رتبه بیستم ایران در ناوگان کشتی‌های اقیانوس‌پیما

0
(0)

رتبه بیستم ایران در ناوگان کشتی‌های اقیانوس‌پیماخبرگزاری فارس: رتبه بیستم ایران در ناوگان کشتی‌های اقیانوس‌پیما

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رتبه نامناسب بنادر ایران در شاخص رقابت‌پذیری بنادر دنیا و همچنین زیرشاخص کیفیت بنادر، گفت: ایران با 229 فروند کشتی اقیانوس‌پیما 1.1 درصد ظرفیت ناوگان اقیانوس‌پیمای دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد راستاد امروز در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور به سانحه سانچی و جان باختن خدمه ایرانی این کشتی نفت‌کش اشاره کرد و گفت: با بررسی‌های همه‌جانبه در خصوص علل وقوع سانحه سانچی پاسخی شفاف ارائه خواهیم داد.

وی افزود: سازمان جهانی دریانوردی نیز از نتایج بررسی این سانحه استفاده می‌کند و حتی ممکن است در برخی موارد به اصلاح مقررات در صنعت کشتیرانی بیانجامد.

راستاد ادامه داد: آنچه که ضرورت دارد جامعه دریایی کشور به آن توجه کند این است که امکانات خود را به کار گیریم تا از بازار جهانی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شرکت‌های کشتیرانی راهبردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنند تا در این فضای پررقابت حداکثر بهره‌وری را داشته باشند.

راستاد بیان کرد: درآمد سالانه کشتیرانی‌های دنیا از محل کرایه حمل 388 میلیارد دلار است که 5 درصد حجم تجارت جهانی محسوب می‌شود.

وی افزود: 229 فروند کشتی اقیانوس‌پیمای ما 1.1 درصد ظرفیت کل ناوگان دنیا را به خود اختصاص داده است و ما در بین کشورهای صاحب کشتی اقیانوس‌پیما رتبه 20 را داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حمل‌ونقل کانتینری جایگاه ما ضعیف‌تر است؛ سالانه 145 میلیون TEU کانتینر در دنیا جابه‌جا می‌شود که این رقم در بنادر ما حداکثر سالانه 3 میلیون TEU است که بخشی از آن هم توسط لاینرهای خارجی در بنادر ما تخلیه یا بارگیری می‌شود.

راستاد با تأکید بر اینکه تربیت و آموزش دریانوردان برای افزایش سهم بیشتر از دریا ضرورت دارد، گفت: 1.7 میلیون نفر دریانورد در دنیا داریم و در 4 سال آینده 16 هزار و 500 نفر دریانورد در دنیا در رده افسری نیاز خواهیم داشت که ضرورت دارد ما در این حوزه تلاش کنیم.

وی گفت: در زمینه فعالیت‌های بنادر شرایط ما به گونه‌ای است که باید ارتقای رقابت‌پذیری بنادر خود را دنبال کنیم اما اگر بخواهیم در حوزه خدمات بندری رشد کنیم باید رقابت‌پذیری بنادر را ارتقا دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: هم اکنون موضوع بنادر با آبخور 17 متر به بالا و ظرفیت 20 هزار TEU با پس‌کرانه مناسب در دنیا مطرح است و قطعاً خیلی از بنادر که گلوبال‌ هاپ هستند با این وضع به بنادر فیدری تنزل می‌یابند و ما باید بنادر خود را زودتر توسعه دهیم زیرا میزان رقابت‌پذیری ما تعیین‌کننده جایگاه ما در بنادر دنیا است.

راستاد اضافه کرد: درباره شاخ ص رقابت‌پذیری ما در سال 2017 رتبه 62 جهانی را به دست آوردیم در حالی که 2 کشور منطقه رتبه‌های 17 و 25 را دارند.

وی گفت: در شاخص حمل‌ونقل رتبه جهانی ما 57 بود در حالی که آن دو کشور منطقه رتبه‌های 5 و 13 را دارند؛ در زیرشاخص کیفیت رتبه بنادر ما 71 بود در حالی که دو بندر مذکور در منطقه رتبه‌های 4 و 3 را داشتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: این امر همه از سوی یک ارگان بین‌المللی رسمی مطرح شده است.

راستاد ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی راهکارهای مستقیم و مدونی برای ارتقای رقابت‌پذیری بنادر را در دستور کار قرار داده است ضمن آنکه رقابت‌پذیری ترمینال اپراتورها نیز ضروری است و ما حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی 2400 هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی دنبال انبارداری نیستیم بلکه موضوع مراکز لجستیک، مراکز ارزش افزوده و مراکز تولید را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: شکل گیری خوشه‌های صنایع بندری، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری امکانات بندری از موضوعاتی است که به صورت جدی دنبال می‌شود تا رقابت‌پذیری بنادر افزایش یابد.

راستاد ادامه داد: اتصال ریلی به بنادر نیز به صورت جدی دنبال می‌شود و بخشی از منابع حاصل به توسعه دسترسی بنادر به ریل و راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

وی افزود: در حوزه گردشگری دریایی به ارتقای کیفیت و کمیت نیاز داریم، مارین‌های خوبی در سواحل جنوب و شمال کشور ایجاد شده است و از سازندگان و تولیدکنندگان شناورهای گردشگری دریایی حمایت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تأکید کرد: در حوزه سالویج و نجات کشتی‌ها نیازمند شرکتی دارای برند و در حوزه بین‌المللی هستیم و سازمان از شکل‌گیری چنین شرکتی با قابلیت‌های مهم مذکور حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)