داستان «شبنم نعمت زاده» چیست؟

0
(0)


نزدیک به 4 سال از صدور حکم پرونده شبنم نعمت زاده می گذرد و حالا سوال درباره احتمال فرار وی و تکذیب پیگرد قانونی، نام دختر وزیر سابق صنعت، معدن و معدن را دوباره بر سر زبان ها انداخت.

به گزارش ایسنا، صبح یکم آبان ماه 1402، علی خزریان، رئیس کمیته تحقیق و تفحص شورای اسلامی شستا ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده «شبنم نعمت زاده» در جریان فساد مالی شرکت داروسازی «راسافرمد» ، گفت: بر اساس گزارش ها خانم نعمت زاده متواری است. آیا مسئولان ذیربط باید توضیح دهند و توضیح دهند که چه میزان از محکومیت 20 ساله وی در زندان سپری شده است؟

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه مجموعه مدیریت تیپیکو و شستا اقدامات لازم را برای احقاق حق بیمه شدگان و دریافت کل مطالبات از شرکت خانم شبنم نعمت زاده انجام نداده و روند رسیدگی را طولانی کرده اند. اخذ مطالبات با انجام اقدامات قابل توجه. زیرا به جای دریافت وجه نقد بابت مطالبات خود از خانم شبنم نعمت زاده، ملک را به شخصی به نام آقای کاظمی معامله می کنند که شخصی به نام خانزادی از نزدیکان آقای محمدرضا نعمت زاده وکالت دارد. به دلیل ضعف قانونی یا تبانی، فرآیند انتقال مالکیت با مشکل مواجه بوده و تاکنون شرکت های مذکور به مطالبات خود عمل نکرده اند.

هزاریان همچنین تاکید کرد: البته همچنان پیگیر این سوال هستیم که چرا شرکت های مذکور به جای دریافت مطالبات نقدی از خانم نعمت زاده و آقای لشگری پور، ملکی با چنین مشکلاتی را از فردی ناشناس به نام فرامرز کاظمی دریافت کرده اند که هم اکنون او او با ادعاهای واهی باعث تضییع حقوق شرکت ها شده و ارتباطش با شبنم نعمت زاده و شرکت پخش داروی رسا (راسا فارمد) مشخص نیست.

اظهارات این معاون به سرعت با واکنش دادستانی مواجه شد. ساعاتی بعد روابط عمومی دادسرای و انقلاب تهران اعلام کرد: شایعه فراری بودن شبنم نعمت زاده صحت ندارد و این محکوم اقتصادی هم اکنون در زندان اوین به سر می برد و خبر فراری بودن وی کذب محض است. “

دادسرا همچنین می گوید: وی مدتی پیش بر اساس قانون و بر اساس مهلت مقرر قانونی در مرخصی بوده است (مطابق ماده 520 این آیین دادرسی کیفری، محکومان در صورت گذراندن دوران حبس می توانند حداکثر از 3 روز مرخصی استفاده کنند. پس از پرداخت نفقه ماهانه مربوطه) و پس از آن مدتی غیبت داشت و بلافاصله دستور بازداشت وی صادر و دستگیر و روانه زندان شد.

روابط عمومی دادسرای و انقلاب تهران نیز اعلام کرد: با توجه به مدت غیبت وی، برای وی اعلام جرم شده و در حال رسیدگی است. ضمناً این محکوم اقتصادی دارای مدارک جدی است که بلافاصله پس از غیبت غیر موجه توسط تیم عملیاتی دادسرای تهران کشف و دستگیر شد.

اولین محاکمه این پرونده در تاریخ 4 شهریور 1397 برگزار شد. نعمت زاده به دلیل شرکت در اخلال بزرگ از طریق اخلال در توزیع کل مواد مخدر به مبلغ 1.850 میلیارد و 148.379.599 ریال با علم به مؤثر بودن آن در حمله به نظام اسلامی. جمهوری ایران، مشارکت در کسب ثروت از طرق غیرقانونی. به همین میزان اعلام شده و سوء استفاده از مجوز و امتیازات تغییر یافته، مشارکت در تخلف از نظام دارویی کشور، فعالیت غیرقانونی در شبکه دارویی استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرقانونی مواد مخدر متهم شد. مواد مخدر بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق.

