بازی ایران و عربستان در زمین ویزا

0
(0)

به گزارش ایسنا، سیاست روادید عربستان مجموعه ای از قوانین و مقرراتی است که مشخص می کند چه افرادی واجد شرایط ورود به این کشور در حالی که انواع مختلف ویزا یا مجوز سفر دارند، هستند.

در حال حاضر، عربستان سعودی تنها به اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که شامل بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی است، معافیت‌های روادید یکجانبه اعطا می‌کند. و ویزای الکترونیکی عربستان سعودی ساده ترین راه برای دریافت مجوز بازدید از این کشور برای مقاصد گردشگری و تفریحی در نظر گرفته می شود.

ویزای الکترونیکی برای شهروندان تقریباً 50 کشور و منطقه از جمله ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و همه اعضای اتحادیه اروپا (EU) در دسترس است.

شهروندان آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، آذربایجان، بلژیک، برونئی، بلغارستان، کانادا، چین، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، کره جنوبی، قرقیزستان، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماکائو، مالزی، مالدیو، مالت، موریس، موناکو، مونته نگرو، هلند، نیوزیلند، نروژ، پاناما، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سنت کیتس و نویس، سن مارینو، سیشل، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، اوکراین، بریتانیا و ایالات متحده واجد شرایط دریافت ویزای الکترونیکی هستند.

یکی دیگر از راه های ورود به عربستان که به آسانی ویزای الکترونیکی نیست، اخذ ویزا در بدو ورود به عربستان (ویزای فرودگاهی) است که در هنگام ورود به کشور می توان آن را در کنترل مرزی دریافت کرد. با این حال، این روش ممکن است شامل یک فرآیند طولانی از ایستادن در صف، پر کردن فرم درخواست و انتظار برای پردازش ویزا باشد.

ویزای الکترونیکی و ویزا در بدو ورود به دارندگان آنها اجازه می دهد تا حداکثر 90 روز در عربستان سعودی بمانند. مسافران کشورهایی که واجد شرایط دریافت این دو نوع ویزا نیستند باید به نزدیکترین سفارت یا کنسولگری عربستان سعودی مراجعه کرده و برای ویزای کنسولی عربستان سعودی اقدام کنند و البته این امر در مورد هر مسافری که می خواهد برای مدت بیشتر در عربستان بماند صدق می کند. بیش از 90 روز یا قصد دارد. همچنین برای زندگی، کار یا تحصیل در آنجا صدق می کند.

بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت “VisitSaudi.com”، شهروندان اسرائیلی در حال حاضر از ورود به عربستان سعودی منع شده اند و برنامه ای برای اعطای ویزا به آنها وجود ندارد.

برای مسافران ایرانی دو گزینه وجود دارد: مراجعه به دفاتر رسمی صدور روادید (قطر، امارات و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که دفاتر رسمی ویزا دارند) یا با مراجعه به سفارت/کنسولگری عربستان سعودی در ایران برای دریافت ویزا اقدام کنند.

این سیاست در عربستان سعودی اتخاذ شده است زیرا این کشور قصد دارد تعداد گردشگران خود را در هفت سال آینده بر اساس چشم‌انداز سال 2030 به 100 میلیون نفر برساند. و «محمود عبدالهادی، معاون وزیر گردشگری عربستان سعودی، اخیرا هدف جدید این کشور را برای جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال اعلام کرده است!

بر اساس این چشم انداز بلندپروازانه، عربستان سعودی احتمالاً به تدریج تسهیلات ویزا را برای کشورهای بیشتری اجرا خواهد کرد.

همزمان با اجرای سیاست تسهیل روادید، عربستان سعی دارد با اجرای طرح های عظیم گردشگری از جمله ساخت پروژه 500 میلیارد دلاری نئوم، جایگاه خود را به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری تثبیت کند. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند در سال 2022 به 16.6 میلیون نفر رسید و این کشور با 12 پله صعود در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به رتبه 13 در جهان رسید. این کشور با رتبه 25 در سال 2019 به عنوان یکی از کشورهای برتر پذیرای گردشگران بین المللی در سال 2022 معرفی شد و همچنین از نظر نرخ رشد سالانه گردشگری در بین کشورهای برتر جهان در رتبه دوم قرار گرفت.

عربستان سعودی از زمانی که درهای کشور را به روی گردشگران بین المللی باز کرد، سر و صدا و تبلیغات زیادی برای جلب توجه به کشوری که با نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم می کند، به راه انداخته است.

در این شرایط چندی پیش عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران – از لغو یک طرفه روادید 33 کشور با موافقت دولت خبر داد که عربستان یکی از این کشورهاست.

ایران این سیاست را به منظور ارتقای بیشتر گردشگری اجرا می کند. پیشنهاد این وزارتخانه لغو روادید یک طرفه با 68 کشور بود، اما انتخاب کشورها بر اساس ملاحظاتی صورت گرفت که در نهایت از این فهرست با لغو روادید یک طرفه با کشورهای عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس و سیشل، ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هند موافقت کردند.

پیش از این، ویزای یک طرفه ایران با عمان و چین برای جذب گردشگر بیشتر لغو شده بود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است این سیاست در دو بازار گردشگری عمان و چین جواب داده و روند سفر از این کشورها به ایران را افزایش داده است.

در این زمینه بخوانید:

وضعیت سفر از چین و عمان پس از لغو روادید از ایران

اما شرایط مختلف تاثیرگذار بر صنعت گردشگری این سوال را مطرح کرده است که آیا ایران صرفاً با اجرای سیاست لغو یکجانبه روادید و با وجود رقبای سرسخت و مبتکری مانند عربستان سعودی می تواند در مسیر توسعه و رشد گردشگری قرار گیرد. منطقه. .

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)