تأثیر حذف صبحانه بر کاهش یادگیری دانش آموزان

0
(0)



رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: رژیم غذایی سالم به ویژه خوردن صبحانه مقوی برای تامین نیازهای تغذیه ای دانشجویان برای رشد و تکامل آنها بسیار مهم است و کمبود صبحانه باعث شده است. تاثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان.

به گزارش ایسنا، فرشته فزونی با بیان این مطلب گفت: دانش آموزان از نظر وضعیت تغذیه در یکی از مهمترین دوره های زندگی خود قرار دارند که در این دوره نیاز به انرژی و پروتئین به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

به گفته وی، رفتارها و باورهای غذایی که در این دوران از زندگی شکل می گیرد، نقش مهمی در انتخاب غذایی دانش آموز و سلامت آینده او دارد.

فزونی یادآور شد: انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان در سنین مدرسه به توده بدنی (BMI)، سرعت رشد و سطح فعالیت آنها بستگی دارد.

به گفته وی، از طریق یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شامل شش گروه غذایی (نان و غلات، شیر و فرآورده های شیر، سبزیجات، میوه ها، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها) فرد می تواند به داشتن انرژی لازم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی روزانه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان دچار سوءتغذیه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، افزود: این افراد بیشتر از همسالان خود به بیماری های تنفسی، گوارشی و … مبتلا هستند و بیشتر از مدرسه غیبت می کنند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از عوامل موثر بر اشتهای دانش آموزان را استرس ناشی از رفتار والدین و معلمان و یا استرس ناشی از امتحانات دانست و گفت: استرس می تواند باعث بی اشتهایی یا بی اشتهایی شود. پرخوری در برخی افراد

به گفته وی، عدم توجه به این موضوع و بی اشتهایی باعث ایجاد مشکل در رشد کودک یا نوجوان می شود، زیرا اشتهای کاذب باعث پرخوری و اضافه وزن در دانش آموزان می شود.

وی با اشاره به شکل گیری رفتارها و باورهای غذایی در دوران مدرسه بیان کرد: کودکان و نوجوانان تمایل دارند از والدین خود الگو بگیرند.

وی افزود: امتناع والدین از خوردن برخی غذاها باعث می شود که کودکان و نوجوانان از خوردن آن غذاها خودداری کنند. کم کم غذاهای بسیار ارزشمند از برنامه روزانه کودک یا نوجوان حذف می شود.

فزونی نخوردن صبحانه را یکی از عادات نادرست در سنین مدرسه برشمرد و گفت: در طول روزه داری طولانی مدت حفظ قند خون در حدی که مغز قادر به فعالیت باشد دشوارتر می شود. به طور معمول و یادگیری و تمرکز مختل می شود.

به گفته فزونی، اگر نخوردن صبحانه ادامه پیدا کند و به عادت تبدیل شود، علاوه بر عوارضی که گفته شد، باعث کمبود مواد مغذی نیز می شود که معمولا با وعده های غذایی دیگر جبران نمی شود.

وی توصیه کرد: برای اشتهای دانش آموزان برای صرف صبحانه، خانواده ها سعی کنند شام را زودتر میل کنند و در صورت امکان، دانش آموز در ساعت مشخصی از شب بخوابد تا صبح زود از خواب بیدار شود و وقت و اشتهای کافی داشته باشد. صبحانه بخور

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه بچه ها باید یاد بگیرند که زود بیدار شوند، صبح صبحانه بخورند و در محیط گرم خانواده صبحانه بخورند، از والدین خواست صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم در نظر بگیرند و سعی کنند برای تشویق فرزندانشان هر روز صبحانه بخورند. برای کودکان و نوجوانان خوب است.

فزونی به یکی از دلایل نخوردن صبحانه دانش آموزان به دلیل تکراری و یکنواخت بودن آن اشاره کرد و تاکید کرد: تنوع در صبحانه دانش آموزان را به خوردن صبحانه ترغیب می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با توصیه به تهیه صبحانه سالم و مقوی برای دانشجویان، پیشنهاد کرد: برای تنوع بخشیدن به صبحانه دانشجویان می توان از غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، شیر برنج، حلیم، عدس استفاده کرد. نان و پنیر، گردو، کنجد، آرد و آب میوه، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و عسل، مربای خانگی، پودینگ شیر، عسل و میوه، شیر با خرما و عسل استفاده می کند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)