"نیمه‎ی پُر" | آبرسانی روستایی از "تقریبا هیچ" تا 5.3 میلیون خانوار بهره مند از آب

0
(0)

"نیمه‎ی پُر" | آبرسانی روستایی از "تقریبا هیچ" تا ۵.۳ میلیون خانوار بهره مند از آب

طی ۳۹ سالی که از بهمن ۵۷ می گذرد، هر چه به پیش رفتیم موضوع آبرسانی به روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و اکنون بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار انشعاب آب روستایی در کشور داریم.

طرح آبرسانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم میلیاردها دلار درآمد نفتی که از فروش روزانه تا 5 میلیون بشکه نفت به ویژه در 5 سال آخر رژیم پهلوی ایجاد شده بود، دسترسی به آب شرب سالم به صورت لوله کشی و پایدار برای روستاهای کشور قابل تصور نبود، اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، روستاهایی که تا پیش از این در فرآیند توسعه دیده نمی شدند، کم کم مورد توجه قرار گرفته و به فراخور امکانات، توسعه زیرساختهای روستایی کشور آغاز شد.

طی 39 سالی که از بهمن 57 می گذرد، هر چه به پیش رفتیم موضوع آبرسانی به روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و اکنون بیش از 5 میلیون و 300 هزار انشعاب آب روستایی در کشور داریم و جمعیتی بالغ بر 18 میلیون روستانشین ایران تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند.

هم اکنون نیز در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تکمیل طرح های آبرسانی روستایی در بیش از 1600 روستای کشور در حال انجام است.

در مجموع 37 هزار و 956 روستای بالای 20 خانوار در کشور داریم که از این تعداد، 32 هزار و 855 روستا برخوردار از نعمت آب شرب سالم و پایدار هستند.

* تامین آب شرب روستاها از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی است

«امیرحسین رقیمی» مدیر کل دفتر برنامه و ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مجری طرح آبرسانی روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بی شک جمعیت مناطق روستایی به عنوان جمعیت مولد کشور، نقش بسیار با اهمیتی در رشد و تعالی ایران اسلامی داشته و از این رو همواره مورد توجه ارکان مختلف نظام بوده است.

وی افزود: ارایه خدمات زیربنایی به این بخش از جمعیت حایز اهمیت کشور، از جمله اصلی ترین رسالت های نظام بوده و به تبع آن مورد توجه و پی گیری ویژه وزارت نیرو، به عنوان متولی دو زیرساخت اصلی آب و برق نیز است.

مجری طرح ملی آبرسانی روستایی تصریح کرد: در این راستا تامین آب شرب و بهداشت به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای بشری به صورت مستمر در برنامه کاری وزارت نیرو و مجموعه شرکت های آب و فاضلاب روستایی استانی قرار داشته و به طور جدی طرح های این حوزه، مطالعه، تدارک و در درست اجرا هستند.

وی ادامه داد: تامین نیازهای اولیه جوامع روستایی و به طریق اولی آب شرب و بهداشت از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که باعث حفظ و بقای جمعیت روستایی در سکـونت گاه های فعلی خواهد شد.

رقیمی در تشریح موارد قابل توجه در خصوص تامین آب شرب روستاهای کشور، اذعان داشت: در خصوص اهمیت تأمین آب شرب روستاهای کشور باید گفت که این موضوع به افزایش و ایجاد ثبات در جمعیت روستایی با تامین آب شرب و بهداشت به عنوان پایه حیات و اساس دین و زندگی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و جلوگیری از ایجاد مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی ناشی از حاشیه نشینی در شهرها، حفظ و بقای جمعیت در کنار مرزهای کشور که بی شک جمعیت روستایی به عنوان صف اول جمعیت مستقر در مرزها نقش کلیدی در امنیت کشور خواهند داشت؛ این مهم به ویژه برای دو محور شرق و غرب کشور بسیار مهم و حایز اهمیت است، ارتقا سطح سلامت و بهداشت روستاییان و گسترش عدالت اجتماعی و افزایش درآمد و کمک به معیشت روستاییان با تامین آب مورد نیاز شرب و بهداشت و بعضا دام و طیور خانگی روستاییان که در مطالعات طرح های آبرسانی روستایی، نیاز آب دام سنگین و سبک روستاییان به طور کامل در نظر گرفته شده و محاسبه می شود، خواهد انجامید.

وی افزود: بدیهی است که با این اوصاف تامین آب شرب روستاها از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی تلقی می شود و به طریق اولی جز سیاست های اساسی وزارت نیرو و دولت قرار داشته و اقدامات بسیار مناسبی در این ارتباط طی سالهای اخیر رقم خورده است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)