لاوروف: انتظار برای توافق جدید برجام غیرواقعی است

0
(0)

به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در جمع خبرنگاران گفت: انتظارات از هرگونه درخواست اضافی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با ایران وجود دارد. برنامه انرژی هسته ای در شرایط فعلی غیرواقعی است.

در حالی که کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا باقی مانده است، وی گفت: من شک دارم که دولت جدیدی روی کار بیاید. [به طور بالقوه] در ایالات متحده در سال آینده، این انتظار (احیای برجام) بسیار واقع بینانه است.

وی افزود: چه کسی می داند که آیا این دولت دموکرات خواهد بود یا جمهوری خواه و هیچکس نمی تواند تضمین کند که دولت جدید از ترفند خروج مجدد خودداری کند.

به گفته این دیپلمات ارشد روسی، برجام به سادگی توسط آمریکا کشته شد و آمریکا با وجود تمام الزامات منشور سازمان ملل از اجرای قطعنامه اجماع خودداری کرد.

لاوروف افزود: زمانی که دولت بایدن روی کار آمد، گفتند آماده بازگشت به برجام هستند، اما به جای اینکه تصمیم به احیای کامل قطعنامه و خود برجام بگیرند، مذاکره کردند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: رایزنی‌های غیررسمی بین مقامات ایرانی و آمریکایی در مورد چگونگی احیای مذاکرات با آزادسازی دارایی‌های ایران در خارج – که به طور غیرقانونی مسدود شده است – در ازای تعیین سرنوشت برخی از شهروندان آمریکایی که در ایران با اتهامات جنایی روبرو هستند، انجام می‌شود. .

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال 2015 به توافق هسته ای با ایران دست یافتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در سال 2018 از این توافق خارج شد. در حالی که بایدن، رئیس جمهور فعلی، بارها تمایل خود را به آمریکا را به توافق هسته ای بازگرداند، اما هیچ اقدام عملی از سوی آن کشور صورت نگرفته است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)