رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

0
(0)


کمیته ملی المپیک با وجود اینکه همیشه در تلاش بود از حاشیه دوری کند اما سال پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا، رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در سال ۱۴۰۰، حساس ترین سال کاری خود را پشت سر گذاشت. با وجود اینکه او در چهارسال گذشته تلاش کرده بود که کمیته ملی المپیک دچار حاشیه نشود اما این نهاد حواشی و ماجراهای زیادی داشت.

کمیته ملی المپیک در سالی که گذشت درگیر بازی های المپیک، برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران و سپس برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بود که هر کدام حواشی خاص را به همراه داشت.

* رکورد شکنی و سهمیه هایی که آب رفت

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

کاروان ایران در المپیک توکیو در ابتدا صاحب ۶۸ سهمیه شد که دو سهمیه غیر منتظره در زنان به دست آمد و البته دو سهمیه هم از دست رفت. ثریا آقایی در بدمینتون و پریسا جهانفکریان در وزنه برداری دو سهمیه  غیر منتظره به دست آوردند. اما پریسا جهانفکریان به دلیل مصدومیت و بهمن عسگری در کاراته به علت دوپینگ سهمیه های خود را از دست دادند.

در نهایت ایران با ۶۶ ورزشکار( ۱۰ زن و ۵۶ مرد) در المپیک توکیو شرکت کرد. البته رکورد سهمیه های ایران و تعداد حضور زنان ورزشکار ایران نیز در ادوار المپیک شکسته شد. ایران پیش از این در المپیک ریو با ۶۳ ورزشکار شرکت کرده بود که سهم زنان ۹ سهمیه بود.
 

* لباس کاروان دوباره حاشیه ساز شد

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

برای دومین بار در المپیک، لباس کاروان اعزامی ایران جنجالی شد. زمانی که از لباس رسمی کاروان در مراسم بدرقه در فرودگاه رونمایی شد،  نسبت به رنگ و طراحی لباس در فضای مجازی انتقاد زیادی شد. انتقادها بر این بود که در پروسه دو ساله روند طراحی لباس کاروان ایران چه گذشت که نتیجه آن این‌گونه مخاطبان را دلخور کرد. البته در نهایت کاروان ایران با همان لباس ها در مراسم افتتاحیه رژه رفت.

*رژه کاروان با پرچمداری صمد و رستمیان

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

کاروان ایران با نام “ستارگان ایران زمین” در المپیک توکیو شرکت کرد. پس از اینکه کمیته بین المللی المپیک از کشورها در خواست کرد که برای برابری جنسیتی دو پرچمدار مرد و زن در مراسم افتتاحیه داشته باشند، هانیه رستمیان تیرانداز ایران در کنار صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال به عنوان پرچمدار انتخاب شدند.

*کسب ۳طلا، ۲نقره و ۲برنز در المپیک توکیو

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

کاروان ورزشی ایران در ۱۷ رشته ورزشی ( کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، جودو، شنا، بدمینتون و کاراته) حضور داشت و  ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز را کسب کرد و در رده بیست و هفتم جدول مدالها قرار گرفت.

جواد فروغی در تپانچه بادی، سجاد گنج‌زاده در کاراته و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد صاحب مدال نقره شدند. امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی نیز ۲ برنزی ایران بودند.

زارع  پرچمدار ایران در مراسم اختتامیه بازی ها نیز بود.

*حاشیه سازی عجیب کمیسیون جنجالی ورزشکاران

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

بر خلاف اینکه تصور می‌شد، اختلافات و حاشیه‌های کمیسیون قبلی دیگر تکرار نشود اما در همان ابتدا مشخص شد خبری از فضای دوستانه و همدلی بین قهرمانان نیست و  شروع کار با انواع و اقسام کنایه‌ها و متلک گویی ها همراه بود.

