مجری برنامه های معارفی چگونه باشد؟

0
(0)


آقابیگی که محرم امسال اجرای برنامه «حسینیه ایران» را در شبکه اول سیما عهده دار است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ویژگی‌های یک مجری خوب و تاثیرگذار به ویژه مجریان حوزه معارفی و نیز نحوه پذیرش مجریان در سازمان صدا و سیما عنوان کرد:‌ سواد و آگاهی‌های یک مجری بسیار مهم است. انتخاب و گزینش مجریان در گذشته خیلی دقیق‌تر و عمیق تر بود و به سادگی الان نبود. بخشی از این موضوع برمی‌گردد به تغییر شرایط و اوضاع و احوال که قابل قبول است اما بخش اعظم آن به خاطر کم شدن دقت‌هاست.

او با یادآوری اینکه وزن یک برنامه در رادیو و تلویزیون در کنار زحمات همه عوامل به گوینده و مجری برنامه واگذار می‌شود، در این زمینه توضیح داد: بنابراین این انتخاب‌ها باید با حساسیت‌های خاصی دنبال شود. باید آموزش‌های علمی تخصصی و فنی باشد. در دانشگاه صدا و سیما می‌بینیم  دوره‌هایی برگزار می‌شود و شاخص های ابتدایی را بررسی می‌کنند و یک نفر یا دو نفر پس از اتمام دوره انتخاب می‌شوند.

او درباره آینده کاری مجریان گفت: در حوزه اجرا نیاز داریم به دقت و ساماندهی دقیق، اصولی و علمی که مجری ها و گوینده‌هایی که فیلترها را طی می‌کنند و وارد سازمان می‌شوند، بتوانند در مدت حضورشان خودشان را در مسیر رشد و ارتقا ببینند نه اینکه یک برنامه را اجرا کنند بعد جای دیگری آن‌ها را نخواهند و دیگر کاری نداشته باشند. باید به موضوع مجریان در سازمان اهمیت بیشتری بدهیم.

آقابیگی با بیان اینکه با فرا رسیدن ایام محرم تمام مجریان صدا و سیما باید شئونات مربوط به این ماه را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های تخصصی معارفی، تمامی مجریان صداوسیما لازم است از اطلاعات معارفی در سطح معقول برخوردار باشند. در مدرسه هم معلم‌های معارف و دینی جدا از درس های دیگر هستند، اما معلم فیزیک هم نمی‌تواند خودش را جدای از معارف بداند چراکه رفتار و اخلاقش و سخنش معرفت‌ها و بینش هایی را به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل می‌کند.

او وادی اجرا را یک زنجیره بهم پیوسته خواند و گفت: همه‌ی مجریان باید به شاخص‌های اصلی معارفی و نکات عمومی علوم معارفی اشراف داشته و آن را رعایت کنند؛ چه در اجرای برنامه‌هایشان و چه در زندگی خودشان. به هر حال آن‌ها نماینده رسانه هستند و وقتی حرفی را در رادیو و تلویزیون به مخاطب منتقل می‌کنند خودشان هم باید رعایت کنند.

آقابیگی در عین حال گفت: البته این درست است که هر برنامه و موضوعی مجری تخصصی خودش را می‌طلبد؛ به عنوان مثال مجری موضوعی مثل ترافیک در رادیو و تلویزیون باید آگاهی‌ها و اطلاعات مربوط به حوزه ترافیک را داشته باشد. در حوزه معارف هم باید شخصی باشد که معارف را درست بلد باشد و این خیلی مهم است. اگر ذره‌ای در این زمینه خطا شود و مطلبی بدون سند ذکر شود و خدایی نکرده انحرافی به وجود بیاید، بسیار ضربه زننده است و آثار و تبعات بدی دارد.

به گفته این مجری، در برنامه‌های معارفی مجریان و کارشناسان باید اهل مطالعه و دانش معارف اسلامی باشند تا بتوانند از زوایای مختلف بحث‌های معارفی مانند موضوع عاشورا را با دقت بیان کنند.

آقابیگی عنوان کرد که ویترین کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون است و گل سرسبد نمایان و پیشانی این ویترین برنامه‌های معارفی است؛ او افزود: بنابراین حتما باید از همکاران خوب، با دانش، با تخصص و کار بلد در حوزه معارف استفاده شود تا شاهد نشر فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه باشیم؛ چرا که میزان باورپذیری مردم از مطالب دینی که بیان می شود، وابسته به اجرای مجریان برنامه‌های معارفی است.

او درباره جایگاه و اهمیت صداوسیما در جامعه، توضیح داد: رسانه جزوی از پیکره مردم و برخاسته از متن مردم است. رسانه همگام با همه رویدادهایی است که در جامعه رخ می‌دهد و نمی‌تواند تافته جدا بافته باشد، بلکه زبان گویای مردم است. در فضای کرونا از لحظات ابتدایی که این ویروس وارد کشور شد دیدیم که همه مبنا را رادیو و تلویزیون قرار دادند، حتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم این موضوع را تصریح و تاکید کرد که مرجع اصلی دریافت اخبار در این حوزه رادیو و تلویزیون است.

آقابیگی تصریح کرد:‌ الان‌که وارد ایام محرم شده ایم و پروتکل‌های بهداشتی به ما می‌گوید که فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت همه اصول بهداشتی باید انجام شود، رسانه است که می‌تواند جامعه را آماده کند. هر چند که جامعه ما  بسیار فهیم است و همیشه نشان داده که متناسب با شرایط کشور خودش را تنظیم کرده اما برای این‌که این موضوع انسجام و نظم داشته باشد باید رسانه ملی وارد میدان شود. نظر من این است که تا اینجای کار، رسانه ملی در حوزه  کرونا بسیار خوب و موفق عمل کرده است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)