تکمیل سامانه مدیریت یکپارچه سواحل در هرمزگان

0
(0)

معاون وزیر راه اعلام کرد؛محمد راستاد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد در چهارمین کنفرانس اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس با اشاره به اقدامات مناسب نیروی دریایی ارتش در توسعه بندر جاسک گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیم‌های متفاوت دارد و ۳۵ جزیره قابل سکونت در دریاها داریم؛ ضمن اینکه از توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه اطلاعات پایه از سوی این سازمان در سواحل و بنادر گفت: شبکه ملی پایش، مشخصه‌های دریایی را از طریق ۱۲ بویه‌ی موج‌نگار، ۲۰ ایستگاه جزر و مدسنجی، ۲ ایستگاه ترازسنجی سطح دریا در آب‌های جنوب و ۳ ایستگاه در آب‌های شمال و همچنین ۹ ایستگاه هواشناسی دریایی جمع‌آوری می‌شود که هزینه نصب این تجهیزات ۸ میلیارد تومان بوده است.

راستاد با بیان اینکه بویه‌های ترازسنجی در بنادر انزلی، عسلویه، کیش، امیرآباد، خارک، نوشهر، بوشهر، چابهار و شهید رجایی نصب شده است، افزود: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سامانه ایجاد هشدار سریع سونامی را با همکاری دانشگاه تهران در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دهیم.

وی با اشاره به انجام پایش و مطالعات شبیه‌سازی در سواحل هرمزگان، بوشهر، استان‌های شمالی، مکران و خوزستان راه‌اندازی شده است، یادآور شد: این سامانه‌ها به بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی می‌پردازد و همچنین می‌تواند از اطلاعات آن در خصوص فعالیت‌های آینده استفاده کرد که هزینه آن با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مدیریت یکپارچه سواحل (ICZM) گفت: این سامانه در راستای تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور راه‌اندازی شده که در خصوص مدیریت یکپارچه زیست‌محیطی، مدیریت نوار ساحلی، برنامه‌ریزی فضای دریایی، پیشنهاد مقررات ساحلی و … کاربرد دارد که در حال حاضر بخش هرمزگان این سامانه تکمیل شده و برای تصویب، در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری گنجانده شده است.

راستاد با اشاره به افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در آذرماه امسال با حضور رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی، ۱۵.۸ میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه بندری، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۲ به ۸ میلیون تن، ساخت ۱۵ موج‌شکن مردمی با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار، به بهره‌برداری رسید و این فاز با ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری هند از طریق بانک صادرات نهایی شد.

به گفته وی، ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه شهید بهشتی و نیز ۸۵ میلیون دلار از محل خط اعتباری هند برای خرید تجهیزات بندری هزینه شده است.

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)