نیروی انتظامی عامل حفظ امنیت و آرامش در جامعه

0
(0)

نیروی انتظامی عامل حفظ امنیت و آرامش در جامعهخبرگزاری فارس: نیروی انتظامی عامل حفظ امنیت و آرامش در جامعه

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با مهم خواندن نقش نیروی انتظامی در حفظ امنیت و ایجاد آرامش در جامعه تصریح کرد: نقش شما حساس و کارتان مقدس است، قدر خود را بدانید و با اخلاص برای خدا کار کنید.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جمع فرماندهان، مسئولان و نیروهای پلیس پیشگیری تهران بزرگ ازخدمت به مردم در نظام اسلامی بعنوان توفیقی بزرگ یاد کرد و افزود: نیروی انتظامی درنظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه رفیعی دارد و وظایف بسیارمهم، حساس و خطیری را بعهده گرفته است که مهمترین آن حفظ امنیت و ایجاد آرامش درسطح جامعه است.

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در تبیین این جایگاه رفیع از دیدگاه اسلام، به نقش انبیاء در تعلیم، تربیت و تهذیب نفس اشاره کرد و گفت: با مراجعه به روایات درمی یابیم ایجاد امنیت و حفظ جان مردم بخشی از رسالت انبیاء وائمه معصومین است.

وی با اشاره به اینکه یکی ازاهداف دین اصلاح دنیای مردم قبل ازاصلاح آخرت مردم است، از ایجاد امنیت در جامعه به عنوان یکی از وظایف انبیاء و پیامبران یاد کرد و گفت: امام علی (ع) در حدیث معروف «وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ» می فرماید: هدف من از قیام، به سامان رساندن کارها و ایجاد امنیت بویژه برای مظلومان است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه روایاتی را در خصوص اهمیت برقراری امنیت در شهرها ذکر کرد و گفت: اسلام تاکید دارد اگر می‌خواهیم مردم زندگی راحتی داشته باشند و بتوانند پیشرفت و رشد کنند باید برای آنها امنیت ایجاد کنیم و در روایت آمده است: «کُلُّ سُرُورٍ یَحْتَاجُ إِلَی أَمْن – هرشادمانی نیازمند امنیت است».

وی با اشاره به اینکه ناامنی‌ها در افغانستان، سوریه و عراق بر روی خرسندی و خوشحالی مردم تاثیرمنفی گذاشته است، خطاب به حاضران گفت: اقتصاد سالم و در گردش، پیشرفت دانشگاه‌ها و رشد نسل جوان به امنیت نیاز دارد و شما در خط مقدم این خدمت بزرگ به جامعه قرار دارید.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح و ازجمله نیروی انتظامی یکی از وظایف انبیاء را بر دوش دارند و اگر با هدف ایجاد امنیت و با اخلاص و توجه به خدا وظیفه خود را انجام دهند لحظه لحظه عمرشان عبادت است و باریتعالی برای آنها ثواب خواهد نوشت.

نماینده ولی فقیه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در نهج البلاغه، از نیروهای مسلح بعنوان قلعه های محکم حافظان امنیت مردم و زینت کشور و دین نام برد و گفت: امنیت با توسعه فرهنگ دینی مرتبط است و پایداری جامعه به نیروهای مسلح بستگی دارد.

