سرمایه فعلی شستا 39 هزار میلیارد تومان است

0
(0)

سرمایه فعلی شستا 39 هزار میلیارد تومان استخبرگزاری فارس: سرمایه فعلی شستا 39 هزار میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، گفت: با توجه به اینکه خروج از بنگاه‌داری در اولویت شستا قرار دارد 9 هلدینگ این شرکت به 5 هلدینگ در حوزه نفت و گاز، انرژی، بانک و بیمه، دارو و معدن و فلزات کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، مرتضی لطفی در نشست خبری اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در سال 1365 با نیت ارزش‌آفرینی و حفظ منابع کارگری و ذخایر بین‌النسلی از طریق سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری ذخایر کارگران ایجاد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 39 هزار میلیارد تومان سرمایه فعلی شستا است و 60 هزار میلیارد تومان ارزش سهام دارد که در 9 هلدینگ دارو، نفت و گاز، عمران و حمل و نقل، سیمان، فناوری‌های نوین و انرژی مشغول به فعالیت است.

لطفی با اشاره به اینکه شستا در حال خروج از بنگاه‌داری است،‌گفت: 9 هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به 5 هلدینگ کاهش خواهد یافت و شستا در حوزه نفت و گاز،‌انرژی، بانک و بیمه، دارو و معدن و فلزات مشغول به کار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت:‌خروج از بنگاه‌داری از برنامه‌های جدی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است و 8 شرکت از طریق اطلاعیه در جراید به فروش گذاشته شده است و تا پایان بهمن این 8 شرکت به فروش خواهد رسید.

وی افزود: با واگذاری بنگاه‌ها زمینه رقابت با بخش خصوصی را به حداقل می‌رسانیم و فضا را برای حضور بخش خصوصی پرقدرت‌تر و توانمند‌تر ایجاد می‌کنیم.

لطفی خاطرنشان کرد: حدود 132 شرکت متعلق به شستا با توجه به اینکه کوچک‌ مقیاس هستند در آینده به فروش گذاشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ادامه داد: در اولین نشست با 300 بازرگان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار شد و مذاکراتی داشتیم و ما شستا را عرضه کردیم و قرار شد در قالب کمیته‌های مشترک اقداماتی انجام بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه از ابتدای امسال تا کنون با 100 هیأت خارجی مذاکره داشتیم و قرار شد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جهت اقدامات مشترک برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

لطفی افزود: امسال فعالیتی با کشور آذربایجان برای ایجاد کارخانه دارو را شروع کردیم و در کشور عراق نیز کارخانه سیمان در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت:‌برای استفاده از منابع مالی کشورهای خارجی با صندوق‌های مالی مذاکره کرده‌ایم که به دلیل عدم استانداردهای مالی بین‌المللی در این بخش نتوانستیم به خوبی عمل کنیم و با استفاده از مشاورین امیدواریم بتوانیم صورت‌های مالی را در استفاده و شکل‌گیری صندوق‌های پولی ایجاد کنیم.

وی افزود: در دهه فجر نیز 9 پروژه به ارزش 450 میلیارد تومان در حوزه نفت،‌گاز و دارو به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی از داروهای سرطانی که در کشور از این به بعد تولید خواهد شد، رونمایی می‌‌شود.

لطفی یادآور شد: با توجه به داشتن منابع انسانی متخصص برنامه راهبردی را برای سال 1401 تدوین کرده‌ایم که اولویت آن خروج از بنگاه‌داری با رویکرد سهام است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته در جهت اشتغال‌زایی نیز پیشگام بوده‌ایم و 15 هزار نفر جذب نیرو به صورت مستقیم و 25 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم با بهره‌برداری از پروژه‌ها مشغول به کار می‌شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 18 پروژه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در دستور کار دارد که یکی از آنها پروژه ستاره خلیج‌فارس است که دو فاز دیگر آن تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

لطفی افزود: تا کنون 3 میلیارد و 800 میلیون یورو در این پروژه‌ها هزینه شده است و 400 میلیون یوروی دیگر نیز باید پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بیان داشت: با افتتاح پروژه ستاره خلیج‌فارس 1.5 برابر تولید بنزین فعلی را خواهیم داشت. 49 درصد سهام پروژه ستاره خلیج‌فارس متعلق به شستا و 51 درصد دیگر آن متعلق به دو مجموعه وزارت نفت است.

