورد لازم را هم خواهند داشت و به هر حال در این اثر هم ظرفیت‌های خوبی مثل استفاده از نور، حجم و فلز به خوبی کار شده و همین‌ جزئیات در ارائه فرهنگ شهادت و ارائه نماد سردار حاج قاسم با توجه به تردد عباس‌آباد و حضور گردشگران بسیار می‌تواند موثر واقع شود. چون در چنین مکان‌هایی شاهد حضور تهرانی‌ها، مهمانان تهران، گردشگران خارجی و داخلی هستیم.»

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)