روایتی از قیام مردم تبریز در یک مستند +‌ تصاویر

0
(0)
چهلمین روز

مستند "چهلمین روز" با محوریت قیام مردم تبریز، کاری از گروه سیاسی شبکه دو روز شنبه (۲۸ بهمن ماه) ساعت ۲۰ روانه آنتن می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه دو، این مستند به ریشه‌های حوادث روز ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان ماجرای ۱۹ دیِ قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.

در این اعتراضات، برای نخستین بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد. همچنین گفته می‌شود، شعار «مرگ بر شاه» برای اولین بار در این تجمعات سرداده شد. ۴۰ روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، جهرم و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث کشته شدن عده‌ای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانه‌های خارجی به اعتراضات ایران شد.

مردم تبریز همواره در کانون رویدادها و حوادث تاریخی ایران با محوریت ولایت پذیری و مبارزه با استبداد حضور موثر داشته و در دوران مشروطه، بازیگر نقش اصلی قیام عدالتخواهی مردم ایران در مبارزه با استبداد قاجار را عهده دار بودند. نقشی که در کمتر از یک سده بعد، بار دیگر خودش را بروز داد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)