«جگر وَز»؛ کبابی پرطرفدار در غرب ایران

0
(0)


محسن طرهانی، رئیس سازمان ثبت احوال استان لرستان درباره این غذای محلی به ایسنا گفت: «جغار واز» یکی از غذاهای پرکالری و پر انرژی است که در گذشته جزو غذاهای اشرافی به شمار می رفت. این غذای مقوی بیشتر در کوهستان و طبیعت تهیه می شود. Jagger Waze که یک غذای سنگین و پرانرژی است، بیشتر در زمان ناهار مصرف می شود.

ترخانی درباره روش و دستور پخت جگر گلدانی توضیح داد: ابتدا گلدان یا نوار یا پرده چربی شکم گوسفند یا گوساله را بشویید و به همراه یک تکه جگر جگر را به اندازه های دلخواه برش دهید و به همین ترتیب. که روی یک سیخ نازک جا می شود، آنها را برش می دهیم و نمک می زنیم و کنار می گذاریم. بعد از تهیه جگرها باید واتسان را برش دهید، این برش ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که به راحتی روی تکه های جگر بپیچند. سپس جگر را که در گلدان پیچیده شده روی سیخ می گذاریم و سیخ ها را روی آتش می گذاریم تا آرام آرام برشته شود.

این کارشناس ثبت میراث استان لرستان افزود: واز به دلیل چاق بودن و نازکی که دارد دور جگر پیچیده شده و در حرارت قرار می گیرد طعم بسیار لذیذی به جگر می دهد. به همین دلیل این غذا در لرستان طرفداران زیادی دارد و مردم با میل فراوان آن را می خورند.

وی ادامه داد: غذای «جگر واز» در اکثر سفره خانه های استان لرستان به ویژه شهرستان خرم آباد سرو می شود و در اختیار گردشگران قرار می گیرد. در واقع این غذای پرطرفدار به یکی از جاذبه های گردشگری استان تبدیل شده است.

ترخانی با بیان اینکه از تاریخچه و قدمت این غذا به صورت مکتوب و به صورت سند چیزی در دسترس نیست، افزود: «جغار ووز» در سال 1396 در فهرست میراث ناملموس لرستان به ثبت رسیده است.

جگر واز یا پردپیچ جگر یکی از کباب های محبوب کرمانشاه، ایلام و کردستان است و در مناطق کردنشین عراق رایج است. ایلام همچنین مهارت تهیه و پخت دمنوش را در فهرست میراث ناملموس این استان به ثبت رسانده است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)