تخصیص یک میلیارد مترمکعبی آب به لرستان قانع کننده نیست

0
(0)

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث آب مهم‌ترین چالش و مطالبه مردم استان است، ما نیز از ابتدا که وارد مجلس شورای اسلامی شدیم این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: ما هم در حیطه تخصیص آب و هم در حیطه سدسازی دچار مشکل هستیم و به لرستان در این زمینه ظلم تاریخی تاریخی شده است.

ویسکرمی با اشاره به این‌که ما در هر دو مسئله حرف داریم، عنوان کرد: در بحث سدسازی استان الان کل ظرفیت استان ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که در حوزه انتخابیه ما فقط سد ایوشان است که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب است که در سال جاری کلاً ۳۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بحث دیگر ما تخصیص آب است، بیان کرد: ساخته شدن یک سد در یک منطقه به این معنی نیست که لزوماً مردم آن منطقه از آب سد بهره‌مند شوند، بلکه باید آبی که جمع شود سهم آن منطقه از قبل مشخص شود، اگر سد برق‌آبی باشد بحث دیگری است و اگر قرار است از سد برداشت شود مدل ساخت سد باید طوری باشد که برای منطقه قابل برداشت باشد.

وی عنوان کرد: از ابتدای دوره نمایندگی مکاتباتی با وزارت نیرو در دولت قبل داشتیم که چون خیلی جدی با این قضیه برخورد نشد طرح سؤال از وزیر نیرو را کلید زدم و حتی تا کمیسیون هم آمد اما به عمر دولت قبلی قد نداد، اما همان معاونان فعلاً در قدرت هستند و ما معتقدیم همین افراد این بلا را سر آب استان آوردند.

ویسکرمی ادامه داد: آخرین کاری که انجام دادم تحقیق و تفحص از دولت‌های پنجم تا دوازدهم در حیطه مدیریت منابع آب در حوزه کرخه و کارون را داریم که الان در کمیسیون است و پیگیر هستم ادامه کار را جلو ببرم، تحقیق و تفحص به گونه‌ای است که حتی یک نماینده می‌تواند آن‌را جلو ببرد، که در این راستا باید مستنداتی در اختیار ما قرار بدهند اگر قانع نشدیم، که با این فضایی که وجود دارد به این آسانی نمی‌توان قانع شد که با چه ملاک و معیاری لرستان را طوری طراحی کردید که تا ۲۰ سال آینده حداکثر یک درصد ذخیره آب کشور را داشته باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که همین امسال که بحث خشکسالی  را داشتیم اگر همین ۲۰۰ میلیون مترمکعب در حیطه خرم‌آباد و چگنی را داشتیم حتی ۱۰۰ میلیون مترمکعب هم نقداً داشتیم با مشکل مواجه نمی‌شدیم، همانگونه که امسال در جلسه‌ای که در رابطه با سد ایوشان داشتیم ۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره پشت سد بود که ۲۳ میلیون مترمکعب آب رها شده و کل کشاورزی در پایین دست آن انجام شد، عنوان کرد: یعنی وقتی ۲۰ میلیون مترمکعب این همه برکات دارد که در بخش بیرانشهر و زاغه و پایین دست که کشاورزی‌های آب دوست نیز داشتند به سرانجام رسیدند، این نشان می‌دهد که اگر یک میلیارد مترمکعب آبی که برای ما تخصیص داده شده را داشتیم اوضاع کشاورزی ما بهتر از این بود.

وی ادامه داد: این آقایان وقتی می‌گوییم سد بسازید بحث تخصیص آب را پیش می‌کشند و وقتی می‌گوییم تخصیص آب می‌گویند همین آبی را هم که دارید استفاده نکردید، آبی که روان آب است و به پایین دست می‌رود چگونه باید استفاده کنیم، آب استان در فصلی جاری است که ما کشاورزی نداریم، بنابراین حرف جدی ما این است، که از وزیر جدید نیرو قول گرفتیم، بحث سدسازی را به طور جدی دنبال کنند.

ویسکرمی عنوان کرد: در پاسخ به مکاتبات ما خرداد ماه نامه‌ای از وزارت نیرو برای امور آب و فاضلاب لرستان آمده که تخصیص آب لرستان همان یک میلیارد مترمکعب در نظر گرفتند و یک تغییراتی انجام شده که ما به این مقدار قانع نیستیم.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)