افزایش کاریابی های خصوصی و دولتی

0
(0)


به گزارش ایسنا، کاریابی ها و مراکز مشاوره شغلی بازوی توانمندی برای دولت در شناسایی فرصتهای شغلی و تامین نیروی کار به شمار می روند که سهم بالایی در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار دارند. از این رو با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم اشتغالزایی برای جوانان و مقابله با بیکاری و اهمیت مراکز کاریابی در برنامه های توسعه، شایسته است در بکارگیری توانمندی و ظرفیت کاریابی ها و موسسات مشاوره شغلی به شکل مطلوبتر و معرفی بهتر این مراکز به جامعه هدف کارجویان و کارفرمایان و افزایش سهم آنها در اقتصاد ملی از طریق توسعه کمی و کیفی این بنگاهها اقدامات لازم صورت گیرد.
کاریابی فرایند ثبت نام و جست و جوی شغل برای جوینده کار و تامین نیروی انسانی برای کارفرما است که می تواند به اشتغال منجر شود. مرکز خدمات اشتغال یا کاریابی دولتی، واحدی سازمانی تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را برای جوینده کار و کارفرما به صورت رایگان ارایه می کند.
دفتر کاریابی یا کاریابی خصوصی، کارگزاری خصوصی است که با اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ازای دریافت حق الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را ارایه می دهد.
گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار از افزایش تعداد مراکز دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی در سال گذشته حکایت دارد.

افزایش کاریابی های خصوصی و دولتی

به موجب این گزارش، در حالی که در سال ۱۳۹۹ تعداد مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی خصوصی کل کشور ۱۰۸۴ مورد بوده است، این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹۹ مرکز و دفتر کاریابی افزایش یافته است. از این میزان ۹۸ مورد مرکز خدمات اشتغال (دولتی) و ۱۱۰۱ مورد دفتر کاریابی خصوصی(کاریابی داخلی و خارجی ) بوده است.
همچنین در سال گذشته ۹۱۱ دفتر کاریابی داخلی و ۱۹۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت داشتند که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است.
استان تهران با ۲۳۶ و خراسان رضوی با ۱۰۱ مورد بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس گزارش ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی ها جذب می شوند. با توجه به سهم بسزایی که کاریابی ها در تامین نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان و معرفی فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند، شایسته است از ظرفیت این بنگاه‌ها در جهت تقویت کارآفرینی و توسعه بازار کار بیش از پیش استفاده شود.
به گزارش ایسنا، متقاضیان دریافت مجوز تأسیس کاریابی‌ در صورت تمایل برای ثبت درخواست خود می‌توانند به سامانه صدور مجوز کاریابی های غیردولتی داخلی و خارجی به نشانی  http://karyabimojavvez.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)