شناسایی یک سویه جدید از ویروس فلج اطفال در پاکستان

0
(0)



مقامات وزارت بهداشت پاکستان اعلام کردند که یک مورد فلج اطفال را در شهر پیشاور شناسایی کرده اند که منشا آن افغانستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه داون، آزمایشگاه ملی فلج اطفال انستیتو ملی بهداشت پاکستان تایید کرد که یک سویه از نوع مهاجم فلج اطفال نوع 1 (WPV1) که از نظر ژنتیکی مربوط به افغانستان است، در پیشاور شناسایی شده است.

با شناسایی این ویروس، تعداد موارد فلج اطفال در پاکستان در سال جاری (2023) به 11 نفر رسید. این پنجمین بار است که یک سویه ویروس فلج اطفال با ژنوم افغانی در پاکستان شناسایی می شود که نشان دهنده انتقال فرامرزی بین این دو است. کشورها.

ویروس فلج اطفال جدید در ولسوالی نرایهار پیشاور گزارش شده است. مقامات موسسه ملی بهداشت پاکستان می گویند که این سومین مورد فلج اطفال در این منطقه و چهارمین مورد در پیشاور در سال جاری است.

یک مورد دیگر در منطقه لارامی دریافت شد. سویه تازه کشف شده در خوشه YB3A طبقه بندی می شود که اگر در مراحل اولیه درمان نشود خطرناک و بسیار کشنده است. پزشکان آزمایشگاه فلج اطفال در پیشاور اعلام کردند که نمونه جدید 99.11 درصد از نظر ژنتیکی مشابه نمونه کشف شده در منطقه اسدآباد کنر، هم مرز با پاکستان است و در سپتامبر سال گذشته (2022) کشف شد.

یک مقام وزارت بهداشت پاکستان می گوید آخرین مورد فلج اطفال نوع 1 که به “فلج اطفال وحشی” معروف است در سال 2020 در پاکستان کشف شد و از آن زمان تاکنون موردی از این نوع وجود نداشته است، اما اکنون با کشف آن در این زمان شیوع فلج اطفال Savage بهبود یافت.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پاکستان تلاش گسترده ای را برای ریشه کنی فلج اطفال آغاز کرده است و در حال حاضر در حال بررسی وضعیت ویروس فلج اطفال در این کشور است.

افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که نتوانسته اند فلج اطفال را به طور کامل ریشه کن کنند. رفت و آمد بیش از حد بین دو کشور امکان ریشه کنی این ویروس را در هر دو کشور کاهش داده است. در افغانستان با وجود واکسیناسیون های متعدد در پلان ملی کنترل فلج اطفال، تا پایان ماه جون سال جاری، پنج مورد فلج اطفال شناسایی شده بود که پنج مورد از آنها در ولایت ننگرهار در شرق آن کشور و هم مرز با پاکستان زندگی می کردند.

برخی از مردم افغانستان به ویژه ساکنان مناطق جنوب و شرق کشور وجود ویروس فلج اطفال را باور ندارند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)