سجاد گنج زاده، حسن یزدانی، ذبیح الله پورشیب، احسان حدادی، بهداد سلیمی، امین بوداغی، شهربانو منصوریان، مجتبی عابدینی، زهرا نعمتی، فرزانه فصیحی، حمیده عباسعلی، مصطفی نودهی، محمد رضا گرایی، نجمه خدمتی، حسین ساوه شمشکی از این طریق انتخابات، انتخاب شدند. محمد بیداریان، ندا شهسواری، ثریا آقایی و محمد باقری معتمد توسط رییس کمیته ملی المپیک انتصاب شدند و هادی ساعی که عضو کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک آسیا است، طبق آیین نامه عضو کمیسیون باقی ماند.

اولین حاشیه را کشتی رقم زد که نسبت به انتصابات رییس کمیته ملی المپیک اعتراض و عنوان کرد با توجه به جایگاه کشتی، باید حداقل یک نماینده از قهرمانان کشتی در این انتصابات قرار داده می شد. در واقع کشتی مدعی شد، صالحی امیری قول انتصاب حمید سوریان را داده بود که بعد زیر قول خودش زد. به این ترتیب فدراسیون کشتی مانع حضور گرایی و یزدانی در کمیسیون ورزشکاران شد.

علاوه بر آن در بین اعضا بر سر انتخاب رییس، نایب رییس، عضو هیات اجرایی  اختلاف شدیدی به وجود آمد. حدادی مدعی شد که تقسیم پست ها از قبل انجام شده است. دو دستگی از جلسه دوم  کمیسیون شکل گرفت و وقتی بهداد سلیمی به عنوان عضو هیات اجرایی انتخاب شد، حدادی، ساعی و منصوریان نشست خبری گذاشتند و همه این مشکلات به وجود آمده را گردن صالحی امیری انداختند.

البته بین این تحریم کنندگان جلسات کمیسیون هم اتحاد نبود چرا که ساعی و منصوریان در جلسه سوم کمیسیون حاضر شدند.

به این ترتیب سجاد گنج زاده رییس، نجمه خدمتی نایب رییس و بهداد سلیمی هم به عنوان نماینده کمیسیون در هیات اجرایی انتخاب شدند.

بهداد سلیمی، زهرا نعمتی، حمیده عباسعلی، مجتبی عابدینی، محمد باقری معتمد و سجاد گنج زاده هم عضو مجمع کمیته ملی المپیک شدند.

*انتخاباتی که ۲ بار به تعویق افتاد

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

کمیته ملی المپیک ابتدا اعلام کرد که انتخابات در هفته اول بهمن ۱۴۰۰ برگزار می شود اما سپس هیات اجرایی تصمیم گرفت که به دلیل برگزار نشدن انتخابات تعدادی از فدراسیون ها، انتخابات را ۱۷ اسفند برگزار کند. اما از همان موقع، زمزمه تعویق مجدد انتخابات به گوش می رسید که عامل آن را هم برخی اعضای هیات اجرایی دانستند.

پس از آن در بهمن مشخص شد بندی در اساسنامه کمیته ملی المپیک وجود دارد مبنی براینکه آیین نامه برگزاری انتخابات باید به تایید IOC و مجمع برسد و چون اصلا هیات اجرایی به بحث آیین نامه ورود نکرده بود، بنابراین امکان برگزاری انتخابات در ۱۷ اسفند فراهم نشد و این مجمع به یک مجمع عادی تبدیل شد.

انتقادات زیادی به هیات اجرایی وارد شد که چرا زودتر به بحث آیین نامه برگزاری انتخابات ورود نکرده و تعلل اعضای آن باعث تعویق انتخابات شده است. این انتقادات به مذاق مجید شایسته یکی از اعضا خوش نیامد و از هیات اجرایی قهر کرد اما دو هفته بعد دوباره در جلسات شرکت کرد.

*کشتی روبروی کمیته ملی المپیک

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

در سال ۱۴۰۰، تنها رییس فدراسیونی که همیشه از کمیته ملی المپیک انتقاد کرد، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی بود. او  به نحوه حمایت مالی صالحی امیری نسبت به کشتی انتقاد داشت. پس از آن در مورد انتصابات صالحی امیری در کمیسیون ورزشکاران اعتراض داشت. سپس خواستار  استعفای اعضای بدون فدراسیون هیات اجرایی (مجید شایسته، عبدی افتخاری، علی دادگر، مجید کیهانی و علیرضا رحیمی ) شد. 

