برگزاری سومین جلسه کمیته تحقیق مشترک ترور سردار سلیمانی در بغداد

0
(0)

کاظم غریب آبادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: رویکرد حقوق بشری ما یک رویکرد فعالانه و تهاجمی باید باشد و برای ارتقاء شورای عالی ستاد حقوق بشر  این ستاد با ریاست سران سه قواه برگزار شد و در حال حاضر پنج وزیر عضو این ستاد هستند.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: رئیس این ستاد رئیس قوه قضائیه است و اگر بخواهیم نقش آفرینی بیشتر برای ستاد حقوق بشر قائل باشیم باید نقش آفرینی سه قوه ارتقاء پیدا کند.

غریب آبادی بیان کرد: ورود ما به مباحث حقوق بشری صرفا ناظر بر حقوق بشر در دستگاه قوه قضائیه نیست و باید به مباحث حقوق بشر در دستگاه های اجرایی و دیگر مباحث حقوق بشری داخلی ورود پیدا کنیم و حقوق مردم را از بهره مندی حقوق بشر خود تضمین کنیم.

نگاه آفندی به حوزه حقوق بشر اولویت ماست

وی به رویکرد تهاجمی ستاد حقوق بشر اشاره کرد و  گفت: تنها نگاه ما نیست که حقوق بشر کشورهای غربی را رصد کنیم و این مسئله یک مورد از ابعاد فعالیت های ما خواهد بود، کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند از ناقضان اصلی حقوق بشر به شمار می رود و این مسئله ابعادی است که به آن کمتر پرداخته شده است و باید جمهوری اسلامی به این مسئله ورود پیدا کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به قدری تعاملات سیاسی پیچیده است که بسیاری از کشورها برای حقوق بشر ملاحظاتی دارند، بیان کرد: پیگیری نقض حقوق ملت ایران از دیگر موضوعاتی است که به آن توجه داریم، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران در آماج نقض های حقوق بشری قرار دارد، در کشور شاهد ۱۷ هزار شهید ترور داریم و گسترده ترین و ظالمانه ترین تحریم های یک جانبه به ایران اعمال شده  که خسارت های مادی و معنوی آن قابل بیان نیست و تنها در سه سال و نیم گذشته که رئیس جمهور آمریکا از توافق خارجی خارج شد ایران بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار  در حوزه فروش نفت خسارت دیده است.

غریب آبادی یادآور شد: در ایام کرونا نیز به خاطر تحریم دارویی، مردم ما بسیار آسیب دیدند و در حوزه تحریم های دارو و حتی در حوزه هواپیمایی و تحریم های خرید قطعات نیز جان بسیاری از مردم به خطر افتاده است و باید  این مسائل پیگیری شود لذا در حوزه آفندی به این مسائل کم پرداخته شده است.

تبادل اسناد حقوقی ترور سردار سلیمانی با کشور عراق

وی به مهمترین پرونده های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: پرونده ترور شهید سلیمانی را در دستور کار داریم که از بعد حقوقی باز شده و نخستین جلسه آن در ۱۳ دی ماه برگزار شد و یک پرونده کیفری در دادسرای امور بین الملل تهران باز شده و در عراق یک کمیته تحقیق مشترک برگزار کردیم که دو دوره جلسات آن برگزار شد و دور سوم نیز در دهه دوم بهمن در بغداد برگزار می شود که پیش بینی ما این است که بعد از آن دادسرای امور بین الملل تهران کیفرخواست خود را صادر و به دادسرای تهران ارسال می کند.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: در حوزه پرونده ترور شهید سلیمانی جمهوری اسلامی ایران به بررسی استفاده از ظرفیت های دیگر را در دستور کار قرار داده تا بتوانیم روند رسیدگی به این پرونده و امکان حضور نهادهای بین المللی و طرح دعوی در دادگاه های آمریکا را نیز در دستور کار قرار دهیم.

غریب آبادی با اشاره به اینکه پرونده کیفری نیز در خود عراق برای این مسئله باز شده و تبادل اسناد با عراق نیز در این زمینه اتفاق افتاده است، افزود: از بُعد حقوقی نیز یک پرونده ای از  سوی برخی از شاکیان خصوصی که بیشتر خانواده مدافعان حرم هستند که  اعتقاد آنها بر آن بوده که شهادت شهید سردار سلیمانی منجر به خسارت های روحی و معنوی زیادی به خانواده شهدای مدافع حرم نیز شده در دستور کار قرار گرفته که ۷۰ پرونده شامل دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار متشاکی دارد.

پیگیری پرونده شهدای هسته ای همچنان ادامه دارد

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در کنار این پرونده ها موضوع ترور شهدای هسته ای را داریم که سه شهید و یک دانشمند هسته ای که ترور ناموفق داشتند در دستور کار قرار دارد و چهار پرونده رای آن صادر و رسیدگی شده است، بیان کرد: یک پرونده دیگر نیز بر اساس اجحاف به حقوق ایرانیان در خارج از کشور که دستگیر شدند در دستور کار قرار دارد و براساس آن  دکتر مسعود سلیمانی که بعد از پیگیری های زیاد در چارچوب یک روند تبادلی آزاد شد و در شعبه ۵۵ شکایت خود را علیه آمریکا به ثبت رساندند.

وی به ضمانت اجرایی آراء اشاره کرد و  افزود: عموما آرای حقوقی که صادر می شود شناسایی اموال در دیگر کشورها است و این کار را آمریکایی ها انجام می دهند و ما نیز  بسیار مصمم هستیم که با همکاری دستگاه های دیگر نسبت به شناسایی اموال  آمریکا و پیگیری احکام محاکم اقدام کنند که  نیاز به هماهنگی دستگاه های دیگر داریم تا بتوانیم فعالان پرونده های خود را پیگیری کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از ۵۰ نفر از استان های مختلف کشور علیه آمریکا طرح شکایت کردند که به دلیل حمایت از رژیم شاه  و ساواک و به دلیل رنجی که کشیدند و خسارت هایی که دیدند این طرح دعوی را داشتند که قاضی پرونده برای این پرونده ۱۳ میلیارد دلار برای این ۵۳ نفر حکم داده است.

صدور رای برای تحریم داروی بیماران پروانه ای 

غریب آبادی بیان کرد: آمریکایی ها علیه ما رای می دهند و برای هر روز زندانی شدن و بازداشت روزی دو هزار و ۷۰۰ دلار رای صادر می‌کنند و حقوق بین الملل اصل اقدام متقابل  را داریم که براساس این قانون نیز ما اقدام کردیم  و قانون گسترش صلاحیت دادگستری را داریم که می توانیم علیه کشورهایی که برای ما رای صادر می کنند برای آنها نیز رای صادر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گسترش پرونده ها را در این حوزه در دستور کار داشته و تمام ایرانی هایی که در خارج از کشور نیزبه صورت غیر قانونی بازداشت شدند را تشویق می کنیم که طرح دعوی حقوقی داشته باشند، ادامه داد: کودکان که دچار بیماران پروانه ای شدند که به دلیل نرسیدن دارو جان آنها به خطر رسید نیز برای آن رای صادر شده است.

غریب آبادی بیان کرد: به طور رسمی چهار میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند که سه هزار و ۷۰۰ ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند و برخی از آنها مشکلات قضایی دارند.

خبرنگار: فاطمه رائیجی
انتهای پیام/



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)