تحلیل بازی پرسپولیس مقابل الدیل/ استراتژی اشتباه چراغپور: یحیی در دام خودش افتاد!

0
(0)


جلال چراغپور کارشناس فوتبال معتقد است استراتژی اشتباه دلیل شکست پرسپولیس در دیدار مقابل الدحیل قطر بود.

جلال چراغ پور، مربی فوتبال و سرمربی سابق تیم ملی ایران در گفت وگو با ایسنا. وی درباره حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا با برتری مقابل الدحیل قطر گفت: در ابتدا می خواهم دو نکته را بگویم. یکی از این دو مشکل کلی است و مختص پرسپولیس نیست، هر تیمی که این کار را انجام دهد همین مشکل را خواهد داشت و فرقی نمی کند. در تئوری های فوتبال درسی وجود دارد که می گوید الزامات فنی مربیان تیم باید متناسب با بازیکن موجود یا بازیکنانی باشد که شما دارید. نام آن Player available ratio است. این یک درس است، یعنی در کلاس های مربیگری تدریس می کنند، اما در ایران و کمیته آموزش ما نه، بلکه در کلاس های کلاسیک دنیا وجود دارد.

پرسپولیس در دام او

وی ادامه داد: دیشب پرسپولیس به این چاله افتاد یا به عبارت دقیق تر پرتگاه پرسپولیس در دامی افتاد که خودش کشیده بود. دشمن برای ما تله ای نداشت. ما خودمان دامی را راه انداختیم که اولین قربانیان آن بودیم. حالا کجا اتفاق افتاد؟ همانطور که دیدید در سه صحنه آخر توانستیم گلزنی کنیم، بیرانوند روی گل دوم در واقع سومین موقعیت تک به تک ایجاد شده را به دست آورد. اگر آن اتفاق رخ می داد پرسپولیس در وقت اضافه گل سوم را می زد.

عدم تطابق بین استراتژی فیزیکی و تاکتیکی

این کارشناس فوتبال با اشاره به دلایل سقوط پرسپولیس در بازی شب گذشته گفت: چرا این اتفاق افتاد؟ چرا که طرحی که برای بازی ارائه شده بود مناسب توانایی های بدنی و بدنی بازیکنان نبود. بازیکنان بازی را با یک پرس کامل از جلو شروع کردند، یعنی. اولین نوع پرس پرس جلویی نیاز به آمادگی 100% بی هوازی دارد (تمرینات بدنی که ربطی به تنفس ندارد). با توجه به اینکه آمادگی جسمانی مورد نیاز پرس بی هوازی بالاست، بنابراین تاکتیک های انتخابی آنها با آمادگی جسمانی و سوختی که در بدن خود ذخیره کرده اند مطابقت ندارد. در نتیجه همه دوره ها را از دست دادند. در یک صحنه بازیکنی از تیم حریف پا به توپ شد و چهار مدافع ما همان بازیکن را تعقیب کردند. اتفاقا هر چهار نفر در لاین سمت راست رانندگی می کردند اما سرعتشان کم بود. استراتژی فیزیکی با استراتژی تاکتیکی همخوانی نداشت و این اتفاق افتاد.

چراغ پور با اشاره به اتفاقات بازی شب گذشته و شکست پرسپولیس گفت: آنچه ما گفتیم این نیست که آنها مشکل دارند، بلکه اشتباه استراتژیک انجام دادند. این اشتباه بر اساس انتخاب استراتژی بود که بدن آنها برای آن آماده نبود. در نتیجه در اواخر بازی و در زمان های سرعت بازی، سرعت بازیکن حریف از ما بیشتر بود. ممکن بود این بازی با گل های بیشتری همراه باشد.

