تمرکز ایران و روسیه بر تقویت همکاری های اقتصادی

0
(0)


به گزارش ایسنا، میشوستین در دیدار با مخبر در حاشیه بیست و دومین اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اظهار کرد: با نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این توافق انجام می شود. ایجاد فرصت های جدید برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری. مذاکرات در مورد این پروژه به پایان رسیده است. انتظار داریم تا پایان سال جاری این توافقنامه امضا شود.

وی همچنین تاکید کرد که ایران طی دهه ها یکی از شرکای مهم روسیه بوده است.

نخست وزیر روسیه با اشاره به اینکه دو کشور روابط دوستانه و حسن همجواری دارند و شریک محسوب می شوند، تصریح کرد: روابط دو کشور مبتنی بر احترام متقابل و احترام بی قید و شرط به منافع طرف مقابل است.

وی گفت: با اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران و روسیه بر تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید ویژه ای شده است.

این مقام ارشد روسی گفت: میزان مبادلات تجاری دوجانبه ایران و روسیه تا پایان سال 2022 به 350 میلیارد روبل رسیده که رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری دو کشور است.

وی در این زمینه گفت: ما علاقه مند به توسعه همکاری ها در زمینه سرمایه گذاری هستیم. ما فرصت های خوبی برای توسعه پروژه های مشترک بزرگ در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و فناوری های مدرن داریم.

میشوستین گفت که به کمیته دائمی تجارت و همکاری های تجاری ایران و روسیه اطلاع خواهد داد تا در نشست بعدی خود که در دسامبر 2023 در تهران برگزار می شود، پروژه های مذکور را بررسی کنند.

نخست وزیر روسیه همچنین گفت که توجه ویژه ای به همکاری در زمینه حمل و نقل دارد.

وی یادآور شد: رؤسای جمهور دو کشور در اردیبهشت ماه ساخت راه آهن رشت – آستارا را به عنوان بخشی از کریدور بین المللی شمال – جنوب با کمک روسیه آغاز کردند.

این مقام روسی گفت: ایجاد شرایط راحت برای فعالیت شرکت های ایرانی و روسی در بازار مشترک وظیفه مقامات دو کشور است.

میشوستین در خصوص همکاری های گردشگری گفت که روسیه و ایران از اول آگوست رژیم بدون روادید را برای گردشگران راه اندازی کردند.

وی با تاکید بر اینکه برای اتباع ایرانی برای شرکت در رویدادهای علمی، فرهنگی و ورزشی روادید صادر می شود، گفت: مطمئنم این اقدامات باعث افزایش گردشگران خواهد شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)