داروغه‌زاده: شخصا به‌دنبال فیلمهای حاشیه‌دار بودم/ سیمرغ هنر و تجربه و سیلمرغ بلورین برای فیلم اولیها

0
(0)

داروغه‌زاده: شخصا به‌دنبال فیلمهای حاشیه‌دار بودم/ سیمرغ هنر و تجربه و سیلمرغ بلورین برای فیلم اولیها

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.

گفت و گو با ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا؛ نشست ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه با حضور اهالی رسانه در پردیس سینمایی ‌ملت برگزار شد.

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای این نشست گفت: امسال سی‌وششمین سالی است که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود. در ابتدا از همه رسانه‌ها تشکر می‌کند که در طی این ادوار همواره در کنار جشنواره بوده‌اند. همانطور که می‌دانید جشنواره فیلم فجر دو محور اصلی دارد یکی محور رقابتی جشنواره است و دیگر بخش جشنی است که برای سینمای ایران در دهه فجر. امسال سعی شد که هر دو محور به صورت همزمان جلو رفت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته رسانه‌هابه آن معترض بودند بحث تعدد فیلم‌های حاضر در جشنواره بود. امسال بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره فجر، 22 فیلم در بخش رقابتی راه یافت. هچنین دو مستند به نمایش در می‌آید که پیش از این اسامی آنها اعلام شد. امسال ما سیمرغ هنر و تجربه را خواهیم داشت. سعی کردیم رویکرد جشنواره، رویکردی عادلانه باشد و تمام تلاشمان را در این مسیر به کار گرفتیم.

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: امسال ما برای نمایش فیلم‌ها قرعه کشی کردیم که حقی از فیلمسازان ضایع نشود. یکی دیگر از کارهایی که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به آن نگاه ویژه‌ای شد اکران‌های استانی و نمایش برای کودکان و نوجوانان بود.

داروغه‌زاده اعلام کرد: امسال در کنار مراسم‌های بزرگداشت، ما نکوداشت علی معلم را خواهیم داشت که سال گذشته در کنار ما بود و امسال دیگر او را کنار خود نداریم.

وی بیان کرد: امسال برای مهمان‌های جشنواره‌ اعم از فیلمسازان، مدیران رسانه و اعضای خانه سنیما در پردیس سینمایی باغ کتاب به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند و همانطور که پیش از این اعلام شد در پردیس ملت هم میزبان اهالی رسانه‌ خواهیم بود.

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، گفت: در آیین نامه امسال کمترین تغییرات را داشتیم. ما به هیچ عنوان علاقه‌مند به تغییر در آیین‌نامه جشنواره نیستیم ولی این مهم زمانی محقق می‌شود که دبیر جشنواره هرسال عوض نشود. راجع به فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی باید بگویم که این فیلم امسال پروانه نمایش دریافت و برای شرکت در جشنواره فیلم فجر فرم پر کرد؛ اما خودشان انصراف دادند. امسال ما در بخش اصلی جشنواره، یک سیمرغ بلورین داریم که به یکی از فیلمسازان اول جشنواره می‌دهیم.

وی افزود: هر چقدر رسانه‌ها انتقاد کنند به نفع مدیران است،‌ چرا که نقص‌ها آشکار می‌شود و مدیر می‌تواند در صدد رفع آن برآید. گفته شد که فیلم‌های حاشیه‌دار در انتخاب کنار گذاشته شده‌اند، به هیچ عنوان این گفتمان صحت ندارد و هیچ بحثی درباره این موضوع مطرح نشده است. هیئت انتخاب جشنواره تا لحظه آخر در حال بررسی فیلم‌ها بوده‌اند. تمام فیلم‌هایی که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای هستند که می‌تواند بعد از جشنواره به راحتی پروانه نمایش دریافت کنند. البته من به شخصه به دنبال فیلم‌های حاشیه‌دار بودم.

داروغه‌زاده در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: درباره خبرنگاران باید بگویم که به هیچ عنوان تعداد کارت‌های اختصاص یافته به خبرنگاران کاهش نیافته است. جشنواره فیلم فجر جدا از سینمای ایران نیست، به همین خاطر ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که فیلم‌هایی که شایستگی لازم را داشته باشند، در جشنواره فجر به رقابت بپردازند. به هیچ عنوان جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به سال‌های گذشته کوچک‌تر نشده است؛ امسال حتی جشنواره فیلم‌فجر در منطقه آزاد اروند بخش تجلی اراده ملی‌ را برگزار می‌کند؛ تنها کاهشی که امسال در جشنواره صورت گرفته‌ است فیلم‌های حاضر در جشنواره است. بخش سیمرغ و پروانه‌ها با تعامل جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک برگزار می‌َشود. صاحبان آثاری که در این بخش به نمایش در می‌آیند به صورت کامل به نمایش فیلم‌هایشان در بخش سیمرغ و پروانه‌ها رضایت پیدا کردند.

وی افزود: درباره حامی مالی جشنواره، من به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، با توجه به تصمیمی که شورای سیاستگذاری گرفته‌اند، دخالتی در این بخش ندارم. امسال صندوق اعتباری هنر طبق قراردادی که با سازمان سینمایی بسته‌،‌ حامی مالی جشنواره بوده‌ است؛ اما متاسفانه نتوانسته بودجه لازم را برای برگزاری جشنواره فراهم کند، به همین خاطر تمام هزینه‌ها را سازمان سینمایی پرداخته کرده است. درباره انتخاب کاخ جشنواره، برج میلاد دیگر جوابگوی حجم بالای مهمانان جشنواره را نداشت، به همین خاطر از همان اول، دو گزینه مطرح شد اول پردیس سینمایی ملت و دوم پردیس سینمایی چارسو، که دست آخر پردیس ملت انتخاب شد. ما برای شروع تغییرات تصمیم گرفتیم که کاخ جشنواره را از برج میلاد، جا به جا کنیم.

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر گفت: درباره عدم حضور برخی از فیلمسازان در جشنواره باید گفت که برخی از فیلمسازان تصمیم می‌گیرند که فیلم‌هایشان به درد جشنواره نم
ی‌خورد بلکه فیلم، فیلم گیشه و اکران است؛ به همین خاطر آن را برای شرکت در جشنواره نمی‌فرستند. درباره حضور آقای رضاداد، او یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است و همانطور که می‌دانید دبیر جشنواره به تنهایی قدرت تصمیم‌گیری ندارد.

این خبر در حال تکمیل است…

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)