الواح هخامنشی را به ایران آوردیم اما جا نداریم!

0
(0)

به گزارش ایسنا، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و معاون میراث فرهنگی وی در مراسم افتتاحیه مجمع خیرین میراث فرهنگی گفت: از آیت الله مکارم شیرازی که در پاسخ به نامه اینجانب فرمودند که «هر گونه کمکی برای مرمت و بازسازی بناها و بناهای تاریخی به ویژه بناهای مذهبی از سوی مردم تشکر می کنم. اهدایی چیزی شایسته است.» ممنون و این سرمایه معنوی بزرگی برای فعالیت مجمع خیرین میراث فرهنگی است.

وی در ادامه یادآور شد: وقتی از ایران و تمدن باشکوه آن صحبت می کنیم، از بیش از هفت هزار سال تاریخ و بیش از یک میلیون سال سکونت انسان در آن صحبت می کنیم. کشوری که دارای بیش از یک میلیون اثر ارزشمند تاریخی است که تاکنون تنها 35 هزار اثر را به ثبت رسانده ایم و ایران جزو 10 کشور برتر جهان برای ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه بین ثبت اماکن جهانی و افزایش گردشگری، توسعه کسب و کار، اشتغال زایی و رونق اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد، گفت: این دولت سیزدهم و شورای اسلامی است، اما با وجود همه تلاش ها و اقداماتی که انجام شده است و از آن کمال تشکر را داریم اما بودجه و اعتبارات میراث فرهنگی به قدری محدود است که نمی توان با آنها اقدام قابل توجهی کرد و به همین دلیل است که می گوییم «وضع بناها و بناهای تاریخی ایران خوب نیست» و نیاز به حرکت مردمی دارد.

دارابی سپس به بی توجهی هایی که برای حفاظت از چهره های ایران انجام شده است اشاره کرد و اظهار داشت: ابوریخان بیرونی منجم، منجم، ریاضیدان و دانشمند بزرگ ایرانی که به او «عالم» می گفتند زمین 600 سال قبل گرد بوده است. گالیله 500 سال قبل از کوپرنیک، او می دانست که زمین به دور خورشید می چرخد. او اولین کسی بود که شعاع زمین را اندازه گرفت. 1000 سال پس از او، اینشتین مفهوم اجزا را کشف کرد. آیا می دانیم قبر او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیسعلی دلواری و ده ها نفر دیگر از بزرگان این کره خاکی هستند و چرا موزه بزرگی از مشاهیر و بزرگان ایرانی نداشته باشیم که نسل جوان ما آن را به چشم خواهد دید. گنجینه های بزرگ انسانی آیا به هویت و تمدن خود افتخار می کنید؟

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه و نگارش کتاب زندگینامه ایرانیان یا شناسنامه ملی ماست. اثری حماسی که تا 60 هزار بیت خوانده و 2 هزار بار کلمه ایران و 800 بار حکمت را بر زبان آورده است. امروز او مایه افتخار جهان بشریت است، اما چرا نمی توانیم مجموعه بزرگ تو و آرامگاه او را ثبت کنیم؟ تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظ، سعدی، خیام و… اینها آثار و آثار تاریخی افتخارآمیز ما هستند. میدان نقش جهان، عمارت علی کاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصری که اگر هر کشوری فقط یکی از اینها را داشته باشد به خود می بالد اما متاسفانه پدیده های طبیعی مانند سیل، زلزله و فرونشست زمین تهدید بزرگی برای پایداری و بقای آن هستند. اتفاق افتاده است و با شنیدن خبر ترک دیوارها یا سقف ساختمان ها قلبمان می شکند.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور همچنین ثبت جهانی 54 کاروانسرای ایرانی را یادآور شد و گفت: در چهل و پنجمین مجمع عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریورماه امسال در ریاض، 54 کاروانسرای تاریخی ایران را به ثبت رساندیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به نشانه احترام به ایران و ایرانی و تشویق های مکرر دست زدند که حال ما را خوب کرد و مفتخریم که نماینده ملت شایسته ایران برای ثبت این کاروانسراها هستیم. در 24 استان کشور پراکنده هستند. در ایران بیش از 1000 کاروانسرا از قدیم تا قاجاریه داریم که 700 مورد آن ثبت ملی شده است. خوب حالا بعد از ثبت دنیا که شروع کار است، هیچی نداریم; بدون نیروی انسانی، بدون بودجه و بدون اعتبار.

