خروج غیرمسئولانه آمریکا سرنوشت نامعلومی برای افغانستان رقم زده است

0
(0)

سید رضا صدر الحسینی در گفت وگو با ایسنا در خصوص تحولات اخیر افغانستان و پیشروی های طالبان گفت: امروز روند رویدادهایی که در افغانستان با توجه به اهمیت آن و همچنین اهمیتش برای جمهوری اسلامی ایران اتفاق می افتد قطعا برای اصحاب رسانه و افکار عمومی نیز بسیار با اهمیت است اما تناقض های زیادی مشاهده می کنیم. از یک طرف عده ای در رابطه با تطهیر طالبان در رسانه ها فعالیت می کنند از سوی دیگر عده ای طالبان را یک گروه تروریستی خشن و هم راستا با داعش و القاعده می دانند.

وی افزود: واقعیت این است که آمریکا بعد از عدم موفقیت در اهدافش در افغانستان و این که علاقمند نبود دولت قوی و مقتدری در افغانستان روی کار باشد، و امور جامعه را به عهده بگیرد، از راه‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی وارد گفت و گو شدند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آنها تلاش کردند تا بتوانند لطمات و آسیب هایی که از سمت طالبان به عنوان جنبش ضد آمریکایی و ضد اشغال گر متحمل شدند، کاهش دهند.

صدر الحسینی خاطر نشان کرد: همچنین در مذاکرات به این نتیجه رسیدند که دولت مستقر در افغانستان نمی‌تواند اهداف آمریکا را در واقعیت به ظهور برسانند و احساس کردند که روحیه و نگاه طالبان می تواند در صورت دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا با کاهش صدمات به نیروهای آمریکایی بخشی از اهدافشان را تامین کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکایی ها با یک تغییر کمی به کیفی در حال خروج از افغانستان هستند، به این معنا که آمریکایی ها افغانستان را رها نمی کنند اگر افغانستان رها شود به جز سناریوهای زیر اتفاق دیگری نمی افتد؛

1.افغانستان در اختیار چین، 2 . افغانستان در اختیار روسیه، 3. افغانستان در اختیار مبارزان و مجاهدان تحت تاثیر انقلاب اسلامی و 4 افغانستان در حال آشوب و احتمال تجزیه و اداره شدن توسط گروه‌های خودسر چیزی شبیه به لیبی، قرار خواهد گرفت.

صدرالحسینی افزود: بر همین اساس آمریکایی ها ضمن تبدیل حضورشان از کمی به کیفی در حال ایجاد یک سناریوی رسانه‌ای هستند و می خواهند وعده بایدن در زمان انتخابات را به شکلی توسط رسانه های معتبر در دنیا پوشش دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: واقعیت این است که خروج غیرمسئولانه بدون توجه به آینده افغانستان، سرنوشت نامعلومی را برای مردم در بر دارد. در حال حاضر که جمعیتی از مردم به طالبان می پیوندند کسی نمی تواند تضمین دهد که آینده افغانستان چگونه خواهد بود.

وی اظهار کرد: تا به امروز هیچ گونه خشونت غیر معمول و یا جنایت تاسف آور و هیچ‌گونه فشار نظامی به مردم افغانستان وارد نشده در واقع طالبان جایی دست به اسلحه می برد که در مقابل نیروهای دولتی هستند که حاضر به همکاری و سپردن پادگان و اسلحه ها به آنها نباشند و تاکنون بخش عمده ای از تصرف خاک افغانستان با همراهی بخش قابل توجهی از نیروهای دولتی و مردم بوده است.

وی در رابطه با تبعات این تحولات برای ایران و اتخاذ رویکرد مناسب در این زمینه گفت: طی سه ماه گذشته که با شیب ملایم طالبان اقدامات برای استقرار خود در سرزمین افغانستان را شروع کرده پدیده ناامنی از طرف مرز نداشته ایم چه قبل از این اقدامات حدود 60 درصد از مرز ایران و افغانستان در اختیار طالبان بود چه اکنون که به 90 درصد رسیده هیچ گونه مساله ناامنی، مهاجرت و یا سیل آوارگان به سمت ایران را شاهد نبودیم.

وی افزود: اما با توجه به شرایط ناپایدار و یا بعد از سیطره بر کل افغانستان توسط طالبان نمی توانیم پیش بینی کامل داشته باشیم که چه اتفاقی می افتد اما با نگاه به روند یک دهه گذشته طالبان موضوع تمامیت ارزی و توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تامین امنیت ملی خودش را به خوبی می داند بنابراین بر اساس تعهداتی که داده دست از پا خطا نمی کند. اما نمی توان چشم انداز روشن و شفاف از آینده داشته باشیم گرچه نمی‌توان کاملا هم بدبین بود چرا که طالبان در بیانیه ها و گفت و گوهای خود به مساله حفظ تنوع قومی، و مسائل ریشه دار در افغانستان و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان اشاره داشته‌اند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)