اخبار سیاسی 29 و 30 تیر; واکنش به اقدامات ضد ایرانی آمریکا و اتحادیه اروپا/درگذشت حسن صانعی

0
(0)

به گزارش ایسنا، در پی طرح ضد ایرانی دولت آمریکا در سازمان بین المللی دریانوردی برای رد پیشنهاد ایران برای میزبانی روز جهانی دریانوردی در تهران، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه آن کشور ادعاهایی مبنی بر فعالیت های دریایی ایران مطرح کرد.

آبرام پالی در توئیتی مدعی شد کشوری که به طور تحریک آمیزی به کشتی های تجاری خارجی حامل کالاهای قانونی حمله می کند، آنها را توقیف می کند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، نمی تواند میزبان روز جهانی دریانوردی باشد.

در همین راستا، آمریکا که مدعی بهبود امنیت دریایی و جلوگیری از آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» می‌خواند، اعلام کرد که کشتی‌ها و سربازان بیشتری را به منطقه اعزام خواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) وی همچنین اعزام گروه آموزشی آبی خاکی یو اس اس باتان و یگان اعزامی 26 دریایی به منطقه خلیج فارس را تایید کرد.

مساله این است سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدامات آمریکا برای جلوگیری از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از اجلاس سالانه سازمان بین المللی دریانوردی را به شدت محکوم کرد و خاطرنشان کرد: آمریکا بار دیگر با ممانعت از برگزاری نشست سالانه روز جهانی دریانوردی در ایران، منش سلطه جویانه و استکباری خود را نشان داده است. اقدام آمریکا با همراهی انگلیس ثابت کرد که سوء استفاده سیاسی از نهادهای فنی و تخصصی سازمان ملل برای این کشور حد و مرزی ندارد، حتی اگر منجر به کاهش اعتماد جهانی به این سازمان ها شود.

همچنین پس از توقیف نفتکش حامل نفت ایران از آمریکا در آوریل (آوریل تا می) فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران وی در آخرین اظهارات خود هشدار داد که اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از یک نفتکش توقیف شده تخلیه کند، ما آن شرکت را پاسخگو خواهیم کرد و آمریکا را پاسخگو خواهیم کرد.

در حالی که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید وی در گفت و گو با صدای آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به توقیف نفتکش ایرانی توسط آمریکا و وعده ایران برای مقابله به مثل، آیا آمریکا آماده درگیری نظامی با ایران در خلیج فارس است؟، گفت: هیچکس نمی خواهد شاهد درگیری مسلحانه در منطقه خلیج فارس باشد.

جان کربی در ادامه ادعای حمله ایران به کشتی ها در خلیج فارس تصریح کرد: حملات ایران به کشتی ها کاهش نیافته است. برخی از آنها با مداخله ما موفق و برخی شکست خوردند.

****

اتحادیه اروپا وی روز پنجشنبه از اجرای «اقدامات محدودکننده جدید علیه ایران» با ادعای «حمایت نظامی از سوریه و جنگ روسیه در اوکراین» خبر داد و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که بر اساس اقدامات محدودکننده جدید، اتحادیه اروپا از صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد به ایران منع شده است. این اقدامات همچنین می تواند علیه افرادی که از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران حمایت می کنند یا در آن شرکت می کنند اعمال شود و شامل محدودیت های سفر و همچنین مصادره دارایی ها می شود.

در واکنش به اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا ناصر کنعانی وی تاکید کرد: همانطور که بارها رسما اعلام شده است، ادعای صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین اتهامی بی اساس است.

****

رای نهایی دیوان عالی کشور در خصوص این حکم نیز امروز منتشر شد اکبر طبری صنعت نیز عرض را اعلام کرد.

بر اساس اعلام دیوان عالی کشور، بر اساس رأی صادره، در مورد حکم صادره از شعبه همان شعبه در خصوص محکومیت اکبر طبری در هفت فقره ارتشا به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، اعتراض و اشکالی وجود نداشته و این حکم تایید شد. حکم جرم پولشویی با تغییر میزان و درآمد مشمول جریمه به استناد بند الف ماده ۴۶۹ ق.م.ا نیز تأیید شد.

لازم به ذکر است که پرونده اکبر طبری انواع اتهامات و محکومیت های دیگری نیز دارد که در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و به محض رسیدگی ابلاغ خواهد شد.

****

در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با تأکید بر اینکه تعاملات حجاب باید انسانی باشد، تعامل باید مؤدبانه باشد. وی افزود: این دختران دختران این مملکت هستند، از این کشور نمی آیند.

امام موقت تهران در بخشی دیگر از خطبه ها با اشاره به اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد گفت: ما اصلاً نگران نیستیم. زیرا این چرندیات چیزی از مقام دین و اسلام نمی کاهد. بلکه نشانه پیشرفت در دین است. اما دولت سوئد از این اقدام حمایت کرد. ملت های مسلمان باید برای دولت سوئد متاسف باشند. همچنین از دولت برای دعوت از سفیر سوئد تشکر می کنم.

امروز هم nتهرانی مزگزران آنان به همراه مردم از سراسر کشور پس از اقامه نماز جمعه، اهانت های مکرر به قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند و با سردادن شعار و در دست داشتن پلاکاردهایی با کتیبه، خشم و انزجار خود را از توطئه کثیف صهیونیست ها برای توهین به قرآن کریم و ارزش های اسلامی با نظام دیپلماتیک سوئد ابراز کردند و خواستار برخورد جدی با نظام دیپلماتیک سوئد شدند.

سایر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

نامه امیر عبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل متحد

احضار سفیر سوئد به وزارت امور خارجه

قطعنامه تظاهرات در محکومیت توهین به قرآن

سفیر سوئد باید ظرف 24 ساعت اخراج شود

****

در نشست شورای عالی قضایی با رؤسای قضات و دادستان های کانون های استانی حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجه ای وی در خصوص مقوله برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و مقوله عفاف و حجاب گفت: قوانین موجود توسط معاونت حقوقی جمع بندی می شود لذا روسای کل دادگستری باید بر اساس این قوانین عمل کرده و قضات ویژه تعیین کنند. تا زمانی که لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب نشود و به قانون تبدیل شود، باید بر اساس قوانین موجود در این حوزه عمل کنیم.

رئیس کل دادگستری با تاکید بر لزوم نظارت دیوان عالی کشور بر صدور احکام، تصریح کرد: مجازات باید متناسب، عاقلانه و مؤثر باشد. تعیین مجازات نباید به گونه ای باشد که موجب ذلت شود; اگر مجازات مقرر خلاف نظام قضایی باشد، اثر لازم را نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی وی در دیدار با کارکنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر، توجه به آداب امر به معروف و نهی از منکر را مهم خواند و افزود: اگر بدون توجه به آداب امر به معروف و نهی از منکر درخواست اجرا شود، مشکل ایجاد می کند و همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند، باید برای رفع مشکل چاره اندیشی و همراهی شود. استفاده از موثرترین روش ها در این زمینه ضروری است.

****

عصر امروز جمعه – 9 تیر – آیت الله حسن صانعی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر بزرگ مرحوم آیت الله یوسف صانعی در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی در سال 1313 در نیک آباد اصفهان متولد شد و در سال 1362 پس از حکم امام راحل به ریاست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد و با حکم رهبر انقلاب اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)