دارابی تصریح کرد: قصد من تحقیر یا خدای ناکرده کوچک شمردن خدمات انجام شده نیست. در این گردهمایی بزرگ که اعلام موجودیت مجمع خیرین میراث فرهنگی است، باید صادقانه اما صریح با شما صحبت کنم وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نکرده ام. شهادت می‌دهم که دولت، قوه قضائیه و شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهادهای اصلی هستند، در طول تاریخ از میراث فرهنگی حمایت می‌کنند و دارند، اما عظمت و گستردگی کار میراث فرهنگی در این است. دست ایران و این فراتر از هر دولتی است.

معاون میراث فرهنگی گفت: امروزه مدیریت موزه نشانه رشد و توسعه یک جامعه است. به همان اندازه که ما موزه داریم، مکانی برای رجوع به گذشته، تاریخ، یادآوری هویت و تمدن غرور آفرین و ترویج صلح و نوع دوستی و افزایش تاب آوری است. همه اینها آثار موزه شناسی است. هنوز چرا در تمام شهرهای کشور موزه نداشته باشیم؟ اگر تلاش زیادی کنیم و با شعار «هر شهر یک موزه است» در مدت کوتاهی می‌توانیم یکی از کشورهای پیشرو دنیا در این زمینه باشیم و این دست یافتنی است.

وی افزود: ما موزه منطقه ای داریم، با اعتباراتی که داریم مشخص نیست چند دهه دیگر باید منتظر تکمیل آن باشیم تا هزار میلیارد تومان به بودجه امروز تامین شود؟ طاق ایوان مدائن یا طاق کسری، مشهورترین یادگار دوران ساسانی که نمایانگر معماری باشکوه ایرانیان است، در عراق به ما نزدیک است. موسسه Alif از سوئیس می آید تا آن را بازسازی کند، چرا؟ چرا که چند سال پیش میراث فرهنگی وقت پرداخت بلیط هواپیما برای اعزام مرمتگران را نداشت. اینها فرصت های طلایی است که ما از دست می دهیم. امکانات ایمنی، امنیتی، الکترونیکی و صوتی (راهنمای صوتی) در چنین کشوری با چنین عظمت فرهنگی نادر است.

دارابی اضافه کرد: اینها نیازهای اولیه موزه ها است و معتقدم افراد کمی نیستند، بلکه یک نفر از شما می تواند به دور از مراحل اداری این نیازها را خریداری و تامین کند. ما یک میلیون اشیا و ارزش فرهنگی داریم، جایی نیست که آنها را در معرض دید عموم قرار دهیم. همه آنها در تانک هستند. الواح هخامنشی را آوردیم کجاست؟ در آن تانک ها! چرا؟ ما جا نداریم ضمن اینکه به طور جدی بازگرداندن ارزش ها و اموال فرهنگی را بررسی می کنیم. موزه ها ویترین و شهرت هر کشوری هستند.

معاون میراث فرهنگی همچنین از استقبال بسیاری از سرمایه گذاران و خیرین برای مشارکت در حفظ، مرمت و آموزش میراث فرهنگی بلافاصله پس از تاسیس این انجمن خبر داد.

احد عظیم زاده، سرمایه گذار و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانیوی در ادامه به عنوان یک کارآفرین از لزوم سرمایه گذاری در آثار تاریخی گفت و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی در این حوزه اعلام کرد.

سیروس مقدم، مدیر تلویزیون و سینمای ایران وی همچنین گفت: ایران کشوری وسیع و متنوع است. کار بیشتری باید با این محدوده انجام شود. چند سال پیش روی یک مستند چند قسمتی درباره صنایع دستی در حال انقراض کار می کردم و دیدم بسیاری از هنرهای سنتی آخرین روزهای خود را می گذرانند و هیچ تلاشی برای انتقال این هنرها به نسل بعد انجام نمی شود. از خیرین تقاضا دارم به هنرهای سنتی و صنایع دستی ظریف و زیبا توجه کنند تا نسل جوان را به این هنرها علاقه مند سازند. با سیستم های اداری بروکراتیک و منابع مالی محدود نمی توان با این کارها کنار آمد، اما ایجاد چنین انجمنی موثر خواهد بود.

ادامه دارد…

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)