بازی اسماعیل شنگله در «تاجر ونیزی» را تماشا کنید

0
(0)

به گزارش ایسنا، تله‌تئاتر «تاجر ونیزی» نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی تاجبخش فنائیان و تهیه‌کنندگی علی اصغر آزادان و با بازی هنرمندانی چون اسماعیل شنگله، مهدی سلطانی و محمد حاتمی در سال ۱۳۶۷ در شش قسمت ساخته و از تلویزیون پخش شد.
شنگله پس از ورودش به تلویزیون تله‌تئاترهای بسیاری نظیر «غرور زندگی»، «قطار ارواح» و «دست بالای دست» را تهیه، کارگردانی و بازی کرد. می‌توان گفت او تله‌تئاتر را ۶۲ سال پیش و با نمایش تلویزیونی «بعد از سی سال» با کارگردانی علی نصیریان آغاز کرد. تله‌تئاتر «قضیه رابرت اپنهایمر» به کارگردانی محمود عزیزی آخرین تله‌تئاتری بود که شنگله در آن حضور داشت.
    
زنده‌یاد اسماعیل شنگله در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها به مناسبت تولد ۷۸ سالگی‌اش درباره‌ی تمایلش به کار در حوزه تله‌تئاتر چنین اظهار کرده بود: اگر متنی به دستم برسد که ویژه تله‌تئاتر نوشته شده باشد، حتما کار خواهم کرد اما دوست ندارم نمایش صحنه‌ای را به صورت تلویزیونی کار کنم. به طور کلی تله‌تئاتر کم نوشته می‌شود زیرا نویسنده‌های ما از تلویزیون چیزی نمی‏‌دانند. نمایشنامه نویسی که می خواهد برای تله‌تئاتر بنویسد باید نور، صدا، دکور و در کل مدیوم تلویزیون را بشناسد.

اظهاراتی را بیان کرده بود که بدین شرح است.
به عقیده او وظیفه کارگردان بسیار سنگین‌تر از بازیگر است زیرا باید به کل محیط تسلط داشته باشد. او در ارتباط با اینکه دوست دارد به عنوان بازیگر شناخته شود یا کارگردان گفته بود: من هم بازیگری را دوست دارم هم کارگردانی را، اما معتقدم یک بازیگر هر نقشی را نباید قبول کند.

او در عین حال نمایش «مادر» اثر چایفسکی و ترجمه نجف دریابندری را یک استثنا خوانده در این زمینه توضیح داده بود: این متن را خیلی دوست داشتم چون همه چیز این نمایش برای تلویزیون بود و حتی متن نیز ویژه تله‌تئاتر نوشته شده بود. باقی کارهای ما نمایشنامه‌هایی بود که برای صحنه نوشته شده بود و با ترفندهایی تلویزیونی می‏‌شد.

اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت کشورمان شامگاه ۲۵ تیر ماه در سن ۸۶ سالگی درگذشت و پیکر او یکشنبه ۲۶ تیر ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

این بازیگر سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. شنگله تئاتر را از سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان بازیگری شد. او در اواخر عمر حضور چندانی در عرصه بازیگری نداشت و «سال‌های ابری» آخرین سریالی بود که در آن حضور داشت.

«تاجر ونیزی»، «قضیه رابرت اپنهایمر»، «در منطقه جنگی»، «قطار ارواح»
و «کسب و کار آقای فابریزی» از جمله کارهای این بازیگر در حوزه تله‌تئاتر است.

آنچه در ادامه به تماشا خواهید نشست بخش‌هایی از تله‌تئاتر قدیمی و ماندگار «تاجر ونیزی» است که با ایفای نقش شنگله برای تلویزیون ساخته شد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)