بیش از 200 میلیون نفر در جهان از پوکی استخوان رنج می برند / نسبت بیشتر رنج زنان

0
(0)



یک کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت گفت: بر اساس برآوردها بیش از 200 میلیون نفر در جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند.

به گزارش ایسنادکتر پریوش شیری با اشاره به کمپین پیشگیری از پوکی استخوان با شعار “ساختن استخوان های بهتر” گفت: این کمپین به دلیل اهمیت آموزش و آگاهی عمومی در زمینه پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان و تشخیص زودهنگام پوکی استخوان و آگاهی عمومی نسبت به پوکی استخوان در حال اجراست. شناخت عوامل خطر این بیماری یکی از اهداف این کمپین است.

وی خاطرنشان کرد: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی و آتروفی بافت استخوانی تشخیص داده می شود که باعث آسیب استخوانی و افزایش خطر شکستگی می شود.

به گفته وی، در افراد مبتلا به این بیماری حتی پس از زمین خوردن یا ضربه خفیف، خطر شکستگی استخوان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

شیری تاکید کرد: این بیماری علائم واضحی ندارد و بسیاری از افراد تا زمانی که دچار شکستگی نشوند از آن اطلاعی ندارند، بنابراین به دلیل شیوع گسترده و ناآگاهی بیشتر افراد از بیماری تا زمان بروز شکستگی، به آن اپیدمی خاموش نیز گفته می شود.

یک کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت گفت: بر اساس برآوردها بیش از 200 میلیون نفر در جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند.

به گفته وی، بر اساس آمارهای بنیاد بین المللی پوکی استخوان، از هر سه زن بالای 50 سال، یک زن و از هر پنج مرد یک مرد در طول زندگی خود دچار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می شوند.

شیری با اشاره به اینکه پوکی استخوان منجر به کاهش کیفیت زندگی و بار مالی سنگینی بر نظام سلامت کشورها می شود، گفت: شکستگی ها زندگی فرد را تغییر می دهد و باعث درد، ناتوانی و از دست دادن استقلال می شود.

وی افزود: به همین دلیل پیشگیری از پوکی استخوان و تشخیص به موقع این بیماری قبل از شکستگی با درمان به موقع بسیار مهم است.

به گفته شیری، ورزش، رژیم غذایی سالم، سبک زندگی سالم، آگاهی از عوامل خطر و تشخیص و درمان به موقع پنج گام موثر برای پیشگیری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند.

وی با اشاره به ارتباط بین فعالیت بدنی و سلامت استخوان در طول زندگی گفت: سیستم اسکلتی عضلانی انسان به فعالیت بدنی و تحمل وزن به عنوان محرکی برای حفظ و ساخت استخوان و جلوگیری از تحلیل عضلات حساس است.

این کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی تاکید کرد: همه افراد بر اساس شرایط جسمانی و سنی خود باید به طور منظم ورزش های تحمل وزن، تقویت عضلات و تعادل را انجام دهند.

به گفته وی، ورزش‌های هوازی با شدت متوسط ​​تا زیاد مانند پیاده‌روی سریع، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله یا آهسته دویدن، ورزش‌های مقاومتی پیشرونده با شدت بالا مانند وزنه‌برداری و ورزش‌های پر فشار مانند پرش یا طناب زدن خوب هستند. برای حفظ توده استخوانی

شیری تغذیه مناسب را یکی دیگر از عوامل پیشگیری از پوکی استخوان برشمرد و گفت: همه افراد باید از متعادل بودن رژیم غذایی و حاوی کلسیم، ویتامین D، پروتئین و مواد معدنی ضروری برای حمایت از استخوان های سالم مطمئن شوند.

وی با اشاره به نقش عوامل ژنتیکی در احتمال ابتلا به پوکی استخوان گفت: سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، پرهیز از سیگار و مشروبات الکلی همراه با درمان دارویی برای کنترل این بیماری، حفظ توده استخوانی و سرعت استخوان ها را نیز دارد. تأثیر عمده ای در مراحل بعدی زندگی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شیری تاکید کرد: سبک زندگی سالم به افراد در پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت عضلات کمک می کند. تمامی افراد بالای 60 سال می توانند برای انجام تست تعادل و جلوگیری از سقوط به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و از خدمات آموزشی در این زمینه بهره مند شده و مکمل های دوران سالمندی دریافت کنند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)