افت فوتبال ایران حاصل امسال و پارسال نیست

چیراگ پور درباره صعود تنها یک نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا گفت: این یک روند نزولی است که در فوتبال ما در حال رخ دادن است. این روند نتیجه امسال و سال گذشته نیست، نتیجه یک دهه است. این 10 سال، 10 سالی که الان در آن هستیم. باید در تیم های ما تغییری ایجاد شود، از تیم های ملی گرفته تا کمیته تمرین، روش های مربیگری و کتاب های آموزشی. این فقط یک رویداد نیست. در این صورت بقیه حریفان ما از سطح یکنواخت و پایین تمرینات AFC خارج شده اند و اگر می خواهیم اتفاقات زیادی بیفتد باید دست به تغییراتی بزنیم و این باعث می شود مربیان ایرانی در همه سطوح شاهد این تحول باشند. این تغییرات یک شبه اتفاق نیفتاد.

با توجه به عملکرد نسایی در لیگ قهرمانان آسیا، ادامه حضور نمایندگان ایران در این رقابت ها بهتر از لیگ برتر نیست؟ چراغ پور در پاسخ به این سوال اظهار داشت: حق با شماست که نساجی از جام حذفی صعود کرد اما پرسپولیس ما از حذفی خارج نشد. اگر به دنبال نساجی یا سایر تیم هایی هستیم که به دلیل آمدن از جام حذفی به این شکل صعود کردند، آیا پرسپولیسی که دیشب حذف شد جایگاه مناسبی نداشت و از حذف صعود کرد؟ فکر نمی کنم این سوال علمی یا منطقی باشد. اگر می گوییم از جام حذفی پیشرفت نکنند پس چرا جام حذفی را برگزار می کنیم؟ پس با چه انگیزه ای جام حذفی را برگزار کنیم؟ تا پول و جایزه به آنها داده نشود، انگیزه تیم ها برای جام حذفی صعود به آسیاست. مسابقات رودررو هزینه پرواز، هتل و تمام هزینه ها یکسان است. اگر تیم ها شانس حضور در آسیا را نداشته باشند، از مرحله پلی آف اول صرف نظر می کنند. به نظر من می توان به این موضوع مثبت نگاه کرد و گفت جام حذفی ادامه خواهد داشت و یکی از تیم های ما از این طریق به آسیا می رسد.

  • دیدن

خلاصه بازی اتحاد 2-1 سپاهان

جلال چراغ پور درباره شانس سپاهان برای صعود به مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا با وجود تیم های عربستانی گفت: سپاهان تا جایی که ممکن بود هزینه کرد و حتی از سوی فدراسیون فوتبال جریمه شد. در تئوری های سطوح اصلی فوتبال، ضرب المثلی وجود دارد که می گوید یک بازیکن خوب می تواند برای یک مسابقه تعیین کننده باشد اما برای یک تورنمنت نه، نمی شود این کار را کرد. اگر ساختار و زیرساخت فوتبال سپاهان ثابت باشد، در واقع ساختار تمام فوتبال ایران مثل فولاد، ذوب آهن و تراکتورسازی ثابت است. سپاهان و ذوب آهن امکاناتی دارند که استقلال و پرسپولیس ندارند. بنابراین، مشکل جای دیگری است و به ظهور یا سقوط حوادث بستگی ندارد. رویدادها نه قابل پیش بینی هستند و نه قابل تکرار. سپاهان خیلی خوب بازی می کند اما قاعده فوتبال این است که حریف چگونه شما را چک می کند. مثلا در جام جهانی دیدیم که مراکش، کره و ژاپن چه مسابقاتی بردند. آن ها آنالیز فردی، موقعیتی، فیزیکی و تاکتیکی داشتند که می دید چه رقبای را شکست می دهند.

این وضعیت قابل قبول نیست

وی درباره عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: اکنون یکی از سه نماینده ما باقی مانده است. به نظر شما سومی قابل قبول است؟ بنابراین قابل قبول نیست زیرا ما یک سوم دارایی خود را داریم. ما 33 درصد از 100 درصد را داریم و همین الان نماینده ما بین 16 تیم است. در اینجا سومی را داریم و در نهایت تیم هایی که در این دور حضور دارند نیز مدعی هستند. وقتی عربستان با تمام نمایندگانش می آید، ما فقط با 33 درصد در این مرحله هستیم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)