شکستگی؛ جدی ترین عارضه پوکی استخوان/ اهمیت پیشگیری قبل از 30 سالگی

0
(0)



رئیس اداره بیماری های اسکلتی- عضلانی معاونت مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، شکستگی را خطرناک ترین عارضه پوکی استخوان خواند و گفت: استخوان ها تا سن 30 سالگی در حداکثر سفتی خود هستند و سپس بدن به سمت نقطه حرکت می کند. در جایی که وضعیت استخوان‌ها متخلخل می‌شود.» بنابراین، هرچه وضعیت تغذیه قبل از 30 سالگی بهتر باشد، در سال‌های بعد وضعیت فرد بهتر خواهد بود.

دکتر فاطمه حاجی ولی زاده در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به اینکه شکستگی خطرناک ترین عارضه پوکی استخوان است، گفت: این عارضه در عین حال بار اقتصادی زیادی دارد. زیرا علاوه بر این که فرد باید در بیمارستان بستری شود و تحت مراقبت قرار گیرد، در این صورت با از دست دادن کامل حرکت، ناتوانی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره ناشی از این شکستگی ها مواجه می شود.

وی افزود: احتمال شکستگی ثانویه بعد از یک شکستگی دو تا سه برابر بیشتر است که ممکن است به دلیل محدودیت حرکتی یا کاهش توده استخوانی باشد. همه این موارد باعث می شود فرد مبتلا به پوکی استخوان ترکیبی از مشکلات زیادی باشد.

وی با تاکید بر اینکه پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوان ارتباط دارد، گفت: به همین دلیل اگر می خواهیم از پوکی استخوان پیشگیری کنیم باید قبل از 30 سالگی تحرک داشته باشیم.

رئیس اداره بیماری های اسکلتی- عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دو دسته از عوامل در ایجاد پوکی استخوان موثر هستند، گفت: یک دسته عواملی هستند که نمی توان در آنها دخالت کرد. مانند این که پوکی استخوان معمولا در زنان بیشتر از مردان است. از آنجایی که زنان بعد از یائسگی هورمون های زنانه را از دست می دهند و از پوکی استخوان رنج می برند یا گاهی اوقات سوال ژن ها مطرح می شود. برای مثال، افراد سفیدپوست بیشتر از سیاه پوستان به پوکی استخوان مبتلا می شوند. در عین حال سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز در بروز پوکی استخوان موثر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عواملی وجود دارد که می توان بر آنها تأثیر گذاشت و با کار روی آنها از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری کرد و یا از شدت آن کاسته شد. یکی از این عوامل ممکن است مصرف سیگار یا الکل باشد که می توان آن را متوقف کرد. زیرا خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

وی تغذیه را نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: مصرف لبنیات و مواد حاوی کلسیم، ویتامین D و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد، اما نکته مهم این است که استخوان های ما آنها در سن 30 سالگی به حداکثر ظرفیت و سختی خود می رسند و سپس بدن به سمت نقطه ای حرکت می کند که وضعیت استخوان ها متخلخل می شود. هرچه وضعیت تغذیه ما قبل از 30 سالگی بهتر باشد، بعد از 30 سالگی وضعیت بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)