انتقاد از بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری گروه‌های پزشکی/ نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌ها بیش از سایر گروه‌های پزشکی است

0
(0)

انتقاد از بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری گروه‌های پزشکی/ نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌ها بیش از سایر گروه‌های پزشکی استخبرگزاری فارس: انتقاد از بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری گروه‌های پزشکی/ نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌ها بیش از سایر گروه‌های پزشکی است

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران با اشاره به نقش ۷۵ درصدی آزمایشگاه‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها گفت: لازم است در راستای بالا بردن بیشتر کیفیت خدمات، تعرفه آزمایشگاه‌ها افزایش یابد.

به‌گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ عبدالعلی شمس‌برهان عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران در نشست خبری که در راستای بررسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آزمایشگاه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که حدود 75 درصد بار تشخیص بیماری‌ها برعهده آزمایشگاه‌ها است و همچنین تمام درمان‌ها و جراحی‌هایی که روزانه در سطح کشور انجام می‌شود، بر مبنای داده‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید به حرفه آزمایشگاه در گروه‌های پزشکی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، به صورتی که اگر از این رشته غافل شویم ممکن است اثرگذاری خود را از دست دهد.

شمس‌برهان گفت:‌ در حال حاضر مهمترین تست‌های ژنتیک در کشور ما انجام می‌شود، اما متأسفانه مسئولان به این موضوع توجهی ندارند و نسبت به تعرفه‌گذاری برای قشر آزمایشگاهی‌ها بی‌انصافی صورت می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران ادامه داد: عدم توجه به نقش پیشگیری‌کننده آزمایشگاه‌ها ممکن است به سلامت مردم صدمه بزند و مردم جامعه با مشکلات قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها مواجه شوند که این موضوع می‌تواند هزینه‌های حوزه سلامت را نیز افزایش دهد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه آزمایشگاه‌ها به نفع سلامت مردم جامعه خواهد بود، گفت:‌کاهش دادن تعرفه‌ها به هیچ وجه به نفع سلامت مردم نخواهد بود، در حال حاضر دولت به فکر این است که با افزایش ندادن تعرفه‌های پزشکی، مردم را راضی نگه دارد، در حالی که این موضوع به نفع سلامت مردم نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌هایی که زیر 50 نفر بیمار دارند، در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند و همچنین در سال آینده در صورت افزایش نیافتن تعرفه‌ها، این معضل گریبان سایر آزمایشگاه‌ها را نیز خواهد گرفت.

شمس‌برهان با بیان اینکه کنترل کیفیت خدمات ارائه شده در آزمایشگاه‌ها نسبت به سایر گروه‌های پزشکی با دقت بیشتری انجام می‌شود، توضیح داد: ارزیابی خارجی کیفیت توسط انجمن متخصصین علوم آزمایشگاه و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی 3 بار به صورت سالیانه تحت نظارت وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، همچنین به صورت روزانه نیز کنترل کیفیت خدمات توسط متخصصین صورت گرفته و دستگاه‌ها به صورت روزانه کالیبره می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران در پایان گفت: می‌توان اذعان کرد که کنترل کیفیت خدمات ارائه شده توسط آزمایشگاه‌ها با دقت بیشتری نسبت به سایر رشته‌های پزشکی انجام می‌شود. در خصوص انجام یک آزمایش باید به دو آیتم دقت و صحت توجه ویژه داشته باشیم که خوشبختانه در حال حاضر هر دوی این مقوله‌ها رعایت می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)