«مکتب در فرایند نواندیشی» به چاپ دوم رسید/ نقد دیدگاه‌های شیعه‌شناسانه محسن کدیور

0
(0)

«مکتب در فرایند نواندیشی» به چاپ دوم رسید/ نقد دیدگاه‌های شیعه‌شناسانه محسن کدیورخبرگزاری فارس: «مکتب در فرایند نواندیشی» به چاپ دوم رسید/ نقد دیدگاه‌های شیعه‌شناسانه محسن کدیور

کتاب «مکتب در فرایند نواندیشی» که اثری در نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه‌شناسی است به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چاپ دوم کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه‌شناسی نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

چند سطر زیر می‏‌تواند چکیده‌ای از تئوریِ کدیور در عرصه‏ امامت را به تصویر کشد: «قرائت شیعی از امامت در قرن اول تا پنجم، شکل و محتوایی اعتدالی داشت. شاگردان ائمه (ع) و عالمان شیعه، امامان را «علمای ابرار و دانشمندان برترِ روزگار» می‌دانستند، نه بیشتر. امامان نیز شأن خویش را فراتر از این نمی‌دیدند و از عصمت، نصب و نص الهی و نبوی، علم غیب و دیگر فضائلِ تمایزآفرین خبری نبود. از قرن پنجم به بعد، برداشت شیعه از امامت دچار دسیسه‏ غلّات و مفوّضه گردید و مسیر غلوّ را پیمود. فرآیند افراط یک هزاره بر جهان تشیع سیطره یافت و تا روزگار ما شتاب گرفت و امروز شیعه برای پیشوایان خود، شئون فرابشری و صفات فرازمینی باور دارد.

کدیور در عرصه فقاهت نیز نظرات و نوآوری‌هایی دارد؛ برای مثال، حجاب ضروریِ زن را از زیر گردن تا زانو و از کتف تا آرنج می‌داند و مصافحه با زنان بیگانه را مجاز می‌شمارد. او در تحلیلِ مکاتب و تعامل با اندیشه‌های مهاجم نسبت به شیعه نیز دیدگاه‌هایی تأمل برانگیز پیش می‌نهد.

نوشتار حاضر، مطالعه و تحقیقی است درباره‏ نظرات محسن کدیور در حوزه‏ شیعه‌‌شناسی. این کتاب، نوگراییِ‌های محسن کدیور در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب را بازخوانیِ انتقادی می‏‌کند.

کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش و سه پیوست تدوین و نگاشته شده است: «نواندیشی در حوزه امامت»، «نواندیشی در حوزه فقاهت» و «نواندیشی در حوزه مکاتب و فرق». «معمای استحاله» و «نواندیشی سکولار» و «الهیات دگراندیشی» نیز عناوین سه پیوست کتاب هستند.

بخش اول کتاب در 12 فصل تنظیم شده است: جایگاه نصب الهی و نص نبوی در امامت، جایگاه عصمت در امامت، جایگاه علم غیبی و الهی در امامت، جایگاه ولایت باطنی و تکوینی در اندیشه امامت، جایگاه شئون فرابشری در ساحت امامت، شناخت اصحاب از امامت و صفات فرابشری، استحاله تشیع و تحول ماهوی در مفهوم امامت، نظریه علمای ابرار و نسبت آن با امامت، سلب اصالت و حجیت از منابع اعتقادی شیعه، نگاه کلان به شیعه شناسی کدیور و جمع بندی. در این بخش نویسنده اقتباس و الهام کدیور از نظریه و کتاب مکتب در فرآیند تکامل مدرسی طباطبایی را بیان می‌کند.

بخش دوم کتاب در دو فصل تنظیم شده است: گستره حجاب در شریعت اسلامی و مصافحه با زن نامحرم از نگاه شریعت.

بخش سوم هم در سه فصل به تبیین و نقد نظریات کدیور درباره بهائیت، وهابیت و مدرنیسم می‌پردازد.

چاپ دوم کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در 296 صفحه، قطع رقعی، تیراژ یک هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان عرضه شده است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)