اپیدمی عذرخواهی مدیران بحران

0
(0)

اپیدمی عذرخواهی مدیران بحران

یادداشت ؛

اپیدمی عذرخواهی مدیران بحران

در ایران همیشه شاهد رفتارهایی بوده ایم که در نوع خود کم نظیر بوده اند . سال ها است می بینیم مدیران در مدیریت بحران نه تنها خود بحران زده می شوند بلکه در دراز مدت نیز نمی توانند مانع تکرار مشکلات و معضلات شوند و این تنها به یک سال و پنج سال گذشته بر نمی گردد بلکه روایتی چندین ساله است و عجیب اینکه مدتی است شاهد یک اپیدمی خاص شده ایم ، اپیدمی ای تحت عنوان «عذرخواهی».

سال های زیادی، هر وقت اتفاقی یا به تعبیری فاجعه ای رخ می داد و یک سر رشته به کوتاهی ها و اشتباهات مدیران کنترل بحران می رسید سوالی پیش می آمد که چرا این مسئولان در پی اشتباهات خود جسارت ندارند عذرخواهی کنند؟ ولی با گذشت زمان ، حال این سوال قدیمی ، شکل تازه ای به خود گرفته است . این روزها پیاپی عذرخواهی می شنویم و می خوانیم ولی تنها به عذرخواهی بسنده می شود در حالیکه مهمتر از عذرخواهی تدبیر بهتر و جلوگیری از تکرار اتفاق یا فاجعه است .

به طور مثال به عذرخواهی های هفته جاری نگاهی داشته باشیم ،عذرخواهی برای بارش برف ! همین برفی که شاهد بارش آن بودیم. واقعا در کشور ایران این نخستین باری بود که برف می بارید؟ یا اینکه در بهمن ماه که دومین ماه زمستان است بارش برف اتفاقی عجیب و غریب بود که غافلگیر شویم؟

از سال پیش کارشناسان جهان اعلام کردند که سالی سرد و برفی پیش روی همه کشورها است و همه دنیا آماده مواجهه با این روزها شدند ،حتی برخی از کشورهایی که بارش برف در محدوده مرزیشان را یک رویا می دانستند و همیشه در منطقه ای گرم بسر برده بودند نیز خود را برای رسیدن سرما آماده کردند اما ما غافلگیر شدیم! واقعا بارش برف در ایران تعجب و غافلگیری دارد؟! کشورما که گرمترین نقطه جهان نیست؟!

همیشه با افتخار می گوییم ایران کشوری چهار فصل است ،با اقلیم های متفاوت، یعنی 4 فصل داریم و فصل زمستان مخصوص بارش برف است و اگر برف نیاید باید غافلگیر شویم اما در این هفته با اولین بارش برف در کشور فقط عذرخواهی شنیدیم . ابتدا پلیس راه در پی در راه ماندن مسافران زیادی بمدت 13 ساعت، آن هم در نزدیکی پایتخت یک کشور در میان کولاک و برف ،عذرخواهی کرد. درادامه تاکسیرانی به خاطر در خیابان ها ماندن مردم زیر بارش برف عذرخواهی کرد و عذرخواهی ها همچنان ادامه یافت و همچنان هم ادامه دارد و عجیب اینکه عذرخواهی ها در همین حد است و در حال حاضر نیز شاهد هستیم خیلی از مسیرها باز نشده اند و مسافران زیادی شرایط سختی در مسیرهای یخ زده دارند.

البته این رفتارها فقط در برف و زلزله و … رخ نمی دهد و در تصمیم گیری های مدیران دیگر نیز شاهد آن هستیم به گونه ای که در کمتر ازیک ماه پیش، مسئولان جشنواره فجر اعلام کرد برای کاهش هزینه های این مراسم هنری افتتاحیه و فرش قرمز نخواهند داشت اما دیروز در نشست خبری اعلام شد که افتتاحیه برگزار می شود و وقتی به دبیر جشنواره یادآوری شد که کمتر از سه هفته قبل ،حرف دیگری از تصمیمی متفاوت از سوی مسئولان همین جشنواره زده شده بود خونسردانه عذرخواهی کرده و کلمه ببخشید را به زبان آورد و انگار باید از این به بعد عادت کنیم به شنیدن عبارت عذرخواهی و عادت کنیم در پس این ببخشیدها اقدام عملی برای رفع ایرادات و مشکلات و بی برنامه گی ها کمرنگ صورت گیرد.

و اما سخن آخر اینکه، مسئولان محترم، کارشناسان هواشناسی نه تنها ایران، که جهان اعلام کرده اند هفته آینده در ایران شاهد بارش برف خواهیم بود و تاکید شده است این برف سنگین تر از برفی خواهد بود که این هفته کشور را غافلگیر کرد! پس قبل آغاز عذرخواهی های سریالی ، به نظر بهتر است به فکر باشید و چاره جویی کنیدتا دوباره غافلگیر نشویم ! مبادا که این جنس از عذرخواهی ها موجب شود معنای عذرخواهی برای مردم کدر شود.

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)