زور شهرداری به لابی دولت در اجرای عدالت اجتماعی نرسید/سهمیه دولتی‌ها همچنان پابرجاست

0
(0)

زور شهرداری به لابی دولت در اجرای عدالت اجتماعی نرسید/سهمیه دولتی‌ها همچنان پابرجاستخبرگزاری فارس: زور شهرداری به لابی دولت در اجرای عدالت اجتماعی نرسید/سهمیه دولتی‌ها همچنان پابرجاست

با وجود اینکه شهرداری ادعای برقراری عدالت اجتماعی و حذف رانت را در طرح ترافیک جدید دنبال می‌کرد اما با تصمیمات جدید، نه تنها این هدف محقق نشده بلکه سهمیه سازمانهای دولتی و ادارات همچنان پابرجاست و مصداق عدالت که برخورداری یکسان همه مردم از طرح بوده اکنون معلق مانده است.

به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در طرح ترافیک جدید و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام سهمیه‌ خبرنگاران تعیین و اعلام شد.

در این طرح مشخص شد که خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری مشمول موارد خاص باید شوند و در نتیجه 3 درصد از سهمیه‌ها همراه با 50 درصد تخفیف به این گروه اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که اگر 50 درصد تخفیف را درنظر بگیریم، نرخ مصوب کلی (در ساعات پیک)بیش از 8 میلیون تومان محاسبه شده که برای رسانه‌ها 4 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

شهرداری در طرح جدید ترافیک برای خبرنگاران سهمیه ای در نظر نگرفته بود و معتقد بود مصداق عدالت اجتماعی نیست همچنین در جلسه قبل شورا اعضا برای خبرنگاران سهیمه ای در نظر نگرفتند که برخی از اعضا خودشان به کار خودشان واکنش نشان دادند و امروز در صحن شورا لطف کرده و 3 درصد از 63 هزار سهمیه ای که امسال در طرح ترافیک جدید به خبرنگاران اختصاص دادند.

با یک محاسبه سرانگشتی حدود 1890 نفر را شامل می‌شود، این در حالی است که سال گذشته 6 هزار سهمیه طرح ترافیک برای خبرنگاران اختصاص یافته بود یعنی حدود 9 درصد!.

سال گذشته بالاترین نرخ سهمیه طرح ترافیک برای خبرنگاران 2 میلیون و 80 هزار تومان بود که البته تعداد کمی را شامل می‌شد و اکثر خبرنگاران با هزینه 90 هزار تومانی می‌توانستند در طرح ترافیک تردد کنند.

اگر بخواهیم تعداد خبرنگاران را محاسبه کنیم و طبق آماری که از سوی وزارت ارشاد هنوز پذیرفته نشده، حدود 12 هزار خبرنگار در پایتخت فعالیت می‌کنند.

سال گذشته از میان 6 هزار سهمیه آرم طرح ترافیک برای رسانه‌ها 1200 طرح مستقیم به وزارت ارشاد رفته است، تعدادی سهمیه صدا و سیما شده و بقیه آرم‌ها بین رسانه‌ها توزیع شده است.

این درحالی است که شهرداری ادعای برقراری عدالت اجتماعی،توزیع عدالت و حذف رانت را داشت اما با تصمیمات جدیدی که گرفته شده نه تنها این هدف محقق نشده بلکه سهمیه سازمانهای دولتی و ادارات همچنان پابرجاست چراکه در سال گذشته به 441 سازمان و نهاد سهمیه می دادند و امسال از میان 63 هزار سهمیه به صراحت گفته بودند که هیچگونه سهمیه ای به سازمانها و نهادها داده نخواهد شد و این مصداق عدالت است و همه مردم باید یکسان از این طرح برخوردار شوند.

با وجود اینکه برخی از اعضای شورای شهر معتقدند چنین پیشنهاد و برخوردهایی در شأن و جایگاه اصحاب رسانه نیست و نباید به این قشر برچسب زده شود، متأسفانه به بهانه حذف رانت‌ها، سهمیه خبرنگاران به شدت افت کرده است، در حالی که به گفته خود اعضای شورا، خبرنگاران برای تردد و برای دسترسی به اطلاعات و اخبار باید تسهیلاتی در جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)