یبوست مزمن؛ یک مشکل رایج در بین کودکان

0
(0)



فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه از هر 4 نفر مراجعه کننده به متخصص گوارش کودکان یک نفر دچار یبوست مزمن است، گفت: کودکان مبتلا به یبوست باید به صورت دوره ای توسط پزشک متخصص معاینه شوند.

به گزارش ایسنادکتر امیرحسین حسینی با اشاره به اینکه یبوست یکی از بیماری های شایع در تمام سنین به ویژه در کودکان است، گفت: این بیماری زندگی کودکان و خانواده های آنها را به قدری تحت تاثیر قرار می دهد که نیاز به مراجعه مکرر و درمان طولانی مدت دارد.

وی افزود: از هر چهار نفری که به متخصص گوارش کودکان مراجعه می کنند، یک نفر دچار یبوست مزمن می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه خانواده ها باید از علائم و نشانه های این بیماری و نکات مهم در درمان آگاه باشند، تاکید کرد: اکثر کودکانی که از یبوست مزمن رنج می برند، بیماری زمینه ای ندارند و در برای آنها، یبوست یک مشکل ثانویه است، مانند اختلالات خوردن، ترس از حذف، یا تغییرات محیطی اجباری.

به گفته حسینی، علائم اصلی یبوست، مدفوع سفت یا غلیظ یا فواصل زیاد بین مدفوع در کودک است.

وی همچنین دردهای مزمن شکمی، بی اشتهایی، توده های شکمی و حتی بی اختیاری ادرار را از علائم ثانویه یبوست می داند و می افزاید: متأسفانه گاهی برخی از اعضای خانواده دچار یبوست می شوند و معتقدند این الگوی ترشح در سایر اعضای خانواده نیز افرادی را دارد که آن را طبیعی بدانید و به دنبال معاینه و درمان نباشید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مورد درمان کودکان مبتلا به یبوست مزمن باید به چند نکته اشاره کرد که اولین موضوع طول درمان است. این بدان معناست که درمان یبوست حداقل سه ماه و گاهی بیشتر طول می کشد.

این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به تاثیر ملین ها بر تنبلی روده افزود: رژیم غذایی و آموزش حذف نقش موثری در موفقیت درمان دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به یبوست باید به صورت دوره ای توسط پزشک متخصص معاینه شوند و در صورت عدم موفقیت درمان، آزمایشات تکمیلی انجام شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)