حادثه کنسولگری ایران در عراق/همدردی‌های تهران با کابل/آخرین اخبار انتخاباتی

0
(0)

به گزارش ایسنا،‌ آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا از موضوعات پربازدید امروز بود.

برخی منابع خبری اعلام کردند که تعدادی از شهروندان عراقی در واکنش به ترور یک فعال مدنی به نام ایهاب جواد در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا تجمع و اقدام به آتش زدن لاستیک در اطراف کنسولگری و همچنین سوزاندن کانکس‌نگهبانی در خارج از کنسولگری کردند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن تعرض به کنسولگری ایران در کربلا گفت: در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ انتظار داریم که دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

سعید خطیب زاده توضیح داد: متأسفانه شب گذشته عده ای به کنسولگری ایران در کربلا تعرض داشتند. از همان ابتدا سرکنسولگری ایران در کربلا و سفارت ایران در بغداد با مراجع ذیربط در این منطقه ارتباط گرفتند و نیروهای امنیتی با این افراد ناشناس که اقدام به تعرض کرده بودند برخورد کردند. 

در پی حوادث شب گذشته کربلا، سفیر عراق در وزارت خارجه کشورمان حضور یافت و اظهار کرد: دولت عراق بعنوان دولت پذیرنده در خصوص تضمین امنیت و ایمنی اماکن نمایندگی ها متعهد می باشد.

نخست وزیر عراق هم در گفت و گویی با شبکه قطری الجزیره با بیان اینکه ایرانی ها ثابت کردند که واقع گرا هستند و تلاش می کنند که از دولت (عراق) حمایت و از تضعیف دولت توسط شبه نظامیان ممانعت کنند، گفت: م هم تلاش می کنیم که عراق را به مکان دیدار رقیبان، فضای صلح و گفت‌وگوهای منطقه‌ای تبدیل کنیم. ما از هر فرصتی برای ایجاد ثبات در منطقه حمایت می کنیم.

اعلام زمان دقیق آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم از پربازدیدهای انتخاباتی امروز بود.

بر این اساس از ساعت ۸ صبح فردا (۲۱ اردیبهشت) ثبت نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز می شود.

ثبت نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می شود و داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند. زمان ثبت نام از ساعت ۸ الی ۱۸ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود.

در حالی ثبت‌نام نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از فردا آغاز می‌شود که هنوز بسیاری از کسانی که بارها نامشان در رسانه‌ها به عنوان کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد یا خیر.

جدول مشخصات کسانی را که به صورت رسمی اعلام کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام خواهند کرد را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

در همین ارتباط مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در توضیح اینکه چرا عارف برنامه ای به جبهه اصلاحات ارائه نداده است، گفت: عارف هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است.

علیرضا خامسیان با اشاره به اینکه عارف ذاتا انسانی برنامه محور است، افزود: برای بحث انتخابات برنامه باید وقتی اعلام شود که فرد اعلام کاندیداتوری کرده باشد. عارف تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نکرده است و هر زمان اعلام کند، مطمئنا برنامه هایش با رویکرد وحدت و همگرایی  برای افکار عمومی از جمله  اصلاح طلبان بازگو شده و ارائه داده می شود.

از طرف دیگر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،‌ نایب رییس مجلس شورای اسلامی که داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است، برنامه‌ انتخاباتی خود را تحت عنوان «گفتمان دولت مردم» و با شعار «دولت سلام» منتشر شد.

آیت الله احمد جنتی،‌ دبیر شورای نگهبان هم در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و گفت: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.

دیگر اخبار انتخاباتی را در لینک های زیر دنبال کنید.

قطعا با شورای نگهبان همکاری خواهیم کرد/ مصوبه ساماندهی ثبت نام‌ها را اجرا می‌کنیم

مردم تحمل دولت‌های ریاستی را ندارند /در انتخابات به رفتارها توجه کنیم

تکلیف کاندیدای شورای ائتلاف تا پایان هفته مشخص می‌شود

آیت‌الله رئیسی براساس تکلیف و مصلحت نسبت به کاندیداتوری تصمیم خواهد گرفت

منتقدان و رقبای دولت فعلی شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند

کاندیداتوری رئیسی خیال بسیاری را راحت می‌کند/اصلاح‌طلبان مُهره کلیدی ندارند

انتخاب مردم از میان چهره های اصول گرا خواهد بود

***

واکنش‌ها در پی حادثه تروریستی در دشت برچی کابل افغانستان هم از دیگر موضوعات خبرساز بود.

در حمله ترورریستی به یک مدرسه دخترانه در کابل، نزدیک به ۷۰ تن که اکثر آنها دختران نوجوان دانش‌آموز بودند کشته شدند. 

وزیر امورخارجه کشورمان پس از این حادثه تروریستی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند؛ تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند.

محمد حنیف اتمر،‌ وزیر امور خارجه افغانستان هم از پیام همدردی ظریف در پی حمله تروریستی اخیر در کابل قدردانی کرد و در پیامی توییتری نوشت: تشکر از هم‌دردی و همبستگی‌تان دوست و برادر عزیز.

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت هم  ضمن همدردی با بازماندگان حادثه تروریستی اخیر افغانستان افزود:‌ آن پیکرهای پاره‌پاره دانش آموزان و آن دفترها و کتاب های آغشته به خون دختران ما، نشان از دشمنی داعش و داعشیان با دانش دارد.

همچنین عباس گلرو،‌ رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ایالات متحده امریکا‬⁩ را مسبب اصلی جنایت تروریستی در ⁧‫برچی‬⁩ در غرب کابل علیه دختران معصوم و مادران روزه دار دانست.

محمود عباس زاده مشکینی عضو دیگر این کمیسیون با انتشار تصاویری از این حادثه تروریستی نوشت: ‏چرا جهان مرده است؟ ‏چرا جهان اسلام سکوت کرده است؟

واکنش‌ها به حادثه تروریستی اخیر در کابل را می‌توانید در لینک های زیر بخوانید.

مبارزه بی‌وقفه با تروریسم و اشغالگری تنها راه نجات ملت های منطقه است

سکوت در برابر جنایت اتفاق افتاده در ⁧‫افغانستان‬⁩ ظلم تمام است

جامعه جهانی آمریکا را بابت فاجعه دشت برچی بازخواست کند

شهادت دانش آموزان بی‌گناه در کابل دردی سکوت ناپذیر است

بذر داعش‬⁩ توسط ⁧‫آمریکا‬⁩ و برخی دولت‌های متحجر در منطقه کاشته شد

محکومیت کشتار دختران افغان از سوی جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر

جنایت کابل انتقام از استقلال جویی ملت ⁧‫افغانستان‬⁩ است

اقدام تروریستی در افغانستان مخالف حقوق کودک است

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)