پیش‌فروش سکه بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست/ ابهام تخمین قیمت در سررسید

0
(0)

پیش‌فروش سکه بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست/ ابهام تخمین قیمت در سررسیدخبرگزاری فارس: پیش‌فروش سکه بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست/ ابهام تخمین قیمت در سررسید

کارشناس بازار آتی سکه معتقد است: طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی تنها برای مصرف کنندگان واقعی سکه جذابیت دارد و به نظر می‌رسد انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار با هدف شناسایی بازدهی نداشته باشد.

بابک پناهی کارشناس بازار آتی سکه طلا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز طرح پیش فروش سکه طلا از فردا سه شنبه 17 بهمن 96، پیرامون تاثیر این طرح بر بازار آتی سکه بورس کالا گفت: طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی تنها برای مصرف کنندگان واقعی سکه جذابیت خواهد داشت و انگیزه ای برای سرمایه‌گذار با هدف شناسایی بازدهی ندارد. در نتیجه بازار آتی سکه بورس کالا نیز به این طرح واکنشی نداشته و رفتار طبیعی خود را ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اظهارات مدیر نشر ریالی بانک مرکزی، افزود: طرح پیش فروش سکه به گونه‌ای است که در زمان ثبت نام به ازای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی، یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و در هنگام تحویل براساس قیمت روز، برای سررسیدهای 6 ماهه با تخفیف 4 درصد و برای دوره یک ساله با تخفیف 9 درصد تحویل داده خواهد شد.

این فعال بازار آتی سکه طلا یادآور شد: در این طرح، خریدار در حالی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است که در حال حاضر با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار طلا در محدوده ارزش ذاتی آن قرار دارد، در نتیجه با شرایط فعلی و نرخ تخفیف در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد، خرید سکه از بازار آزاد طلا جذابیت بیشتری برای خریداران خواهد داشت.

به باور وی طرح پیش فروش سکه به اعتقاد برخی آگاهان با ابهام در روز سررسید مواجه بوده و از طرفی تخمین قیمت برای خریدار از این بابت که چه مقدار باید مابه‌التفاوت قیمت روز سکه را به بانک پرداخت کند، وجود ندارد.

وی گفت: در واقع تعداد سکه‌ای که خریدار در زمان کنونی توان خرید آن را دارد، ممکن است در روز سررسید با افزایش قیمت سکه نقدی این قدرت خرید را نداشته باشد، زیرا قیمت سکه نقدی در تاریخ سررسید قابل پیش‌بینی نیست.

پناهی با اشاره به معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خریدار در پیش فروش فعلی سکه عنوان کرد: این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده در نرخ سکه نقدی محاسبه شده و در واقع چون ملاک تسویه با بانک در سررسیدها قیمت نقدی سکه است، خریدار مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را در دل قیمت سکه نقدی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به پرداخت سود 15 درصدی سود بانکی، امکان تخفیف 9درصدی یکساله برای خریداران در پیش فروش سکه جذابیتی ندارد. بر این اساس موفقیت بانک مرکزی در این طرح به دلیل عدم تخمین بهای تمام شده سکه ممکن است، مورد استقبال قرار نگیرد.

پناهی تنها مزیت طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی را افزایش حجم عرضه سکه در سررسیدها دانست و گفت: قدر مسلم اصلی‌ترین متغیرهای اثر گذار در پیش فروش کنونی سکه نرخ تخفیف سکه در زمان تحویل با قیمت بازار بوده که با توجه به شرایط پیش فروش اعلام شده و عدم امکان تخمین بهای تمام شده نهایی خرید، امکان فرصت آربیتراژ بین بازار آتی سکه و خرید سکه در پیش فروش وجود ندارد.

انتهای پیام/ب

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)