دانش‌آموز تنبل در نظام آموزشی کنونی وجود ندارد/ برگزاری آزمون در دوره ابتدایی زمینه‌ساز کتاب‌زدگی است

0
(0)

دانش‌آموز تنبل در نظام آموزشی کنونی وجود ندارد/ برگزاری آزمون در دوره ابتدایی زمینه‌ساز کتاب‌زدگی استخبرگزاری فارس: دانش‌آموز تنبل در نظام آموزشی کنونی وجود ندارد/ برگزاری آزمون در دوره ابتدایی زمینه‌ساز کتاب‌زدگی است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموز تنبل در نظام آموزشی منسوخ شده‌ است، گفت: تفاوت‌های فردی داریم اما دانش‌آموز تنبل نداریم.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در خصوص ممنوعیت آزمون‌های دوره ابتدایی اظهار داشت: خوشحالم در این فشار اجتماعی و روندی که مبدل به یک عادت شده و روز به روز هم افزوده می‌شود، مسئله کنکور و برگزاری آزمون‌های شبه کنکوری در یک تصمیم خردمندانه و انقلابی، علی‌رغم همه جریان‌های جاری و فشارهایی که وجود دارد، برای متوازن کردن ابعاد فکری، جسمی و روحی دانش‌آموزان، رسماً ممنوع اعلام شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت دوران ابتدایی تصریح کرد: اینکه ما در مدارس ابتدایی که دوران ایجاد انس و علاقه به مدرسه و دوران شادی و نشاط و ایجاد علاقه به تحصیل و تفکر به جای انباشت حافظه است، بیاییم آزمون‌های استرس‌زا و ایجادکننده اضطراب برگزار کنیم و به نوعی آنها را برای کنکور آماده کنیم چندین مسئله رخ می‌دهد؛ اول اینکه دانش‌آموز دچار کتاب‌زدگی می‌شود و از فرهنگ اصیل کتاب‌خوانی دور می‌شود و آن قدر کتاب تست و کنکور می‌خواند که دیگر از کتاب خوشش نمی‌آید.

وی ادامه داد: مسئله دوم اینکه ما انباشت حافظه می‌کنیم در صورتی که ما باید تفکر خلاق، نوآورانه و نقاد و گفتمان را توسعه دهیم، این است که این‌ آزمون‌ها نمی‎گذارند زیرا تنها به بعد ذهنی می پردازند؛ بنابراین اضطراب‌های پی در پی که در ارتباط با این آزمون‌ها ایجاد می‌شود، از نظر روحی به دانش‌آموز آسیب می‌زند. دانش‌آموز دبستانی تحمل این همه اضطراب و استرس را ندارد.

حمیدی به بُعد دیگری از مضرات آزمون‌های دوره ابتدایی اشاره کرده و تأکید کرد: در این آزمون‌های پر استرس و اضطراب، تنها تعداد محدودی از بچه‌ها موفق به کسب نمره بالا می‌شوند که آثار سوء آن برای سایرین، این است که مُهر ناتوانی به پیشانی‌شان می‌خورد و اعتماد به نفس خیل وسیعی از دانش‌آموزان را نشانه‌گیری می‌کند. در واقع در نظام آموزشی دانش‌آموز تنبل نداریم؛ این حرف منسوخ شده‌ای است. ما تفاوت‌های فردی داریم اما دانش‌آموز تنبل نداریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: هر دانش‌آموزی در یکی از مقوله‌های زندگی استعداد دارد که باید بگردیم و آن استعداد را کشف کنیم. این استعدادها باید دامن زده شود. اما کنکورزدگی استعدادکُش است و فقط استعداد سرعت تست‌زنی، استعداد حافظه‌پروری را شاخص و ملاک توانایی دانش‌آموز می‌کند در صورتی که یکی استعداد هنری، یکی ورزشی، یکی استعداد شغلی، یکی استعداد مهارتی خاص و مثلاً برخی مشاغل اجتماعی در حوزه‌های مختلف برق، صنعت و… که در زندگی مورد نیاز است را دارد.

وی با اشاره به نقش معلمین درس تربیت‌بدنی در نظام تعلیم و تربیت یادآور شد: دبیران تربیت‌بدنی و مراقبین سلامت متوازن کننده رشد ابعاد فکری، جسمی و روحی دانش‌آموزان هستند. در ساعت درس تربیت‌بدنی است که دانش‌آموزان شاد می‌شوند چون با فطرت‌شان سازگار است و لذت می‌برند و انس به مدرسه بیشتر ایجاد می‌شود.

حمیدی اضافه کرد:‌ دانش‌آموزان در میدان عمل، رفتارهای اجتماعی را تمرین می‌کنند و مهارت پیدا می‌کنند، ما نیاز داریم این فرصت را افزایش دهیم؛ نیاز داریم با رویکردهای تلفیقی مثل تلفیق بازی‌های ورزشی با مفاهیم علمی، علاقه‌مندی بچه‌ها را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: ماهیت این آزمون‌ها به گونه‌ای است که در واقع دانش‌آموزان از درون از آن رنج می‌برند، آموزش توأم با لذت از محورهای نظام تعلیم و تربیت مترقی است، نه آموزش توأم با استرس و اضطراب. ما نیاز داریم آحاد جامعه در آینده و نسل‌های دیگر، از یک رشد همه جانبه در تمام ابعاد وجودی شخصیتی، برخوردار باشند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)