اخطار رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد خالی بودن برخی رشته های تخصصی

0
(0)



رئیس سازمان نظام پزشکی به اظهارات مبنی بر پذیرش فوق لیسانس فوق تخصص پزشکی واکنش نشان داد و گفت: هشدار می دهم بدنه قوی پزشکی کشور مبتلا به طاعون است. ما این آفات را می بینیم. مسئولان باید بیایند و در بازدید از محل مشکلات را ببینند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر محمد رئیس زاده به اظهارات مبنی بر پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی در مقطع دیپلم و یا کارشناسی واکنش نشان داد و گفت: همین افراد تشخیص می دهند که پزشکی کشور در منطقه از کیفیت خوبی برخوردار است. در این صورت باید دلایل و زیرساخت های آن را نیز در نظر بگیریم و به آن زیرساخت ها و دلایل احترام بگذاریم.

وی در ادامه افزود: فکر نکنید اگر این دلایل و عوامل را کنار بگذاریم و با رشته خاصی در مورد آموزش پزشکی تصمیم گیری کنیم، کیفیت حفظ می شود. خیر؛ با چنین تصمیماتی «کیفیت» به زمین می خورد. حالا تصور کنید یک جوان 18 ساله کنکور داده باشد و تصور کنید که تصمیم می گیرد کدام رشته پزشکی را انتخاب کند؟ ببینید این کلمه چقدر با واقعیت تاریخ و بحث کارشناسی فاصله دارد.

رئیس زاده برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حوزه آموزش پزشکی را حاصل تلاش برای ساده سازی علم پزشکی دانست و گفت: بحث پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی در مقطع دیپلم یا کارشناسی بحث خامی است. با توجه به رکوردهایی که در دو سال اخیر شاهد بوده ایم، طرح چنین بحث هایی نگران کننده است.

وی با ابراز نگرانی از اجرای چنین ایده های خامی، تاکید کرد: ما نگران هستیم، بسیار نگران هستیم که این ایده های خام منشأ تصمیمات اجرایی شود. همانطور که در گذشته دیدیم. در دو سال اخیر روند خاصی تشدید شده است که هرکس از هر زاویه و با هر قصدی بخواهد در حوزه سلامت و درمان کشور نقش آفرینی کند و این بسیار خطرناک و خلاف قانون است. اگر درخواستی دلسوزانه برای مردم دارید، به جای اینکه وارد شوید و اجازه دهید همه تصمیم بگیرند، از وزارت بهداشت بپرسید.

رئیس کل نظام پزشکی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت کشور اصل اول است، تصریح کرد: اگر این مراقبت ها تقسیم شود و یک نفر در مجلس تعداد پزشک و یک نفر برای تعیین پزشک متخصص تصمیم گیری کند، یکی برای پزشکان برنامه ریزی شده است. و یکی برای دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی. از این رو شفافیت وجود ندارد و این تصمیم گیری چندگانه برای مردم، دولت و سلامت مضر است. بسیاری از کارمندان باید از این اصل پیروی کنند.

رئیس زاده بار دیگر نسبت به برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی در حوزه بهداشت و درمان کشور هشدار داد و گفت: با این نوع سیاست گذاری، جهت گیری، تصمیم گیری، ورود غیرکارشناسانه به حوزه تخصصی و فوق تخصص پزشکی کشور، افتخار آفرین فعلی است. رشته در توان علم پزشکی است و در آینده کیفیت و خودکفایی نخواهیم داشت.

وی به عنوان نمونه به مشکل کمبود جراح قلب کودکان در کشور اشاره کرد و گفت: مسئولان باید با پایش میدانی در بیمارستان ها بررسی کنند تا ببینند چرا در آینده جراح قلب کودکان نخواهیم داشت؟ شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بروند و وضعیت اسفبار جراحان قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی و مرکز پزشکی اطفال را از نزدیک ببینند و از پزشکان بپرسند که چرا از تخصص جراحی قلب کودکان استقبال نمی کنند؟ حضور مسئولان که حضور خوب در سیل و زلزله و حوادث دیگر است. همچنین باید از میدان بیمارستان قلب کودکان بازدید کنند و شرایط جراحی قلب کودکان را ببینند و از کارشناسان بپرسند که چرا هیچکس نمی‌خواهد راه جراحان قلب کودکان را ادامه دهد؟ اگر بگویند ما دیپلم جراح قلب اطفال را قبول داریم که راه حل نیست.

رئیس زاده همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا فردی تمایلی به تحصیل در رشته هوشبری ندارد؟ وی گفت: در یک دانشگاه ظرفیت بیهوشی رزیدنت 12 نفر است اما پارسال فقط یک نفر وارد سال شد در دانشگاهی دیگر از 8 نفر تنها یک نفر وارد رشته بیهوشی شد. به اتاق عمل بروم و از متخصصین بیهوشی و دستیاران بپرسم که چرا هیچکس نمی خواهد بیهوشی بخواند؟

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: هشدار می دهم سپاه قوی پزشکی کشور درگیر طاعون است. ما این آفات را می بینیم، ماموران می آیند و در بازدید از محل مشکلات را می بینند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)