راه حل های درمان یبوست مزمن / چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

0
(0)



مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: غلات و نان سبوس دار و نوشیدن حداقل 6 لیوان آب در روز از راه های درمان یبوست است.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم امینی با اشاره به اینکه یبوست معمولا مشکل اجابت مزاج است، گفت: اگر اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته اتفاق بیفتد یا با مشکل همراه باشد دچار یبوست می شوید.

وی با اشاره به اینکه مدفوع سفت و خشک ناشی از جذب بیش از حد آب در روده بزرگ است، افزود: به طور معمول با حرکت غذا در روده بزرگ، آب جذب شده و مواد یا مدفوع اضافی تولید می شود، سپس انقباضات ایجاد می شود. عضله مدفوع را به سمت راست روده حرکت می دهد و زمانی که مدفوع به راست روده می رسد، بیشتر آب جذب شده و مدفوع را سفت می کند.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی دانشگاه ادامه داد: زمانی که انقباضات عضلانی روده بزرگ کند یا کند باشد، مدفوع کندتر از روده بزرگ حرکت می کند و در نتیجه آب بیشتری جذب می شود.

وی با بیان اینکه یبوست مشکل نسبتا شایعی است، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده است که یبوست در آمریکای شمالی تا 27 درصد، در اروپا 17 درصد و در اقیانوسیه 15 درصد شایع است. در مطالعه ای که در ایران انجام شده این آمار تا 37 درصد گزارش شده است.

بیشتر در مورد آن بخوانید:

7 ماده غذایی موثر در پاکسازی روده بزرگ

به گفته امینی، کمبود فیبر در رژیم غذایی، کم آبی بدن (به دلیل دریافت ناکافی مایعات) و ورزش نکردن باعث یبوست می شود.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به موارد دیگری که می تواند منجر به یبوست شود اشاره کرد و افزود: مواردی مانند بی توجهی به میل به اجابت مزاج، استفاده نادرست از ملین ها، تغییر عادات و … شیوه زندگی مانند مسافرت، بارداری و کهولت سن و همچنین ابتلا به بیماری های دیگر یا مصرف برخی داروها نیز می تواند فرد را دچار یبوست کند.

وی با اشاره به اینکه یبوست معمولا با تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی و یا با داروهای بدون نسخه درمان می شود، خاطرنشان کرد: اما در برخی موارد ممکن است معاینه پزشک ضروری باشد.

امینی با بیان اینکه یبوست طولانی مدت که به آن یبوست مزمن نیز می گویند نیازمند مداخلات درمانی است افزود: توصیه اکید این است که در صورت بروز این مشکل به پزشک مراجعه شود.

علائم یبوست مزمن را بشناسید

مدیر گروه ترجمه دانش و آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علاوه بر اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته، مدفوع سفت، خشک یا غلیظ، زور زدن یا درد در هنگام اجابت مزاج، احساس می شود که نه همه دفع مدفوع، احساس انسداد تورم رکتوم، احساس تورم یا ناراحتی و ضعف، نیاز به استفاده از انگشت برای اجابت مزاج نیز از علائم یبوست هستند. وی هشدار داد: اگر دو یا چند مورد از علائم فوق به مدت سه ماه ادامه داشته باشد، دچار یبوست مزمن هستید. .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

امینی افزود: در صورت تداوم علائم یبوست بیش از سه هفته، خونریزی از راست روده یا مشاهده خون روی دستمال توالت، وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه، سایر تغییرات غیرعادی در شکل یا رنگ مدفوع، درد شکمی که قطع می شود. امکان پذیر نیست و کاهش وزن ناخواسته یکی از مواردی است که باید بلافاصله تحت نظر پزشک درمان شود.

او می گوید که یبوست اغلب با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی قابل درمان است.

وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری و درمان یبوست، تغییر رژیم غذایی با افزودن 20 تا 35 گرم فیبر غذایی در روز، افزودن مواد غذایی مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات پخته و خام برای افزودن فیبر به رژیم غذایی است. .

وی همچنین منابع متوسط ​​فیبر غذایی را برشمرد و گفت: انواع غلات و نان سبوس دار، ذرت بو داده، سبزیجاتی مانند چغندر، کلم، کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل، هویج، ذرت، لوبیا سبز، نخود سبز، کدو، اسفناج، سیب زمینی با پوست، آووکادو، میوه هایی مانند سیب با پوست، خرما، انبه، شلیل، پرتقال، گلابی، کیوی، توت فرنگی، تمشک، شاه توت، کشمش، آلو و انجیر خشک منابع خوبی از فیبر هستند.

امینی با اشاره به اینکه می توان از آجیل و کره بادام زمینی به عنوان جایگزین گوشت استفاده کرد، ادامه داد: تمامی محصولات غذایی تهیه شده با آرد غلات تصفیه شده مانند نان سفید و نان مرزه که فیبر کمی دارند جزو غذاهای ممنوعه برای بیماران یبوست هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی به افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می کند: نوشیدن حداقل شش لیوان آب در روز می تواند از یبوست پیشگیری کند، در حالی که ماساژ آرام ناحیه معده عملکرد روده را بهبود می بخشد و همچنین ورزش هایی از این قبیل. مانند پیاده روی و شنا در پیشگیری از یبوست بسیار موثر است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)