بروز پوکی استخوان در 60 درصد ایرانیان بالای 50 سال

0
(0)



رئیس اداره بیماری های اسکلتی- عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: 60 درصد افراد بالای 50 سال در ایران به پوکی استخوان و پوکی استخوان مبتلا هستند و از هر 3 زن بالای 50 سال یک نفر و از هر 5 مرد بالای 70 سال یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. شکستگی ناشی از پوکی استخوان است.

دکتر فاطمه حاجی ولی زاده در گفت وگو با ایسنا. وی پوکی استخوان را بیماری بدون علامتی دانست که تنها در صورت بروز شکستگی علائم خود را نشان می دهد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر استخوان های در معرض پوکی استخوان شامل ستون فقرات، لگن، سر استخوان ران و ساعد است، شکستگی ها بیشتر نقاطی هستند که در این ناحیه ظاهر می شوند.

وی با بیان اینکه بروز شکستگی باعث محدودیت حرکتی می شود، تصریح کرد: بنابراین در بزرگسالی با افراد مسنی که قد کوتاه تری دارند مواجه می شویم و این به دلیل شکستگی یا خوابیدن ستون فقرات آنها روی هم است و این یکی از آنها یکی از علائم پوکی استخوان است.

رئیس اداره بیماری های اسکلتی و عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برخی از سالمندان کمردرد یا استخوان درد دارند و یا به دلیل شکستگی سر لگن و استخوان ران در بیمارستان بستری می شوند و حتی همین باعث استفاده از آنها می شود. روی ویلچر بودن، ناتوانی در حرکت و کنار آمدن با فعالیت های روزمره و وابستگی به دیگران.

به گفته وی، معمولاً از بروز پوکی استخوان منجر به شکستگی به عنوان پوکی استخوان (پوکی استخوان کامل) و استئوپنی (از دست دادن تراکم استخوان اما نه در حد پوکی استخوان کامل) یاد می شود.

رئیس اداره بیماری‌های اسکلتی- عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 60 درصد ایرانیان بالای 50 سال به پوکی استخوان و پوکی استخوان مبتلا هستند و از هر 3 زن بالای 50 سال، یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر است. بیش از 70 نفر سال‌ها به پوکی استخوان مبتلا بوده‌اند. این شکستگی ناشی از پوکی استخوان است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)