جزئیاتی خواندنی از مناره ساعت حرم مطهر علوی

0
(0)

جزئیاتی خواندنی از مناره ساعت حرم مطهر علویخبرگزاری فارس: جزئیاتی خواندنی از مناره ساعت حرم مطهر علوی

ساعت صحن مطهر علوى یکى از ساعت‌هاى نادر و منحصر به فرد در بین حرم‌های اهل بیت (ع) به شمار مى‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، ساعت صحن مطهر علوى یکى از ساعتهاى نادر و منحصر به فرد به شمار مى‌رود. در بالاترین نقطه مناره، گنبدى کوچک و طلاکارى شده به چشم مى‌خورد. (1)

درون ساعت 3 زنگ بسیار بزرگ قرار دارد. زنگ ساعت هر 15 دقیقه به صدا در مى‌آید. گنبد کوچک بالاى مناره بر 8 ستون کوچک طلا کارى شده قرار دارد. این ستون‌هاى متقابل 4 ایوان کوچک را تشکیل مى‌دهند.

قاعده این ستون‌ها مساحتى مربع شکل بوده که سقف اتاقک ساعت مى‌باشد. درون اتاقک، دستگاه ساعت و دنده‌هاى آن قرار دارد. این دستگاه ساخت انگلیس بوده و در سال (1305 هجرى) توسط یکى از وزراى ناصرالدین شاه قاجار بنام أمین الملک به حرم مطهر اهدا شد.

دستگاه ساعت مستطیل شکل بوده و ارتفاع آن حدود 2 متر مى‌باشد و به صورت افقى بر کف اتاقک قرار دارد. میله‌اى عمودى بر روى این دستگاه قرار دارد که نیرو را از دستگاه به صفحه‌هاى 4 گانه ساعت منتقل مى‌کند.

پاندولى بسیار بزرگ به ساعت متصل است و به طرف اتاقک دوم (پایین دستگاه) آویزان است. در اتاقک دوم، پلکان صعود به بالاى ساعت قرار دارد.

ارتفاع کلى مناره ساعت از کف پشت بام تا کلمه جلاله (الله) که بالاى گنبد مناره قرار دارد (14,75متر) مى‌باشد. بدنه مناره (برج ساعت) از چوب ساخته شده است.

طى پروژه ترمیم مناره ساعت، بدنه آن بوسیله تیر آهن استحکام یافت و دیواره‌هاى آن با کاشى معرق زیبایى پوشانده شد. کتیبه‌هاى نقش بسته بر دیواره‌هاى مناره ساعت که از جنس کاشى معرق است به این شرح است:
طرف شمالى: ( أشهد أن علیا حجه الله) و (علی مع القرآن و القرآن مع علی) و (یا عز من لا عز له)
طرف شرقى: ( أشهد أن علیا ولی الله) و (علی مع الحق و الحق مع علی) و (یا ذخر من لا ذخر له)
طرف غربى: (أشهد أن علیا ولی الله) و (علی مع الحق و الحق مع علی) و (یا ذخر من لا ذخر له)
طرف جنوبى ( أشهد أن علیا حجه الله) و (علی رایه الایمان و مناره الهدى) و (یا غوث من لا غوث له) (2)
یادداشت‌ها:
1. دیواره‌هاى مناره ساعت در سال (1323هجرى) با صفحات فلزى طلاکارى شده پوشانده شد. بانى این کار فردى نیکوکار از اهالى تبریز بود. گفته مى‌شود این طلاکارى حدود 20 هزار دینار هزینه داشت. (مشهد الامام علی، سعاد ماهر 176). الحلفی در کتاب (لمحات تاریخیه عن مشهد الامام علی) ذکر مى‌کند که آیه الله امام سید محمود الشاهرودی با اموال شخصى خود این مناره را در سال (1393هجرى) طلا کارى کرد.

شیخ على الشرقى نیز ذکر مى‌کند که این ساعت اولین ساعت صحن مطهر نبوده و قبل از آن ساعت دیگرى بود. اما از آنجایى که این ساعت بهتر بود، ساعت قدیمى برداشته شد. تاریخ ساعت نخست ثبت نشده است. (المفصل، حسن الحکیم 114:2).
انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)