انتخابات؛محور بیانات رهبری/توصیه‌ها برای کابینه کارآمد/رویکرد ایران در برجام وتحولات افغانستان

0
(0)

به گزارش ایسنا، دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری همزمان با سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب و هفته‌ قوه‌ قضائیه در  صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

رهبر انقلاب در این دیدار که در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار شد به حماسه‌آفرینی ملت در انتخابات ۲۸ خرداد اشاره کردند و با بیهوده خواندن برخی تلاشها در فضای مجازی و رسانه‌ای برای انکار کار بزرگ مردم، گفتند: این انتخابات حقاً و انصافاً یک حماسه بود و تحلیلگرانی که چشم به انتخابات ایران داشتند، فهمیدند چه اتفاق مهمی رقم خورد.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیانانتشان فعالیت هزاران دستگاه تبلیغاتی از جمله رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و برخی کشورهای مرتجع و روسیاه و بکارگیری تعدادی از عناصر خائن ایرانی برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات را در دنیا بی‌سابقه دانستند و افزودند: آنها به برخی بهانه‌ها مانند مشکلات معیشتی یا بعضی حوادثی که بعداً رخ داد مانند بحث احراز یا عدم احراز صلاحیتها و کرونا نیز امید بسته بودند که این امید محقق نشد.

به گفته حجت الاسلام علیرضا سلیمیعضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته، مراسم تحلیف سیدابراهیم رییسی، رئیس جمهور منتخب پنج شنبه ١۴ مرداد در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

موضوع انتخابات و نقش احزاب هم در نشست خبری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد پرسش قرار گرفت که حمزه امرایی در پاسخ به این سوال گفت: توقع داریم نقش‌آفرینی و اثرآفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی را بیشتر مشاهده کنیم و در چهارمین این جلسه کمیسیون در سال جاری در این باره گفت و گو کردیم.

امرایی درباره این که آیا تخلفی از احزاب در انتخابات رخ داده است، بیان کرد: طبق قانون، احزاب ما حقوق قانونی و مسئولیت دارند و مشارکت افزایی در انتخابات از جمله نقش‌هایی است که از احزاب انتظار داریم. در انتخابات گزارشی از تخلف احزاب نداشتیم.

در همین رابطه محسن هاشمی رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بر بازسازی جریان اصلاحات با تمرکز بر عملگرایی و واقع‌گرایی و مساله محوری تاکید کرد و گفت: جریان اصلاحات نیاز به خون و نگاه تازه ای دارد تا اعتماد جامعه به کارآمدی اصلاح طلبان و توانایی آنها برای حل مساله جلب گردد.

برخی توصیه‌ها در زمینه کابینه سیزدهم و تلاش در جهت کارآمدی آن را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید. 

توانمندی و امانت‌داری لازمه کابینه کارآمد است

باید از ظرفیت دانشگاهیان در تشکیل کابینه دولت آتی استفاده شود

وزرای کابینه سیزدهم متعهد و متخصص باشند

تاکید رئیسی بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در کابینه‌اش است

وزرای کابینه آینده باید تخصص محور و فراجناحی باشند

باید برای رفع معضلات برنامه داشت

***

برجام و مذاکرات وین از مهمترین سوالات خبرنگران در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت خارجه بود.

سعید خطیب‌زاده تاکید کرد: تنها چیزی که اکنون در مورد آن گفت‌وگو می‌کنیم چگونگی اجرای برجام است و نه در مورد اصل برجام و یا آینده آن بلکه در مورد اجرای آن گفت‌وگو می کنیم. 

وی درباره چگونگی ادامه مذاکرات پیش از روی کار آمدن دولت جدید در ایران توضیح داد که اساسا هیچ اهمیتی ندارد که در چه بازه زمانی و یا کدام دولت توافق انجام می شود. تصمیم در مورد این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی گردد بلکه مکانیزم تصمیم گیری در مورد آن در سطوح عالی تعریف و پیگیری شده است و دولت ها نیز بخشی از این پروسه تصمیم گیری هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشیت در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با افغانستان و نگاه ایران به طالبان تصریح کرد: طالبان همه افغانستان نیست و نخواهد بود. بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است و آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و پایدار در این کشور است.

خبرهای دیگر درباره برجام و تحولات افغانستان را در لینک های زیر دنبال کنید.

ابراز نگرانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از بازگشت آمریکا به برجام در دیدار با بلینکن

بازگشت آمریکا به برجام از موضوعات دیدار بایدن و ریولین

 آمریکایی‌ها غیرمسئولانه از افغانستان فرار کردند 

مقامات افغانستان به دنبال کسب حمایت آمریکا هستند

نگاه فرانسه به خروج از افغانستان از دیدگاه یک کارشناس

***

امروز هفتم تیرماه، چهلمین سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و ترور دکتر شهید سیدمحمد بهشتی و ۷۲ نفر از هم حزبیهایش در سال ۱۳۶۰ است و محمدباقر قالیباف در مراسمی به مناسبت بزرگداشت شهدای هفتم تیر در اردستان با اشاره به اینکه شهید بهشتی تأکید داشتند  در رابطه بین کارگزاران نظام و مردم هم هیچ مانع، حجاب و بهانه‌ای نباید وجود داشته باشد، گفت: حق مردم است که بتوانند با مسئولان خود بدون هیچ مانعی صحبت کنند. این همان چیزی است که امروز در بین مسئولین کم است به بهانه‌های مختلف این جداسازی بین مردم و کارگزاران نظام اتفاق افتاده است. 

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در مراسمی به همین مناسبت که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ساختمان یادمان این حادثه تروریستی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت حفظ ارزش های شهدا گفت: ما نباید بگذاریم هفتم تیر فراموش شود. هفتم تیر یک فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب باز کرد.

ایسنا هم در گزارشی با عنوان “آیت اللهِ دکتری که قبل از ترور زندگینامه اش را نوشت” ضمن گرامی داشت یاد شهدای هفتم تیر به مرور این واقعه تاریخی پرداخت.

پیام محمد جواد ظریف به مناسبت گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک نیز از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

وزیر خارجه کشورمان در بخشی از پیام خود آورده است: علیرغم تلاشهای ما و همکاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هنوز دولت جدید آمریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته و در تداوم اعمال تحریمهای غیرقانونی مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو و تجهیزات پزشکی می گردد.

گزارش ایسنا درباره عملکرد رییس سازمان محیط زیست در پی سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و در گذشت خبرنگاران ایسنا و ایرنا با عنوان “نمک‌های عیسی کلانتری بر زخم داغ‌دیدگان مهشاد و ریحانه” هم از خبرهای پرمخاطب امروز بود.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)