وی افزود: امام علی (ع) لزوم توجه به وضعیت مالی نیروهای مسلح را یادآور شده و تاکید دارند این نیروها باید از نظر امکانات مادی در سطح خوبی باشند چرا که اگر این نیروها نباشند، جامعه جای زندگی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در روایات برحفاظت و مراقبت از مرزها تاکید شده است، گفت: در شرایط امروز فقط مرزهای آبی، زمینی و هوایی یک کشور نباید مد نظر باشد، بحث سایبری و فضای مجازی مرزها را شکسته و با توجه به اینکه بسیاری از مسایل اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اخلاقی در جامعه با ماموریت پلیس فتا در ارتباط است یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی ایجاد امنیت در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه اسلام تاکید دارد تمام ابزارهای مورد نیاز برای حفظ امنیت و نگاه داشتن دشمن در خوف و هراس و جلوگیری از توطئه و حمله دشمن را باید دراختیار داشت، افزود: ما دنبال تولید بمب هسته‌ای نیستیم ولی می‌خواهیم انرژی هسته‌ای داشته باشیم چرا که دشمن می‌داند اگر ایران اقتدار داشته باشد و به اهدافش برسد دست آنها به جایی نخواهد رسید.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه نیروهای مسلح به عنوان حافظان امنیت جامعه و معلمان، دانشگاهیان و روحانیون به دلیل مسئولیت تعلیمی و تربیتی نقش بسیار مهمی در جامعه دارند، گفت: کار ما و شما سخت و ایجاد امنیت در جامعه با موارد بسیاری در ارتباط است لذا باید به نحوی عمل کنیم که در نزد باری تعالی سربلند باشیم.

وی در ادامه دیدگاه مارکسیست‌ها را مبنی بر اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند، رد کرد و با تاکید بر اینکه اسلام چنین حرفی را قبول ندارد، گفت: امیرالمومنین حکومت را از دست داد به خاطر اینکه حاضر نشد در شورای 6 نفره یک دروغ بگوید، بنابراین در نظام اسلامی نمی‌توان گفت که چون هدف ما مقدس است می‌توانیم هر کاری انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه به ذکر نکاتی در خصوص چگونگی مراقبت ازایجاد و حفظ امنیت درجامعه پرداخت و اظهار داشت: یکی از عواملی که موجب فروپاشی می‌شود ظلم و ستم است، در روایت آمده است: «الظلم یدَمِر الدِیار- ستم شهرها را ویران و کشورها را از بین می‌برد».

نماینده ولی فقیه تاکید کرد: هدف اسلام و ائمه احیای ارزش‌های دینی در جامعه و رسیدن به جامعه توحیدی است که البته تحقق آن با وجود ظلم امکان پذیر نیست.

وی لزوم تبدیل نکات اشاره شده در آیات و روایات به برنامه برای پیشگیری از ظلم و ستم و مراقب
ت از امنیت درجامعه را یادآور شد و گفت: هیچ کشوری با هرج و مرج ، بی برنامگی‌، روزمرگی و انفعالی عمل کردن رشد پیدا نمی‌کند، دنیا به سرعت در حال رشد است و ما اگر برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم عقب خواهیم افتاد.

وی تصریح کرد: باید در تمام حوزه‌ها درست برنامه‌ریزی و نیرو تربیت کنیم تا جوانان مستعد کشور به مسایل بین‌المللی مسلط شوند و بتوانند با انواع جرم‌ها از جمله جرم‌های الکترونیکی مقابله کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین بر لزوم پرهیز از استبداد رای تاکید و گفت: در نظام اسلامی هیچکس حق ندارد بگوید آنچه من می‌گویم باید اجرا شود، این نقطه شروع انحراف و ایجاد مشکل در جامعه اسلامی است و حتما باید قبل از هر تصمیمی با کارشناسان مشورت و سپس تصمیم‌گیری شود.

نماینده ولی فقیه توجه به علل پیدایش جرم را برای مقابله با آن ضروری دانست و افزود: تنها با برخورد فیزیکی نمی‌توان مشکلات را حل کرد، حرکت صحیح و درست به تدبیر و پرهیز از استبداد به رای نیاز دارد و مشورت انسان را از افتادن در خطرهای بزرگ نجات می‌دهد.

