داستان‌های علمی تخیلی در گزارش‌های روزانه رهبران جهان!

0
(0)

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، «گاه شماری پیشگویی مرگ فرهنگی» در آینده نزدیک انجام می شود. پس از شایعات حمله بیولوژیکی به دبیرستان ها، نیروهای مسلح باید شهروندان فرانسوی و اروپایی را از “شهر بزرگ” تخلیه کنند. این پاتوژن نوعی ویروس کرونا است که باعث مشکلات حاد تنفسی و عفونت می شود. اما سربازان با چالشی روبرو می شوند که پیش بینی نمی کردند. در این دنیای علمی تخیلی، شهروندان بر اساس آنچه می خواهند ببینند، بشنوند و باور کنند به جوامع کوچکتر یا “مناطق امن” تقسیم می شوند.

این منطقه مناسبی برای دشمن است تا عملیات گسترده اطلاعات نادرست انجام دهد و مردم را نسبت به نیروهای مسلح بی اعتماد کند.

ویرجینی تورنی، یکی از نویسندگان این داستان گفت: «اخبار جعلی امروز در همه جا وجود دارد. این یک واقعیت است که گروه‌ها اخبار جعلی را باور می‌کنند.»

داستان های علمی تخیلی و بودجه ارتش فرانسه

به گزارش فرانس 24، مجلس نمایندگان فرانسه روز چهارشنبه بودجه ارتش را به رای گذاشت و اکنون به رای نهایی در مجلس سنا می رسد. انتظار می رود از سال 2024 تا 2030، بودجه نظامی به میزان 413 میلیارد یورو افزایش یابد که یک سوم بیشتر از دوره هفت ساله قبلی است. پروژه های علمی تخیلی، از جمله تیم قرمز، در بسته بودجه 10 میلیارد یورویی «نوآوری» گنجانده شده است.

در پی حمله روسیه به اوکراین، امانوئل ماکرون و دولت او معتقدند که برای مقابله با تهدیدات مدرن آینده، فرانسه باید بودجه نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

فرآیند خلاق

ویرجینی تورنی پست شغلی وزارت نیروهای مسلح را برای یک نویسنده علمی تخیلی در لینکدین دید و درخواست داد. او محقق علوم سیاسی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه است و قبل از درخواست برای این شغل، داستان علمی تخیلی نوشته و منتشر کرده است.

به گزارش فرانس 24، او به همراه بیش از 10 نویسنده و طراح گرافیک برای پیوستن به تیم قرمز انتخاب شد. هیچ یک از آنها عضو نیروهای مسلح نیستند و کار آنها ایجاد داستان ها و گرافیک هایی است که تهدیدات احتمالی را بین سال های 2030 تا 2060 پیش بینی می کند تا نیروهای مسلح به آنها فکر کنند.

دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (PLS) این پروژه را مدیریت می کند. دو مشاور، هر دو متخصص در انسان‌شناسی، مسئول ارزیابی ایده‌ها هستند. این دانشگاه همچنین گروهی از محققان و دانشمندان را گرد هم آورده است تا در صورت نیاز به دانش و تخصص خاص، تیم قرمز با آنها تماس بگیرد.

مخفیانه و بی سر و صدا

ایجاد محتوا برای ارتش با هویت برخی از اعضای تیم قرمز به عنوان نویسندگان آزاد و طراحان گرافیک مطابقت ندارد.

تورنی به فرانس 24 گفت: «برخی از نویسندگان با نام مستعار کار می کنند. همکاری آزاد با ارتش برای برخی از نویسندگان داستان های علمی تخیلی که نویسندگی شغل تمام وقت آنهاست، می تواند بسیار بسیار پیچیده باشد. زیرا طبق تعریف، داستان علمی تخیلی منطقه ای در برابر نخبگان حاکم است و نظام را رد می کند.

فرمانده ژان باپتیست کولا از سازمان دفاع نوآورانه نیروهای مسلح معتقد است داستان‌سرایی‌هایی مانند تورنی ارتش فرانسه را از تفکر گروهی متعارف خارج می‌کنند و توضیح می‌دهد: «در قرن بیست و یکم، زمانی که با بحران‌های کنونی و بحران‌های آینده روبرو هستیم، شما نیاز دارید. بدانید که چگونه افرادی در اطراف خود دارید که شما را از پیش داوری ها، پیش داوری ها و ساختارهای سازمانی کلاسیک دور می کنند.

آیا این اقدام فرانسه جدید است؟

نیروهای مسلح فرانسه اولین گروهی نیستند که وارد دنیای علمی تخیلی می شوند. سال‌هاست که انجمن سیگما خدمات مشاوره‌ای مبتنی بر داستان‌های علمی تخیلی را به کارمندان آمریکایی ارائه می‌دهد. وزارت دفاع انگلیس هم سراغ این ژانر رفت. این وزارتخانه امسال “هشت چشم انداز آینده” نوشته پیتر سینگر و آگوست کول، دو نویسنده مشهور آمریکایی در ژانر علمی تخیلی را ارائه کرد.

اما کولاس معتقد است که روش فرانسوی متفاوت است، و در حالی که انگلیسی زبانان بسیار بر فناوری متمرکز هستند، فرانسوی ها گروهی از نویسندگان را گرد هم آورده اند تا به مسائل مربوط به فلسفه، جامعه شناسی و روانشناسی بپردازند.

چرا علمی تخیلی؟

این داستان ها جایگزین گزارش های چند صفحه ای می شوند که تصمیم گیرندگان باید بخوانند.

فرمانده کولاس می گوید این داستان ها مانند یک مینی نتفلیکس هستند و می افزاید: «به همین دلیل است که امروز، از جمله شخص رئیس جمهور، آنها به این داستان ها دسترسی دارند و در زمینه و شرایط تهدیدها غوطه ور هستند. این یک تغییر خوشایند نسبت به گزارش هایی است که رئیس جمهور هر روز می بیند، که می تواند مبهم و خشک باشد.»

کولاس می گوید امانوئل ماکرون حتی درخواست یک خط مستقیم و شدیداً محافظت شده را داده است تا بتواند مسائل خود را با تیم قرمز مطرح کند.

برنامه بعدی تیم قرمز چیست؟

به گزارش فرانس 24، قرمزپوشان فعلا ماموریت خود را به پایان رسانده اند. فصل چهارم و پایانی سناریوها اواخر خرداد ماه تقدیم نیروهای مسلح می شود. دو داستان در اوایل سال 2024 در کتابفروشی‌ها منتشر می‌شود. داستان‌هایی که قرار است در دسترس عموم قرار گیرند، برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه، ویرایش می‌شوند.

کولاس مطمئن است که این پروژه دو میلیون دلاری ارزشش را دارد.

او می‌گوید: «ما در حال بررسی گزینه‌های عملی هستیم، شاید یک برنامه بلندپروازانه‌تر که به بخش دفاعی محدود نمی‌شود». آنچه مسلم است این است که ماجرا به پایان نخواهد رسید. فرمت تغییر خواهد کرد و شاید افراد بیشتری جذب شوند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)