در روز مجموع ۱۷ اسفند نیز دبیر و اعضای هیات اجرایی بیشترین چالش را با هم داشتند به گونه ای که دبیر نسبت به بودجه فدراسیون کشتی اعتراض داشت و همچنین ایراداتی را نسبت به گزارش مالی فدراسیون گرفت. کار به جایی رسد که حتی پای مسائل گذشته هم به میان آمد و زمانی که دبیر از اعضای هیات اجرایی انتقاد کرد، آنها هم دوره قبل هیات اجرایی را یادآوری کردند که دبیر نایب رییس بود و بودجه کشتی را کم کرد.

*سئول نشینان به جلسه با باخ نرفتند

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

رضا صالحی رییس کمیته ملی المپیک و حمید سجادی وزیر ورزش در سفری که پکن میزبان بازی های المپیک زمستانی داشتند قرار بود با توماس باخ رییس IOC جلسه بگذارند اما ناگهان اعلام شد جلسه مسئولان ورزش ایران با باخ لغو شده چراکه زودتر از موعد به ایران برگشتند. البته بعدا صالحی امیری در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که وزیر این جلسه را لغو کرده است. این جلسه از آن جهت مهم بود که فدراسیون های ژیمناستیک و دوچرخه سواری با فدراسیون های جهانی خود دچار چالش هستند و نزدیک بود کار به تعلیق هم بکشد و بهترین فرصت بود که مسئولان ورزش در مورد این چالش ها با باخ صحبت کنند که این فرصت از دست رفت.

*مهمترین رویدادهای پیش رو

رکوردشکنی در کسب سهمیه‌ و جنجال عجیب «قهرمانان»!

کمیته ملی المپیک رویدادهای مهمی را در پیش دارد. بازی های کشورهای اسلامی و بازی های آسیایی هانگژو در پیش است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ باید انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود.

بازی های کشورهای اسلامی در مرداد به میزبانی قونیه ترکیه برگزار می شود که سرپرستی کاروان آن بر عهده اصغر رحیمی است  و ایران در ۱۶ رشته (تنیس روی میز ، تیروکمان ، دوومیدانی ، کیک بوکسینگ، جودو ، بسکتبال، تکواندو ، کاراته ، والیبال ، هندبال ، وزنه برداری ، دوچرخه سواری و شمشیربازی در هر دو بخش مردان و زنان و رشته های کشتی ، شنا  و ژیمناستیک در بخش مردان ) حضور دارد.

بازی های آسیایی در اواخر شهریور به میزبانی هانگژو چین آغاز می شود که سرپرستی کاروان آن برعهده پیمان فخری است و ایران در  ۳۱ رشته (دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، شمشیر بازی، والیبال، تیراندازی، قایقرانی، وزنه‌برداری، کشتی، تکواندو، کاراته، کوراش، ووشو، ورزش های صعودی، کبدی، اسکیت، تیراندازی باکمان، فوتبال، هندبال، شنا-شیرجه-واترپلو، ژیمناستیک، دوچرخه سواری، شطرنج، بازیهای الکترونیک، سپک تاکرا و تنیس روی میز،اسکواش، بدمینتون، تنیس، سه گانه  و سوارکاری) به رقابت می پردازد.

*مهمترین اتفاق پیش رو

انتخابات کمیته ملی المپیک ابتدا قرار بود ۱۷ اسفند برگزار شود که به دلیل تصویب نشدن آیین نامه، مجمع ۱۷ اسفند به مجمع عمومی تبدیل شد. در این مجمع، ۱۷ نفر به برگزاری انتخابات در فصل بهار و ۲۲ نفر به برگزاری آن بعد از بازی‌های آسیایی رای دادند و به این ترتیب انتخابات کمیته ملی المپیک به بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو موکول شد. بازی های آسیایی اوایل مهر ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)