ارائه سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی

لطفی درباره بدهی دولت به تأمین اجتماعی اظهار داشت: بنا به اطلاعات موجود 140 هزار میلیارد تومان مطالبه تأمین اجتماعی از دولت است که دولت مکلف شده است در سال آینده بخشی از این بدهی را پرداخت.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال آینده تصویب کرده است که 50 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود که این اقدام در جهت جلوگیری از بحران در صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای است.

لطفی ادامه داد: پرداخت این بدهی در قالب تهاتر بدهی با بانک مرکزی است که تأمین اجتماعی تسهیلاتی را دریافت کرده بود.

وی بیان داشت: سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت تسهیلات خود سالانه 2 هزار و 600 میلیارد تومان سود تسهیلات پرداخت می‌کرد که تسویه این تسهیلات می‌تواند به این صندوق کمک کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قصد فروش شرکت ذوب آهن را دارید، گفت: در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن سه مشتری
دارد که ما حاضر هستیم صددرصد آن را واگذار کنیم.

لطفی بیان داشت: تا پایان سال ذوب‌آهن به سوددهی لازم خواهد رسید که این اقدام نیز در جهت افزایش قیمت فولاد در جهان است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن 3 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و 16 هزار نفر نیز مشغول به کار در این شرکت هستند و اگر ظرفیت تولید این شرکت که در حال حاضر 2 میلیون و 200 هزار تن است به 3 میلیون تن برسد، سوددهی آن تضمین خواهد شد و حدود 700 تا 800 میلیارد تومان سود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی درباره فروش شرکت‌های شستا گفت: با کشورهای خارجی مذاکراتی داشته‌ایم و مقرر شد شرکت لوازم خانگی پارس به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار شود و برند آن همچنان پارس باشد.

لطفی ادامه داد: بانک رفاه مذاکره‌ای را برای خرید یک بانک در آلمان در حال انجام است، علی‌رغم اینکه برجام اتفاق افتاده است، ولی هنوز به شرایط ایده‌آل در حوزه بانک نرسیده‌ایم و در حال احداث بانکی دیگر نیز در کشور عمان هستیم.

وی افزود: براساس مذاکرات صورت‌گرفته، بانک رفاه تنها می‌تواند 49 درصد از بانک آلمانی را خریداری کند و امیدواریم با این اقدام بتوانیم در جهت نقل و انتقال مالی بهتر عمل کنیم.

وی درباره واردات گوشی اپل توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی گفت: این شرکت بازرگانی و بین‌المللی است و اخیراً مجوز واردات 6 هزار گوشی اپل را دریافت کرده است که تاکنون 1400 گوشی آن تحویل داده شده است و این اقدام مشکلی به لحاظ قانونی نداشته است و اساسنامه این شرکت مغایر با چنین وارداتی نبوده است.

وی افزود: در آینده کارت الکترونیکی دراختیار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی قرار می گیرد که با استفاده از آن کار می‌توانند خدمات درمانی و بانکی لازم خود را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بیان داشت: حدود یک سال است که سبد سهام برای بازنشستگان را پیشنهاد داده‌ایم و در حال بررسی است تا بتوانیم به بازنشستگان سهام بدهیم.

لطفی افزود: ما در کنار فعالیت اقتصادی نگاهی به مجموعه اقتصادی نیز داریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر افرادی که در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی مشغول به کار می‌شوند، توسط یک هیأتی شاخصه‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که امتیازات لازم را کسب کنند، می‌توانند در شرکت مشغول به کار شوند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی درباره عدم به کارگیری بازنشستگان در شستا گفت: 40 تا 50 نفر از بازنشستگانی که در این مجموعه مشغول به کار بودند تبدیل وضعیت شدند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)