روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

0
(0)


به گزارش ایسنا، در حال بررسی کتاب هایی هستیم که همزمان با 24 خرداد در این زمینه منتشر شده اند.

«وقتی بیدار شدم» نوشته باخمن کاوهجلد چهارم از مجموعه روزهای انقلاب. این کتاب روایتی تخیلی از انقلاب سفید سال 1341 است که برای نوجوانان نوشته شده است.

همچنین درباره داستان او آمده است: «این کتاب داستان زندگی دختر نوجوانی را روایت می‌کند که باید در مورد قیام 15 کرداد و نهضت 15 کرداد تحقیق کند. بنابراین این دختر نوجوان اکتشافات و تحقیقات خود را در دفتر خاطرات خود ثبت می کند و در یک روایت کلی داستان این کتاب از اینجا شکل می گیرد.»

«ابر قهرمان» نوشته رحیم مخدومی برای رده سنی کودکان در پست های رسول آفتاب نوشته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب ابرکهرمان به روایت قیام پانزدهم هورداد و نقش شهدا در این قیام مردمی شهرستان ورامین می پردازد. در این کتاب به نقش مهم روایت وقایع تاریخی و آگاه سازی مردم و تأثیر اجتماعی ناآگاهی مردم پرداخته شده است. وقایعی را نشان می دهد که دائماً در حال رخ دادن است.در این کتاب به دلیل اتفاقی که برای مجسمه شهدای قیام 15 خرداد افتاده است، پدر یک خانواده تصمیم می گیرد برای آشنایی با خانواده خود و مردم شهرش کاری انجام دهد. منجر به شکل گیری تاریخ کتاب می شود».

گزارشات حادثه 15 ژوئن

«موی تو خانه ماهی است» نوشته محمدرضا شرفی کوبوشان در انتشارات شهر ادب چاپ شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «داستانی عاشقانه و تاریخی از وقایع مهم ۲۴ خرداد ۱۳۴۱ که یکی از رویدادهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی بود. خبوشان در کتاب «موهای تو خانه ماهی هست» باید داستان قیام مردم ورامین را روایت کند، نویسنده در این کتاب موفق شده است قیام مردم ورامین و روستاهای اطراف را به سال 61 هجری قمری مرتبط کند. دختر غضاریه از اوایل سال 61 هجری قمری می گوید و نوجوان روستا راوی سال 1342 هجری قمری است.

دختر گازاریه و نوجوان روستایی سعی می کنند بخشی از داستان را با زبان داستان هایی با روایت های موازی برای مخاطبان خود تعریف کنند.

گزارشات حادثه 15 ژوئن

«روزگار خوش» نوشته مهدی خلیلی در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «این یک رمان سیاسی تاریخی است. تاریخچه آن از دوران رضاشاه آغاز می شود. با اتفاقات مهمی مانند پیشه وری و قیام 15 خرداد و 28 خرداد همراه است و محور داستان خانواده ای است که مخاطبان آن دو نسل بعد هستند. خانواده میرزا آقا که در روزهای شلوغ به دنبال «وقت خوش» بودند.

گزارشات حادثه 15 ژوئن

«گواهی آزادی» (مجموعه ای از وقایع قیام 15 کرداد ورامین) نوشته نوید روهنده. در نشریات نظری به چاپ رسیده است.

در کتاب «شهادت آزادی» می خوانیم: «مردم این شهر همچنان متدین هستند و در مواقعی که مصالح دینی آنها ایجاب می کند، از جانفشانی دریغ نمی کنند. دینی ورامین را عاشورایی می نامد.

در 24 خرداد 1342 مردم در مراسم سنتی بنی اسد شرکت می کردند که خبر دستگیری امام خمینی را شنیدند. شور و شوق مردم به حدی بود که بسیاری از دروگرانی که از شهرهای دوردست به امید لقمه نانی به کشتزارها و دشت های ورامین آمده بودند، با دیدن شورشیان عشق، داس در دست گرفتند و به جمع پیوستند. ازدحام رزمندگان ورامین. . نه پلیس شهر و نه ژاندارمری توان مقابله با این جریان الهی دین و قرآن را نداشتند. موضوع رابطه خدا بود که توسط یک مرجع عالی هدایت می شد.

دوران خونین 24 خرداد 1342 در حافظه تاریخی بگراب آباد خاطره انگیز است و از آگاهی تاریخ ورامین پاک نمی شود. سربازان مسلح با شلیک گلوله از سر تا پای مردم، اجساد چند شهید و تعدادی مجروح و تعدادی نیز دستگیر و زندانی شدند. شهدای 15 خرداد ورامین از مظلوم ترین و صادق ترین رزمندگان مظلوم و شهدای گمنام هستند که در گورستان مسکرآباد به خاک سپرده شده اند. قیام مردمی سرکوب شد، رژیم فکر می کرد با سرکوب مبارزان مانعی برای نظام وجود ندارد، اما مبارزان مسلمان بیشتر فکر می کردند. به قدر تقدیر بذری که با خون شهدای 15 کرد در زندگی مسلمانان و کافران پاشیده شد، آرام آرام جوانه زد، شکوفا شد، رویید و در 22 بهمن 1357 متولد شد.

گزارشات حادثه 15 ژوئن

حجم ها مجموعه «روزشمار 15 خرداد».این اثر توسط احد گودرزیانی، اکبر حضد، حسین نصیری، سیدمحمدصادق فیض، جواد کامور بخشایش، یحیی آریا بخشایش و سیدمحمدصادق فیض نوشته شده است.

در مقدمه این مجموعه آمده است: واقعه 15 خرداد 1342 روزی تاریخی برای نهضت اسلامی مردم ایران است که در حافظه جمعی ایرانیان با چند ویژگی شناخته شده است. سخنرانی مهم امام خمینی (ره)، دستگیری امام و شهادت جمعی از یاران روزهمار 15 خرداد 1342 یک طرح پژوهشی تاریخ نوین است که از اوایل سال 1376 آغاز می شود. این بررسی ابتدای سال 1340 را در بر می گیرد. تا پایان سال 1343. به معرفی کامل و پوشش وقایع خرداد 1342 اشاره شود. منابع داخلی و خارجی این مجله به صورت کتاب، نشریه، مطبوعات و اسناد می باشد که برخی از آنها مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. اولین بار. همه این منابع حدود پنج سال به طول انجامید و کار نگارش کار از اوایل دهه 1380 آغاز شد. نگارش به منظور ارائه اطلاعات دقیق از رویدادها، گزارش منابع یک خبر یا رویداد به گونه ای ترکیب شده است که در نهایت یک نمای کامل و دقیقه به دقیقه از رویداد ارائه دهید. این متن دارای پاورقی است که نشانی منابع خبری را در خود دارد. نشانی منابع مطبوعاتی نیز در همین پاورقی آمده است، اما آدرس منابع کتابخانه ای در ضمیمه دیگری در انتهای هر جلد به نام «کتابشناسی» پر شده است. در پایان هر جلد، به جز کتابشناسی، فهرست «فهرست» آمده است که شامل معرفی شخصیت ها، مکان ها، نشریات و منابع خبری و شرح برخی مفاهیم است. لازم به ذکر است مواردی که در فهرست جلد اول درج شده اند در مجلدات بعدی مجددا درج نمی شوند و فهرست مجلدات بعدی شامل اسامی است که ابتدا در آن مجلدات آمده است.

گزارشات حادثه 15 ژوئن

گزارشات حادثه 15 ژوئن

گزارشات حادثه 15 ژوئن

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)