افزایش احتمال ناباروری در مبتلایان به “آندومتریوز” / 10 ٪ شیوع این بیماری

0
(0)



عضو تیم تخصصی کلینیک آندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا آندومتریوز را یکی از بیماری های شایع در زنان با شیوع حدود 10 درصد معرفی کرد و گفت: این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت دیواره داخلی رحم را بپوشاند. کاشت و رشد در سایر قسمت های لگن. تخمدان ها، لوله های فالوپ، رحم، روده ها، مثانه، کلیه ها، حالب ها و سایر قسمت های لگن مانند روده کوچک، آپاندیس و دیواره لگن شایع ترین مکان هایی هستند که اندومتریوز می تواند رشد کند.

به گزارش ایسنا، دکتر عاطفه گرگین درباره شیوع این بیماری توضیح داد: شیوع آندومتریوز در زنان در سنین باروری بین 6 تا 10 درصد گزارش شده است. 25 تا 50 درصد زنان نابارور به اندومتریوز مبتلا هستند و خطر ناباروری در زنان مبتلا به آندومتریوز بین 30 تا 50 درصد برآورد شده است.

این متخصص زنان و زایمان درباره علت آندومتریوز گفت: هنوز به طور کامل مشخص نشده است که علت این بیماری چیست و تاکنون تنها چند نظریه در این زمینه ارائه شده است که از جمله آن می توان به نظریه بازگشت خون قاعدگی به لگن اشاره کرد. هنوز تایید نشده است اما با توجه به تحقیقات انجام شده به طور قطع می توان گفت که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارند. مشخص شده است که نقش عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری کاملاً تعیین کننده است و در صورت وجود سابقه آندومتریوز در بستگان خط اول، خطر برای فرد 6 تا 7 برابر افزایش می یابد.

وی در خصوص سن ابتلا به این بیماری گفت: این بیماری می تواند از زمان اولین قاعدگی در دختران ظاهر شود اما بیشترین شیوع آن در سنین باروری یعنی از 15 تا 40 سالگی است. البته در زنان قبل از یائسگی و همچنین زنان یائسه دیده می شود.

این فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته علائم اندومتریوز را توضیح می دهد: شایع ترین علائم آندومتریوز درد شدید قاعدگی، درد مزمن لگن و ناباروری است. در مورد درد شدید قاعدگی ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه بسیاری از خانواده ها این درد را طبیعی می دانند، در حالی که اگر دختری از سنین پایین دچار درد شدید قاعدگی شده باشد، یعنی دردی که او را از انجام کارهای روزمره باز داشته و می رود. در مدرسه باید از نظر اندومتریوز غربالگری شود، به خصوص اگر سابقه خانوادگی آندومتریوز داشته باشد.

وی ادامه داد: درد هنگام مقاربت، درد هنگام تخمک گذاری، ادرار دردناک، اسهال یا یبوست در دوران قاعدگی، درد در هنگام ادرار و وجود خون در ادرار یا مدفوع در دوران قاعدگی، خونریزی غیرعادی قاعدگی و خستگی مزمن از دیگر علائم آندومتریوز و نوع و نوع آن است. شدت علائم بستگی به محل و شدت بیماری دارد.

یکی از اعضای تیم تخصصی کلینیک آندومتریوز مرکز ابن سینا درباره راه های تشخیص اندومتریوز گفت: اولین قدم گرفتن شرح حال و معاینه دقیق و کامل است. معاینه و بررسی علائم بالینی می تواند بسیار کمک کننده باشد و در خانم های متاهل می توانیم با معاینه واژینال ضایعات عمیق را بررسی کنیم. یکی دیگر از ابزارهای تشخیص اندومتریوز، سونوگرافی است که یک سرویس تشخیصی است که در دسترس همه بیماران است.

گرگین تاکید کرد: اما انجام سونوگرافی ویژه توسط متخصص سونوگرافی که با این بیماری آشناست و مهارت و تجربه کافی در شناسایی ضایعات عمقی اندومتریوز دارد بسیار مهم است. برای خانم های متاهل امکان سونوگرافی واژینال و داپلر وجود دارد و برای خانم های مجرد سونوگرافی ترانس رکتال یا مقعدی الزامی است.

وی افزود: در برخی موارد ممکن است درخواست MRI نیز داشته باشیم. همچنین انجام سونوگرافی برای بررسی کلیه ها و مجاری ادراری ضروری است، زیرا احتمال درگیری سیستم دفعی تا 12 درصد وجود دارد. برای بررسی تومور مارکرها ممکن است برخی از آزمایشات آزمایشگاهی نیز درخواست شود.این آزمایشات فقط در مواردی لازم است که خانم کیست تخمدان آندومتریوز داشته باشد یا برای آندومتریوز تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد و برای پیگیری بعد از جراحی به این آزمایشات نیاز داریم. البته کیست های آندومتریوز اغلب خوش خیم هستند و تنها در 3-2 درصد موارد خطر بدخیمی وجود دارد که با معاینه پاتولوژیک قابل تشخیص است.

به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، گرگین بر لزوم تشخیص زودهنگام آندومتریوز تاکید کرد و گفت: متأسفانه این بیماری اغلب دیر تشخیص داده می شود و گاهی بین 7 تا 10 سال پس از شروع، تشخیص داده نمی شود. یعنی سال هاست که بیمار علائمی مانند قاعدگی دردناک و درد مزمن لگنی را تجربه می کند، به پزشکان مختلف مراجعه کرده و سونوگرافی و اقدامات تشخیصی مختلفی انجام داده است، اما فایده ای نداشته است. در حالی که با گذشت زمان، علائم و عوارض این بیماری می تواند پیچیده تر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که بیان شد 30 تا 50 درصد مبتلایان به اندومتریوز ممکن است دچار ناباروری شوند. این بیماری به طرق مختلفی از جمله کاهش ذخیره تخمدانی و کاهش تعداد و کیفیت فولیکول ها و یا ایجاد انسداد لوله های فالوپ می تواند باعث ناباروری شود. به همین دلیل به مبتلایان به اندومتریوز توصیه می شود در صورت تمایل و احتمال بارداری در اسرع وقت باردار شوند و اگر در حال حاضر قادر به بچه دار شدن نیستند برای حفظ باروری توسط انجماد تخم مرغ یا جنین ها در آینده شانس بارداری داشته باشند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)