رشت – آستارا و رشت – کاسپین; پشت وعده ها

0
(0)



به گزارش ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل و نقل بین المللی یکی از موضوعات مهم در سیاست های کلی حمل و نقل و قانون برنامه هفتم توسعه و با توجه به اهمیت راه آهن رشت – آستارا است. این پروژه به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب و یکی از مهمترین پروژه های ترانزیتی و تحولی در توسعه راه آهن، در اولویت های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

محور ریلی رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر یکی از پروژه های مهم ریلی کشور است که به گفته مسئولان عملیات اجرایی 12 کیلومتر در سمت آستارا و 10 کیلومتر در سمت رشت آغاز شده است. تامین مالی بخشی دیگر از این پروژه با کمک روسیه نیز در نظر گرفته شده است.

در تیرماه در حاشیه نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه که در تهران برگزار شد، قرارداد اجرای پروژه رشت – آستارا بین دو کشور ایران و روسیه منعقد شد، بنابراین طراحی این پروژه انجام شد. تا پایان سال 2023 تکمیل می شود و اجرای آن از اوایل سال 2023 آغاز می شود و از سال 2024 آغاز می شود.

وضعیت زیرساخت ها و همکاری های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ای در مهرماه 1402 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شهریار افندی زاده – معاون سابق وزیر راه و شهرسازی – بر اهمیت پروژه راه آهن رشت – آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال – جنوب طرف روسی تلاش جدی برای نهایی کردن مرحله طراحی و انعقاد قرارداد تجاری قبل از پایان سال جاری انجام داد.

افندی زاده همچنین گفت: پس از امضای قرارداد در اردیبهشت ماه، طراحی آن نزدیک به 8 ماه به طول انجامید و بر اساس برنامه ریزی ما، تا پایان سال 2023 قرارداد اجرایی بین شرکت معرفی شده از سوی ایران و شرکت معرفی شده به امضا خواهد رسید. روسیه. و طراحی از سال آینده آغاز خواهد شد. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان نیز در قرارداد گنجانده شده است. دولت روسیه نیز علاقه زیادی به این پروژه دارد، زیرا مسیر انتخاب شده برای هر دو کشور مفید است.

خیرالله خادمی – رئیس شرکت زیربنایی و ساخت و ساز حمل و نقل کشور – آبان 1402 از امضای نقشه های اجرایی خط ریلی رشت – آستارا در نشستی با شرکت روسی خبر داد و گفت: پس از جلسات فراوان فنی و تخصصی توسط کارشناسان هر دو کشور. کشورها، نقشه راه همراه با اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تحویل و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

سپس مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – درباره آخرین وضعیت خط ریلی رشت – آستارا گفت: اجرای پروژه رشت – آستارا از ابتدای سال جدید با توافق روسیه و توافق با ارمنستان آغاز می شود. منجر به اولین جاده ای با شرکت های ایرانی شد که قراردادی به ارزش بیش از 200 میلیون دلار برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب منعقد شد.

با این حال، خیرالله خادمی – رئیس شرکت زیربنایی و ساخت و ساز حمل و نقل کشور – در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص راه آهن رشت – آستارا گفت که برای سال جدید «شروع عملیات اجرایی مسیر مهم و راهبردی رشت – آستارا در نظر گرفته شده است. در برنامه کار» .و به نظر می رسد شروع اجرای این پروژه در سال 1402 ممکن نبوده است.

کشف رشت – خزر به سال 1402 نرسید

از سوی دیگر یکی از پروژه هایی که قول راه اندازی آن در سال 1402 داده شد، پروژه راه آهن رشت – خزر بود که اولین قسمت کریدور شمال – جنوب است و خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و یکی از پروژه های راه آهن رشت – خزر است. مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن 1400. این به گیلان بود.

وزیر راه و شهرسازی در یک سال گذشته بارها به ایجاد خط آهن رشت – خزر اشاره کرد. وی در بهمن 1402 گفت: امیدواریم در فرصت باقی مانده تا پایان سال راه آهن رشت – خزر را راه اندازی کنیم که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند و ارتباط بندر به بندر را فراهم می کند و نقش عملی دارد. حوزه حمل و نقل بار.

همچنین خادمی افتتاح راه آهن رشت – خزر را یکی از ابرپروژه های سال 1402 خواند و گفت: با افتتاح این خط آهن در کنار بزرگراه منجیل – رودبار، بیش از 80 درصد از اهداف سال 1402 در توسعه خط آهن به بهره برداری رسید. شبکه حمل و نقل کشور محقق می شود. وی در عین حال تامین مصالح در پروژه های راهسازی استان گیلان را به دلیل نبود معادن اشغالی بسیار سخت دانست و گفت: کمبود زیرساخت و مصالح برای روسازی، شرایط جوی منطقه عدم دسترسی آسان به محل پروژه و تامین مالی به موقع از مهمترین مسائلی است که احداث راه آهن رشت – خزر با مشکل مواجه است.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – خزر در سال 1384 آغاز شد اما از سال 1384 تا 1387 تنها سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال 1387 آغاز شد. اجرای این پروژه جدا از اهمیت آن در حمل و نقل داخلی کالا و مسافر. در استان گیلان نیز از نظر ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و سایر کشورهای همسایه ایران موثر است. . این در حالی است که تا اسفند 1402 پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت – خزر 97 درصد گزارش شده است و باید دید چه زمانی راه اندازی می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)