برگزاری دوره بین المللی ارزیابی و مدیریت شیوع بیماری های عفونی در پاکستان

0
(0)


به گزارش روابط عمومی انستیتو پاستور، در پی امضای تفاهم نامه همکاری بین انستیتو پاستور ایران و کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری های اسلامی (COMSTECH)، اولین دوره آموزشی مشترک بین دو موسسه تحت عنوان عنوان “ارزیابی و مدیریت شیوع بیماری های عفونی” از 26 دسامبر تا 7 دسامبر در پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این راستا دو دوره آموزشی 3 روزه در هر یک از شهرهای کراچی و اسلام آباد برگزار شد. 4 کارشناس از انستیتو پاستور ایران به همراه یک مدرس از مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت ایران و دو کارشناس از دانشگاه کراچی پاکستان به تدریس سرفصل های دوره پرداختند.

هدف از برگزاری این دوره ارائه مهارت‌های اساسی در ارزیابی و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی و با استقبال گسترده بیش از 150 شرکت‌کننده از 13 کشور از جمله ایران، پاکستان، افغانستان، روسیه، یمن، نیجریه و پاکستان در رشته‌های مرتبط بود. اوگاندا، اندونزی، مالزی، قزاقستان، آذربایجان، اردن و بنگلادش که به صورت حضوری و آنلاین شرکت کردند.

گروه هدف این کارگاه متشکل از پزشکان عمومی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین پژوهشگران و مدرسین جوان در رشته های مرتبط با علوم پزشکی بود.

موضوعات کلیدی تحت پوشش در طول دوره شامل برنامه ریزی و آماده سازی قبل از اپیدمی، روش های نظارت، شناسایی و تثبیت شیوع، رویکردهای ارزیابی زیست محیطی، آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک، مدیریت داده ها، ایمنی زیستی و امنیت، اقدامات کنترلی در طول شیوع، مفاهیم ارزیابی، مدیریت و تعامل با ریسک و فرآیندهای مستندسازی

به گزارش روابط عمومی انستیتو پاستور ایران، در مراسم افتتاحیه دومین دوره در اسلام آباد، سفیر جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر رضا امیری مقدم ضمن حضور در این مراسم از موسسه پاستور ایران تقدیر کرد. و کامستک برای برگزاری دوره های توانمندسازی، حمایت خود را از تداوم این اقدامات اعلام کرد و بر تداوم همکاری های دو کشور در زمینه علم و فناوری تاکید کرد.

برگزاری دوره بین المللی ارزیابی و مدیریت شیوع بیماری های عفونی در پاکستان

در این مراسم دکتر محمد اقبال چاودری – دبیرکل کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری های اسلامی (COMSTEC) به بیان اهمیت برگزاری این دوره و برنامه های آتی COMSTEC برای تقویت همکاری های مشترک با ایران پرداخت.

در حاشیه برگزاری دو دوره آموزشی، هیات ایرانی از تجهیزات و امکانات دانشگاه کراچی و مرکز کنترل بیماری ها و انستیتوی ملی بهداشت پاکستان (واقع در اسلام آباد) بازدید کردند که طی آن پژوهشگران دو کشور به تبادل تجربیات و تجربیات پرداختند. موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه عمومی، به ویژه در زمینه بیماری های ویروسی.

این دوره با مشارکت انستیتو پاستور ایران، دبیرخانه Comtec و دانشگاه کراچی (مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و دارویی دکتر پنجوانی (PCMD) و مرکز بین المللی مطالعات بیولوژیکی و شیمیایی (ICCBS)) پاکستان برگزار شد.

در این راستا دکتر کیهان آزادمنش، دکتر سنا ابپوش، دکتر آرش آرشکیا و دکتر فهیمه باقری امیری از انستیتو پاستور ایران، دکتر بابک عشرتی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی از وزارت بهداشت ایران و دکتر عطیه تول وهاب و دکتر صبا فاروق از دانشگاه کراچی پاکستان به ایراد سخنرانی پرداختند.

برگزاری دوره بازتاب گسترده ای در مطبوعات معتبر پاکستان، جهان اسلام و کشور ایران داشت.

برگزاری دوره بین المللی ارزیابی و مدیریت شیوع بیماری های عفونی در پاکستان

برگزاری دوره بین المللی ارزیابی و مدیریت شیوع بیماری های عفونی در پاکستان

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)