فروش و خروج فرآورده از انبارهای نفت سیستمی و مکانیزه شد

0
(0)

فروش و خروج فرآورده از انبارهای نفت سیستمی و مکانیزه شدخبرگزاری فارس: فروش و خروج فرآورده از انبارهای نفت سیستمی و مکانیزه شد

طرح دیسپاچینگ میترینگ انبارهای نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هزینه ۹۸ میلیارد ریالی با هدف نظارت سیستمی بر فروش و خروج فرآورده از انبار نفت به مصرف‌کننده افتتاح شد و تاکنون ۴۰ انبار به این سیستم مجهز شده‌اند و قرار است ۲۰ انبار دیگر به آن مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمدرضا موسوی‌خواه در مراسم افتتاح دیسپاچینگ میترینگ انبارهای نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که این طرح برای تکریم نیروی انسانی شاغل در وزارت نفت اجرا می‌شود، توضیح داد: در کشور بیش از ۱۱۰۰ مخزن با ارتفاع بیش از ۱۲ متر وجود دارد که همکاران ما برای به دست آوردن اطلاعات مخازن هر روز باید این پله‌ها را بالا می‌رفتند.

وی افزود: از سوی دیگر به چند نیرو برای صدور و کاربن‌گذاری حواله‌های شش صفحه‌ای و بارنامه‌های هفت صفحه‌ای نیاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که اطمینان از عملیات یکی‌دیگر از مسائلی بود که در اجرای این طرح مورد نظر قرار داشت، اظهار کرد: با اجرای این طرح همه فعل و انفعالات در انبار نفت مشخص می‌شود.

موسوی‌خواه از اجرای طرحی در سال آینده خبر داد و گفت: بخشی از طرح دریافت اطلاعات انبار به انبار در سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود، البته از شرکت‌های سرمایه‌گذار دعوت شده و این شرکت‌ها مشخص شده‌اند. در این طرح سیستم دستی حذف می‌شود.

وی افزود: هر فرآورده‌ای که از انبار خارج می‌شود زمانی که به انبار دریافت‌کننده رسید همه اطلاعات اعم از میزان فرآورده، پلاک ماشین و غیره بررسی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دیوان محاسبات واجا، ناجا، اداره پیشگیری می‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

موسوی‌خواه با بیان این‌که هزینه این طرح ۹۸ میلیارد ریال بود، تصریح کرد: تاکنون ۴۰ انبار به این طرح مجهز شده‌اند و ۲۰ انبار دیگر هم به این طرح مجهز خواهند شد.

در این محور قاسم توتونچی – مجری طرح دیسپاچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی – با بیان این‌که طرح دیسپاچینگ در سه محور انجام می‌شود، توضیح داد: محور اول که در سال ۱۳۹۲ به نتیجه رسید موجودی انبارهای نفت بود، این موجودی به صورت پایدار و ۲۴ ساعته اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: محور دوم موضوع دیسپاچینگ میترینگ و مربوط به فروش و خروج فرآورده از انبار نفت به مصرف‌کننده‌های کوچک و بزرگ شرکت ملی پخش است و محور سوم که هنوز اجرا نشده موجودی جایگاه‌های عرضه سوخت است.

مجری طرح دیسپاچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که محور دوم یک پروژه دشوار و خاص بود، گفت: اطلاعات بالغ بر ۶۰ انبار به صورت خودکار در ستاد شرکت ملی پخش تجمیع می‌شود. گستردگی این طرح به اندازه گستردگی کشور است.

در ادامه کرامت ویس کرمی مدیر منطقه‌ای تهران نیز با بیان این‌که روزانه حدود ۲۴۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور عرضه می‌شود، اظهار کرد: نظارت سیستمی باید جایگزین سیستم دستی می‌شد.

وی با اشاره به اختلاف قیمت بین قیمت واقعی فوب گازوییل با قیمتی که به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، گفت: گازوییل به قیمت ۳۰۰ تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. قیمت نیمه‌یارانه‌ای ۶۰۰ تومان و قیمت فوب آن ۱۷۰۰ تومان است.

مدیر منطقه‌ای تهران ادامه داد: مجموعه نظارت درون دستگاهی شرکت به این موضوع واقف هستند و همه دنبال این هستند که از سامانه‌های مکانیزه استفاده کنند. در برخی از انبارهای نفت این سامانه نصب شده و سه انباری که در تهران هستند به این سامانه و سیستم‌های TG و LG مجهز شده‌اند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)