تاکید ستار عزیزی بر وسعت دامنه حقوق فرهنگی

0
(0)
ستار عزیزی

یک حقوقدان گفت: حقوق فرهنگی با توجه به دامنه وسیع آن، یکی از عرصه‌هایی است که فرای همه حقوق است.

به گزارش ایسنا، ستار عزیزی قائم‌مقام دبیر علمی کنگره حقوق شهروندی در نشست "تبیین ماهیت و مفهوم حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی"در رابطه با حقوق شهروندی اظهار کرد: همواره حقوق بشر را در سه نسل مطالعه می‌کنیم که نسل اول حقوق مدنی- سیاسی، نسل دوم حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نسل سوم را به حقوق همبستگی اختصاص می‌دهند. معمولا در ادبیات حقوی بشری، حقوق فرهنگی در حوزه نسل دوم قرار دارد.

وی افزود: حقوق بشر واقعی را حقوق نسل اول می‌دانند. لیبرال‌ها معتقدند که دولت خوب دولتی است که دخالت نکند و معتقدند دولت شر است، ولی شر لازم است. شر از این نظر که دولت می‌تواند مداخلاتی در حوزه زندگی انسان‌ها داشته و حقوق آنها را نقض کند. وجه تمایز لیبرالها با آنارشیست‌ها در لازم بودن وجود دولت است و معتقدند باید دولتی باشد که امنیت را تامین کند. اینکه دولت امنیت شهروندان را پاس دارد کار خود را انجام داده است و در اقتصاد و فرهنگ نباید دخالت کند.

وی گفت: آنچه که دولت باید رعایت کند حقوق مدنی و سیاسی افراد است. با این قرائت چون قرار بر این بوده که دولت دخالت نکند اصولا هزینه‌ای هم برای دولت ندارد.

عزیزی اظهار کرد: دولت‌های زیادی از دهه ۶۰ وارد سازمان ملل شدند که تاکید بر تامین حقوق اجتماعی داشته‌اند و دو سند میثاقین و پروتکل را در این رابطه تصویب کردند که ایران پروتکل را که مربوط به شکایات بوده، نپذیرفته است. تلاش‌های عمده‌ای در حوزه حقوق شهروندی در جامعه مدنی جهانی صورت گرفته است.

این حقوقدان اظهار کرد: در ادبیات حقوق بشری حق فرهنگی را در نسل دوم حقوق قرار می‌دهیم، ولی الزاما حقوق فرهنگی در نسل دوم حقوق بشری قرار ندارد، بلکه حداقل برخی از مصادیق آن در نسل اول حقوق می‌آید. آزادی بیان یکی از حقوق مدنی در نسل اول حقوق است. نمی‌توانیم بگوییم که حقوق فرهنگی الزاما تمامی مصادیق‌اش در حوزه نسل دوم حقوق است. دولت نمی‌تواند بگوید من کاری به حقوق فرهنگی ندارم، دولت باید در این زمینه هزینه کند.

عزیزی در ادامه در خصوص متقن یا محدود بودن حقوق شهروندی گفت: یک فرد نمی‌تواند همه حق‌ها را به این دلیل که من دارم حق خود را اجرا می‌کنم زیر پا بگذارد. باید محدودیت‌ها را رعایت کرده و مضیق ارزیابی کرد.

وی با اشاره به موضوع آزادی بیان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های حقوق فرهنگی این است که حاشیه صلاحدید در حوزه حقوق فرهنگی خیلی خوب کار می‌کند.

قائم مقام دبیر علمی اولین کنگره حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: ماهیت حقوق فرهنگی این است که به آزادی بیان که در ترجمه لفظی از آن به حاشیه صلاحدید و ارزیابی تعبیر شده، توجه شود.

وی افزود: برای اینکه ببینیم به حقوق فرهنگی یک فرد توجه شده باید ببینیم حاشیه ارزیابی رعایت شده است یا خیر.

قائم مقام دبیر علمی اولین کنگره حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر جایگاه خاص حقوق فرهنگی در حقوق بشردوستانه است. از جمله این موارد حوزه جنایت جنگی است.

عزیزی گفت: اموال فرهنگی مثل آثار باستانی و فرهنگی یک کشور از حمایت‌های ویژه در زمان جنگ برخوردار هستند. در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری ویران کردن یک بنای فرهنگی مسئولیت کیفری دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)