نمایندگان با لایحه دولت برخورد سیاسی کردند/ دولت نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد/ کشور را گران اداره می کنیم/ فساد اقتصادی را باید در نطفه خفه کنیم

0
(0)

نمایندگان با لایحه دولت برخورد سیاسی  کردند/ دولت نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد/ کشور را گران اداره می کنیم/ فساد اقتصادی را باید در نطفه خفه کنیم

کارشناس مسائل اقتصادی:

نمایندگان با لایحه دولت برخورد سیاسی کردند/ دولت نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد/ کشور را گران اداره می کنیم/ فساد اقتصادی را باید در نطفه خفه کنیم

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ «مهدی پازوکی»، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص افزایش اعتبار ایران پس برجام در عرصه بین‌المللی گفت: اگر اعتبار شاخص‌های کلان اقتصاد ایران را نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد مقایسه کنیم، بالطبع تفاوت‌هایی وجود دارد، بنابراین نسبت به سال 92 شاخص رشد اقتصادی، تورم و سرمایه‌گذاری خیلی بهتر شده است.

او گفت: کشور به اصلاحات اقتصادی نیاز دارد. زمانی که نمایندگان بودجه را رد کردند خیلی از مخالفین بر این نظر بودند که باید یارانه‌ها قطع نشود و قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکند، در حالی‌که اینگونه کشور تغییر نمی‌کند.

پازوکی بیان کرد: کشور را گران اداره می‌کنیم و اگر با معضلات اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی داشته باشیم، قطعا وضع شاخص‌های اقتصادی‌مان خیلی بهتر از این شرایطی که است، خواهد شد.

او اظهار کرد: دولت آقای روحانی باید با جهان توسعه یافته تعامل داشته باشد یعنی تعامل با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی و چین را در دستور کار خود قرار دهد. من تاکید بر گسترش روابط اقتصادی بالا با آلمان و فرانسه دارم. فرانسه به این دلیل که عضو شورای امنیت و آلمان به دلیل اینکه برترین قدرت اقتصادی اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی جهان است، گسترش روابط با این کشورها حائز اهمیت خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آلمان‌ها مستقل‌تر هستند و امروز اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نیاز به دانش فنی و انتقال تکنولوژی دارد، اگر تعامل اقتصادی ما با اتحادیه اروپا بیشتر شود شرایط بهتر خواهد شد.

پازوکی افزود: این یک سیاست برد- برد است. هم به نفع ما و هم به نفع جهان توسعه یافته است و به جای رفتن به سمت کشورهای آفریقایی و خاورمیانه باید سعی کنیم، این تعامل اقتصادی را با کشورهای اروپایی بیشتر کنیم زیرا به نفع منافع ملی خواهد بود.

این اقتصاددان بیان کرد: کره جنوبی برنامه اقتصادی خود را از ما دیرتر شروع کرد و آرزوی کره‌ای‌ها زمانی این بود که سئول مثل تهران شود. اما در حال حاضر کره‌جنوبی جزو 15 کشور برتر اقتصاد جهان است و سالانه صدها میلیارد دلار صادرات در حوزه صنعت انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه شاخص‌های ما پس از برجام چنانچه تعامل داشته باشیم بهتر می‌شود، افزود: یکی از دلایلی که بانک‌های بزرگ دنیا با ما کار نمی‌کنند، عدم شفافیت مالی و سیستم بانکی است. باید سعی کنیم فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی خود را درست کنیم از جمله قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر، رشوه و رانت و… که هزینه سرمایه‌گذاری را بالا می‌برند.

پازوکی تصریح کرد: هیأت‌های اقتصادی که از سایر کشورها به تهران می‌آیند از جمله مسئولین اتاق بازرگانی و هیأت‌های سرمایه‌گذاری از غرب و شرق اولین سوال که برای‌شان پیش می‌آید، مسأله فساد است. باید فساد اقتصادی را در نطفه خفه کنیم و شفافیت اقتصادی را بالا ببریم.

او گفت: دوستان تندروی ما اعتقاد کارشناسانه دارند که اقتصاد ایران باید به «FATF» نپیوندد، هرچه ما با سازمان شفافیت بین‌المللی ارتباط بهتری داشته باشیم، شرایط بهتر خواهد شد. باید سعی کنیم شفافیت را در دستور کار قرار دهیم و یادمان باشد، در دنیا نه دوست دائمی داریم و نه دشمن دائمی.

پازوکی اشاره کرد: باید منافع ملی را تعریف کنیم و در چارچوب آن از منافع ملی ملت ایران دفاع کنیم و با مشکلات اقتصادی برخورد کارشناسی داشته باشیم.

او اضافه کرد: دولت باید با کلاه‌برداران، سوء استفاده کنندگان و رانت خواران مبارزه کند و این یعنی رفتن به سمت عدالت اجتماعی. باید بدانیم حقوق اجتماعی مردم زمانی تأمین می شود که فساد، تبعیض، نابرابری و بی عدالتی از بین برود.

پازوکی در خصوص بودجه 97 و شفافیت آن گفت: نمایندگان با لایحه دولت برخورد سیاسی کردند. دولت در لایحه خود اعلام کرده بود که یارانه‌ها را به افراد نیازمند خواهد داد و یا قیمت‌های حامل انرژی افزایش پیدا خواهد کرد.

او تشریح کرد: درآمد دولت بایستی از یک جایی تامین و وابستگی به نفت کم شود. در لایحه امسال 13 هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی نسبت به سال 96 کاهش پیدا کرده است. نکته مهم این است که این اصلاحات اقتصادی باید انجام گیرد.

پازوکی افزود: در دولت آقای احمدی‌نژاد به یک‌باره 15 درصد قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت اما چون وضع بازار ارزی خوب بود، کسی اعتراض نکرد. به محض اینکه به بحران ارزی خوردند، قیمت ارز سه برابر شد و از 1100 تومان به بیش از سه برابر یعنی 3600 تومان رسید.

او بیان کرد: باید سعی کنیم انضباط اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم و این به تنهایی از دولت ساخته نیست. مجموعه حکومت یعی دولت، قوه مققنه و قوه قض
اییه باید به این انضباط اقتصادی برسند.

پازوکی در پایان گفت: دولت باید سیستم خود را به سمت انضباط پولی در سیستم بانکی، انضباط مالی در سند بودجه و انضباط اداری در سیستم اداری، ببرد.

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)