وی اهمیت مدارا با مردم را یادآور شد و با اشاره به اینکه پیامبر(ص) می‌فرمایند: خداوند به من امر کرده است با مردم مدارا کنم، گفت: امیرالمومنین به والی خود دستور می‌دهد: که وجود خود را لبریز از محبت به مردم نمایید، سپس می‌فرماید: مردم هم 2دسته‌اند: یک عده برادران ایمانی تو و یک عده انسان هستند و بخاطر انسانیت به آنها احترام بگذارد.
وی تصریح کرد: امنیت فقط به مومنان، مسلمانان، انقلابیون و … اختصاص ندارد بلکه ما موظف هستیم برای هر کس که در جامعه اسلامی زندگی می‌کند امنیت ایجاد کنیم و این فرهنگ اسلام است که با همه باید مدارا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر اینکه باید علل ارتکاب به جرم از جمله موضوع برداشتن حجاب را بررسی کرد، افزود: باید دید این افراد از کجا خط گرفته‌اند و از کجا دلشان نسبت به نظام چرکین شده است؟ در برخورد با اینگونه از پدیده‌ها عواطف بسیار نقش دارد و با استفاده از آن خیلی موارد را می‌توان به مسیر اصلی بازگرداند.

وی با اشاره به نقش سعه صدر، اخلاق و رفتارخوش در بازگرداندن افراد از مسیر غلط اظهار داشت: ما اگر می‌گوییم امام زمان (عج) با ظهورشان عدالت را در جامعه پیاده می‌کنند برای این است که حضرت حجت جوری عمل می‌نمایند که «یرضی عن خلافته اهل الارض و اهل السماء – تمام مردم کره زمین و آنها که در آسمان ها هستند از حکومت امام عصر احساس رضایت می کنند»، چون همه چیز را بر اساس معیار و منطق جلو می‌برند.

نماینده ولی فقیه در ادامه بحث، سر نگهداری را از دیگر نکات مهم ذکر کرد و گفت: امیرالمومنین می‌فرماید: برخی ازعیوب در مردم وجود دارد که شخص حاکم در پوشاندن آن شایسته‌تر از همه است، معنی این سخن آن است که در اداره حکومت تنگ نظری غلط است، باید به جای آن از سعه صدر بهره گرفت.

وی افزود: نباید اجازه داد جرم در جامعه عادی شود و افراد از ارتکاب جرم احساس قبح نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر اینکه باید از لجاجت با مردم پرهیز کرد‌، گفت: لج‌بازی کردن با مردم خطرناک است و اسلام تاکید دارد با شیوه منطقی باید مشکلات جامعه را حل کرد چرا که مخالفت کردن با خواسته‌های مردم باعث می‌شود از محبوبیت حاکمان کاسته شود و جرم و جنایت به اصطلاح مخفی و زیرزمینی گردد.

وی تصریح کرد: از ملامت کردن نیز باید دوری کرد، زیاد ملامت کردن، آتش لجاجت را در جامعه شعله ور می‌کند.

نماینده ولی فقیه حاضران را به پرهیز از تعصب بیجا و حرکت در چارچوب منطق، پرهیز از تهمت و حرکت در مرز شرع و پرهیز از تجسس خارج از قوانین توصیه کرد و ادامه داد: متاسفانه اکنون در جامعه احزاب و گروه‌ها دنبال این هستند نقطه ضعفی از رقیب خود بیابند و آن را با سرو صدا مطرح کنند، در حالیکه این کار گناه است.

وی صبوربودن، نظم در کار، تبعیض قائل نشدن و عمل به قوانین را نیز از جمله علل و عوامل ایجاد امنیت برشمرد و گفت: نقش شما در ایجاد امنیت در جامعه حساس و کارتان مقدس است، قدر خود را بدانید و با اخلاص و با تمام وجود برای خدا کار کنید و از باری تعالی بخواهید به زندگی شما برکت دهد و راه را بر موفقیت شما هموار سازد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان با تبریک ایام الله دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که با قوت و اقتدار و به برکت خون شهدا و تحت هدایت رهبری مدیر، مدبر و عالم، پرچم پر افتخار انقلاب در دست امام زمان قرار گیرد و ما شاهد حکومت عدل جهانی آن حضرت باشیم.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)