کیفرخواست احمدرضا لشگری پور، فرزند هوشنگ، متهم دیگر همین پرونده، به دلیل اخلال در اخلال در توزیع مواد مخدر به مبلغ یک میلیارد و 850 میلیون و 148 میلیون و 379 هزار و 599 ریال با علم به مؤثر بودن اقدامات در حمله به جمهوری اسلامی ایران. مشارکت در کسب ثروت از راه های غیرقانونی با سوء استفاده از امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام تولید و توزیع مواد مخدر کشور.

داستان چیست

در مجموع شش جلسه دادگاه در این پرونده به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام برگزار شد که آخرین جلسه آن در تاریخ 15 آبان 1397 بود و سپس در 19 آذرماه 1397 غلامحسین اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضائیه اعلام کرد: خانم شبنم نعمت زاده و آقای احمدرضا لشگری پور به جرم شرکت در اخلال بزرگ در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در توزیع ملزومات دارویی هر کدام به ۲۰ سال حبس محکوم خواهند شد. آنها به حبس با ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

همچنین نعمت زاده و لشگری پور مشترکاً به ضبط مبالغ زیر محکوم شدند:

36 میلیارد ریال به نفع شرکت استروژن دارو
177 میلیارد و 44 میلیون ریال بابت حق بیمه داروسازی اسوه
175 میلیارد و 801 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی جباربان حیان
5 میلیارد و 318 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی ایران سارنگ
26 میلیارد و 917 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی رابو فرمین
137 میلیارد و 15 میلیون ریال به شرکت داروسازی زهراوی
462 میلیارد و 726 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی فارابی
37 میلیارد و 855 میلیون ریال به نفع آزمایشگاه رزن
168 میلیارد و 378 میلیون ریال به نفع شرکت پارس دارو
56 میلیارد و 274 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی کاسپین تمیم
27 میلیارد و 501 میلیون ریال به نفع شرکت داروسازی ریحانه اصفهان
۲۲ میلیارد و ۹۱۹ میلیون ریال به نفع شرکت فارما شیمی
همچنین شرکت داروسازی رسا به مبلغ 3700 میلیارد و 296 میلیون و 759 هزار و 198 ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

این پرونده که با فساد مالی گسترده و مربوط به سلامت مردم و از سوی دیگر مربوط به یکی از فرزندان مقامات سابق دولت بود، در عین حال لحظات بسیار حساسی را رقم زد. به همین دلیل قاضی مسعودی در اولین جلسه دادگاه خطاب به نعمت زاده گفت: ترسیدی فرار کنی و مخفی شوی و سندی که گذاشتی از مردی به نام امیر بارانی متولد 1373 بود که حاضر نشد. دادگاه و 20 میلیارد تومان سند ارائه کرد و واقعا این شخص این سند را از کجا آورده است؟ ضمانت‌نامه‌های پدرتان (ضمانت‌نامه بانکی) تمام شده است و به همین دلیل تحت بازداشت قرار گرفته‌اید و تحت نظر هستید.

در حال حاضر با باز هم سوال احتمال فراری بودن نعمت زاده مطرح شدبار دیگر حساسیت ها پیرامون پرونده دختر وزیر سابق افزایش یافته است. اگرچه دادستانی با توضیحات خود سعی کرد نشان دهد که نباید نگرانی از بابت لو رفتن پرونده یا عدم پرداخت مطالبات وجود داشت، اما شاید بد نباشد در سندی این موضوع روشن شود تا شایعات مختلف نتواند خطری برای افکار عمومی ایجاد کند. . نظر..

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)