تصمیم نهایی سازمان بهداشت جهانی در مورد سرطان زایی احتمالی “آسپارتام”

0
(0)



سازمان جهانی بهداشت در گزارش نهایی خود درباره شیرین کننده «آسپارتام» این ماده را یکی از عوامل «احتمالی» سرطان می داند و گروه تخصصی دیگری استفاده از این جایگزین قند را در مقادیر محدود توصیه می کند. بدون خطر.

بر اساس گزارش‌های قبلی، مقام ارشد سلامت جهان قرار بود امروز (جمعه، ۱۴ ژوئیه) تصمیم نهایی خود را درباره سرطان‌زا بودن یا نبودن شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام که در نوشابه‌های رژیمی و بسیاری از مواد غذایی دیگر استفاده می‌شود، اعلام کند.

همچنین گروه تخصصی دیگری نیز در حال بررسی همین موضوع بودند که نتایج متفاوت این دو مطالعه اوایل امروز (جمعه) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، یکی از این مطالعات توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، شعبه ویژه سازمان جهانی بهداشت و گزارش دیگر توسط کمیته منتخب زیر نظر سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، مستقر در لیون، فرانسه، به طور دوره ای خطرات احتمالی سرطان را بررسی می کند، اما در ارزیابی خود مشخص نکرده است که چقدر به معنای “احتمالا سرطان زا” بودن شیرین کننده است.

در این صورت، آسپارتام با 300 سرطان‌زای احتمالی دیگر، از جمله عصاره آلوئه ورا، سبزیجات ترشی آسیایی و نجاری در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.

با این حال، دستورالعمل استفاده از این شیرین کننده تغییر نمی کند.

دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه در سازمان جهانی بهداشت، گفت: ما به مصرف کنندگان نمی گوییم که مصرف آسپارتام را به طور کامل متوقف کنند، بلکه فقط مقداری اعتدال را توصیه می کنیم.

نتایج این دو مطالعه چه بود؟

بر اساس مطالعات انجام شده توسط آژانس تحقیقات سرطان انسان سازمان بهداشت جهانی، شواهد “محدودی” وجود دارد که نشان می دهد آسپارتام “احتمالا” با سرطان کبد مرتبط است.

اما در یک ارزیابی جداگانه، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد مطالعات خود را به روز کردند و میزان مصرف روزانه قابل قبول این ماده را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که هیچ “شواهد قانع کننده ای” مبنی بر خطرناک بودن سطوح فعلی مصرف وجود ندارد. . بدون آسپارتام

با این حال، سازمان جهانی بهداشت اخیرا اعلام کرده است که شیرین کننده های بدون قند به کاهش وزن کمک نمی کنند و ممکن است منجر به افزایش خطر دیابت، بیماری قلبی و مرگ زودرس در بزرگسالان شود.

آیا باید نگران مصرف این ماده باشیم؟

تا زمانی که از میزان مصرف توصیه شده تجاوز نکنید، جای نگرانی نیست. سازمان غذا و داروی ایالات متحده گفت که شواهد علمی همچنان از دیدگاه مقامات غذایی حمایت می کند که آسپارتام در مقادیر محدود “برای عموم مردم ایمن است”.

تقریباً هر ماده ای می تواند در مقادیر بیش از حد خطرناک باشد. کارشناسان می گویند حتی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، آهن و آب در صورت مصرف بیش از حد می توانند در عرض چند ساعت شما را بکشند.

بهترین انتخاب برای کاربران

دکتر پیتر لوری، مدیر اجرایی مرکز علم در منافع عمومی، معتقد است که انتخاب آسانی برای مصرف کنندگان وجود دارد.

او می گوید: «حداقل در مورد نوشیدنی ها، پیام ما این است که بهتر است آب یا نوشیدنی های بدون شیرینی بنوشید.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری است که حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است. این ماده یک پودر سفید بی بو و پرمصرف ترین شیرین کننده مصنوعی در جهان است. آسپارتام به عنوان یک افزودنی غذایی مجاز در اروپا و ایالات متحده طبقه بندی می شود و در بسیاری از غذاها، نوشیدنی ها مانند نوشابه های رژیمی، دسرها، آدامس ها، داروهایی از جمله قطره های سرفه و غذاهایی که برای کمک به کاهش وزن استفاده می شود، استفاده می شود.

آسپارتام توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 1974 با مصرف روزانه قابل قبول 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تأیید شد. به گفته این سازمان، یک فرد 60 کیلوگرمی باید حدود 75 بسته آسپارتام مصرف کند تا به حد غیرقانونی برسد.

کارشناسان سازمان ملل ایمنی آسپارتام را در سال 1981 ارزیابی کردند و حد مجاز روزانه ایمن را کمی پایین تر، حدود 40 میلی گرم آسپارتام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین کردند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)